Egyre többet érnek a világ legnagyobb fociklubjai, két év alatt átlagosan 30 százalékkal nőtt az értékük. Először végzett az első helyen a Barcelona, amely letaszította trónjáról a Real Madridot – írja a Forbes.
4,76 milliárd dollárt ér a legértékesebb Barcelona és 4,75 milliárdot a Real Madrid, vagyis a különbség minimális. Az elmúlt 16 évben két futballcsapat monopolizálta az arany- és az ezüstérmet, de nem ez a két gárda. A Manchester United 11-szer volt az év legértékesebb csapata, a Real Madrid pedig ötször.
A Barcelona először jutott fel a csúcsra méghozzá olyankor, amikor a koronavírus-járvány okozta veszteségek mellett súlyos belső ellentétek is kialakultak a katalán klubnál. Lionel Messi, a csapat argentin szupersztárja a hírek szerint távozni akart a Barcelonától, majd a belső harcok eredményeképp végül Messi maradt, és a Barcelona elnöke pedig távozott.
Miért nőtt mégis ilyen körülmények között a nagy klubok értéke?
Azért, mert a befektetők azt látják, hogy rengeteg még a kihasználatlan pénzszerzési lehetőség főként amiatt, hogy a szurkológárda már teljesen globális lett – állapítja meg a Forbes.
Mindez a számok nyelvén: a top 20 csapat átlagos üzleti forgalma 441 millió dollár volt a 2019-20-as üzleti évben, ami 9,6 százalékos visszaesést jelent az előző évhez képest. A csökkenésnek pedig még nincs vége, hiszen a jelenlegi szezon mérkőzéseit sem nagyon követheti közönség a stadionokban a koronavírus-járvány miatt.
A befektetők ennek ellenére hajlandók nagy pénzeket beruházni az elit futballklubokba éppúgy, mint az NBA-ben és az NFL-ben az USA-ban. A Red Birds Capital befektetői (köztük LeBron James, az NBA koronázatlan királya) például hajlandók voltak 4 milliárd dollárt áldozni azért, hogy kisebbségi részvényesek legyenek a Fenway Sports Clubban, amelynek tulajdonában van a többi között a Liverpool futballcsapata is.
A Liverpool az ötödik a Forbes listáján 4,1 milliárd dollárral. Ezzel a 12-ik legértékesebb sportegyesület a világon. A lap magyarázata szerint a magas érték egyik oka, hogy 84 millióan követik őket a Facebookon, a Twitteren és az Instagramon.
Márpedig a sok követő aranyat ér. A Manchester Unitednek például több mint 140 millió követője van a Facebookon, a Twitteren és az Instagramon. És ők voltak azok, akik üzleti érdek miatt lemondtak egy szponzorszerződést a Chevrolet-vel, és helyette egy német szoftvercéggel kötöttek megállapodást. 64,9 millió dollár üti a futballklub markát a jövő évtől kezdve ötéves periódusban. Ez ugyan kisebb összeg mint a Chevrolet-szerződés volt, de kevésbé exkluzív: a Manchester United ezek után tárgyalhat más autógyárral a reklámszerződésekről. Így aztán végül a klub nagyon is jól járhat.
Az internetes kereskedésben is nagy fantáziát látnak a befektetők. A Paris Saint-Germain például szerződést kötött a Fanatics nevű céggel, mely abból él, hogy pénzre váltja a sportolók népszerűségét. A tízéves szerződés szerint a klub 60 millió dollárral gazdagodhat évente.
A globális kereskedés terén a Real Madrid továbbra is verhetetlen: 424 millió dollár volt a bevétele az elmúlt szezonban. Ez 55 százalékos növekedés az öt évvel ezelőtti eredményhez képest.
A Barcelonának "csak" 377 millió dollár volt a kereskedelmi bevétele, de összesítésben mégiscsak megelőzte az ősi riválist. Hogyan? A Barcelona 275 millió dollárt kapott a rádió- és tévéközvetítésekért, messze megelőzve a Real Madridot – írja a Forbes.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.