Gazdaság hvg.hu 2020. július. 02. 16:05

Lázár János kilobbizta, hogy újabb milliárdokat költhessenek a tram-trainre

A politikus három évvel ezelőtt még felháborodott a járművek sajtóban megszellőztetett drágulásán.

Kilencmilliárd forintot költenek újabb négy járműre a Szeged és Hódmezővásárhely közötti tram-trainhez, ezek két év múlva kerülnek forgalomba. Az eredeti szerződésben nyolc plusz négy jármű szerepelt, az opciós négyet hívhatták most le. Lázár János, a projekt biztosa tette ki a Facebook-oldalán először a hírt.. A szerdai Magyar Közlöny a négy hibrid vasúti kocsira lehívható összeget közli három éves lebontásban: 2020-ban 4,4 milliárd forintot, 2021-ben 73,6 millió forintot, 2022-ben újabb 4,4 milliárd + 36 millió forintot utalnak a projektre.

Csütörtökön a MÁV adott ki egy közleményt az újabb beszerzésekről, ebben, a szerződésben opcióként szereplő vasúti kocsik megrendeléséről írnak, itt 9,2 milliárd forintos összeggel említik a négy kocsi beszerzését. A pluszbeszerzést azzal indokolják, hogy így gyakrabban járhatnak a járatok, és a karbantartásokat is jobb színvonalon tudják biztosítani.

A járművekre kiírt közbeszerzések körül már 2017-ben parázs viták dúltak, miután a sajtó kiderítette, hogy a nyertes Stadler ajánlata messze meghaladta a becsült értéket. Ezt a cég közleményében még akkor cáfolta, azt írták, hogy mindösszesen 16,7 százalékkal magasabb árért vállalták a hibrid járművek legyártását. Akkor Lázár János, aki ekkor még nem volt tram-train biztos, felháborodott a sajtóban megszellőztetett árakon, de végül csendesen lefolyt a közbeszerzés.

A vasúti sínek körül is támadt némi kavarodás, amikor tavalyelőtt véletlenül, egy szabolcsi civil szervezet más irányú érdeklődésére kiderült, hogy a tram-train pálya bizonyos szakaszain használt síneket fognak lefektetni. A MÁV szerint ez bevett gyakorlat, ha megfelelő minőségűek a sínek, de egy rádióműsorban Lázár arról is beszélt, hogy csak a Mol telepe miatt kellett a folyamatos közlekedést biztosítani, azért kellettek a használt sínek. Majd később ezeket a használt síneket kellett felszedni, mert kiderült, hogy kockázatos lenne a több évtizedes pálya használata. Most pedig a véghajrában a nyolc mellé, megrendelték a plusz négy járművet is, de az nem teljesen világos, hogy a Magyar Közlönyben megjelent, három évre lebontott 9,2 milliárd forint pluszpénzt jelent-e az eredetileg a nyolc plusz négy kocsira a közbeszerzésben megjelölt összesen 23 milliárd forinthoz képest, vagy egyszerűen ez utóbbi részeként utalják majd a gyártónak.

zöldhasú
Hirdetés