Az eddig tervezettnél hat nappal később, de a hónap végén részlegesen újraindulhat a munka a kecskeméti Mercedes-gyárban. Az Audi győri üzemében a közel 13 ezer dolgozóból nagyjából százan álltak munkába egyetlen gyártósornál, ott a hét végén kezdődhet meg a munka még egy összeszerelő soron, a járműgyárat pedig még egy héttel később indíthatják be. A Suzuki esztergomi gyára is elindul április végén. Egy hónapos kényszerszünet után Európa-szerte elkezdtek éledezni az autógyárak.
Április 28-án indulhat újra a munka a kecskeméti Mercedes-gyárban. Korábban arról volt szó, hogy ha a járványhelyzet azt lehetővé teszi, 22-én kezdődne el a termelés, ehhez képest hat nap a csúszás a tervekben most. A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.-től megtudtuk: április 27-ig egész biztosan nem lesz munka az üzemben. Egyedül az elengedhetetlenül szükséges feladatokat végzik el, ezeken a részlegeken a dolgozók létszámát minimálisra csökkentették.
Április 28-án aztán egyműszakos munkarendben, fokozatosan kezdődik újra a munka – válaszolta a cég kérdésünkre. Azt ígérték, hogy a gyártás felfutását rugalmasan alakítják majd, az újraindulás tapasztalatait felhasználva, hogy minél gyorsabban tudjanak reagálni az igényekre. A 4400 dolgozó egészségét és biztonságát ígéretük szerint szigorú higiéniai és védőintézkedésekkel védik majd.
Arra is emlékeztettek a válaszukban, hogy a német anyavállalat, a Daimler AG országonként más-más szabályozást vezetett be a telephelyeken, mindenhol a helyi járványhelyzetet, valamint a hatóságok előírásait kell figyelembe venni. Németországban április 6. és 17. között tették lehetővé a rövidített munkaidő alkalmazását, ezt most április 30-ig meghosszabbították.
A magyarországi gyár vezetésétől azt is megtudtuk, hogy folyamatosan egyeztetnek a szakszervezetekkel, hogy megtalálják a megoldást, miként lehet a dolgozók munkahelyét és bérét is hosszú távon biztosítani.
Sok idő kell még a teljes gyártáshoz az Audinál is
A győri Audi-gyárban kedden indult újra a termelés. Azért nem úgy kell elképzelni az újraindulást, hogy rögtön minden dolgozót berendeltek volna dolgozni, sőt még sok időbe telik, amíg a leállás előtti kapacitásra pörög fel a munka.
Az Audi Hungariától azt a választ kaptuk a kérdéseinkre, hogy először a motorgyárban kezdődött el a termelés, kedden egyelőre egy hathengeres motor összeszerelő sorát indították el. Itt nagyjából száz dolgozót hívtak vissza a munkába, egy műszakban folyik a termelés. A cég terve az, hogy „a konszern működésével és a vevői igényekkel összehangoltan” a hét utolsó napján elindítják a gyár egy másik hathengeres motor összeszerelő sorát, egyelőre szintén egy műszakban.
A járműgyárban ezen a héten még nem lesz semmilyen munka. Az Audinál most úgy tervezik, hogy a jövő hét második felében indulhat be ott is a gyártás. Elsőként szintén egy műszakban kezdődne a munka, majd fokozatosan állnának vissza a teljes kapacitásra.
A vállalatnak 12 800 munkahelye van, mindet úgy alakítják át, hogy a munkavégzés biztonságos legyen – ígérték. Ennek keretében
- úgy rendezik át a gyár területét, hogy minél kevesebb dolgozó találkozzon egymással, ahol pedig muszáj, ott másfél méternél távolabb legyenek egymástól,
- a korábbinál kétszer több busz viszi be az embereket a munkába,
- akiknek nem kell a gyárban lenniük ahhoz, hogy dolgozzanak, azoktól nem várják el, hogy bejárjanak, például a személyügyön telefonos ügyfélszolgálat működik,
- a munkahelyi éttermeket pedig bezárták, csak elvitelre adnak ki előre csomagolt ételt.
Arra a kérdésünkre, hogy mi történt az elmúlt egy hónapban, ami miatt most újraindíthatják a március 22-én leállított gyárat, illetve hogy készült-e számítás arról, milyen anyagi kárt okozott a leállás, nem kaptunk választ.
Az Audi Hungária Független Szakszervezet még április 9-én adta ki a tájékoztatóját a dolgozóknak. Ebben arról írtak: arról megegyeztek a cégvezetéssel, hogy akik az április 13-i héten nem dolgoznak, azok a munkáltató szabadságkiadásának terhére maradhatnak otthon. Az év még sok különös gazdasági veszélyt rejt magában, így sok közös és kompromisszumos döntésre lesz szükség – írták.
A szakszervezet beszerzett több ezer eldobható maszkot, és bár írták, hogy a védőeszközök biztosítása a munkáltató kötelessége, a szakszervezet mégis felajánlotta a saját készletét mindenkinek, aki már ezen a héten munkába áll. A cégvezetés pedig egy „Üdvözöljük újra az Audi Hungariánál!” című brosúrát készített, amelyben mindenkit tájékoztatnak arról, milyen munkakörülményekre kell számítaniuk, amikor visszatérnek a gyárba.
A májusra minden magyarországi gyár menni fog
Kedden a Magyar Suzuki Zrt.-t is kerestük kérdéseinkkel, végül egy közlemény jött, mely szerint az esztergomi gyár készen áll a termelés újraindítására, miután "minden korábbinál összetettebb" egészségügyi biztonsági intézkedéseket vezetett be a cég. Jelen állás szerint április 27-én indulna a gyártás, ám a vállalat "folyamatosan elemzi a piacok alakulását, figyeli az esetleges további belföldi és külföldi kormányzati intézkedéseket, amelyek tükrében hetente felülvizsgálja az indulás időpontját".
A közleményben a Suzuki is hangsúlyozta, hogy a kormányzati rendelkezések és az érintett hivatalos szervek által javasolt eljárási rendek figyelembevételével a vállalat átszervezte működési folyamatait annak érdekében, hogy minden tekintetben biztosítsa a megfelelő távolságtartást, valamint a különleges egészségügyi helyzethez igazodó teljes bel- és kültéri higiéniát. A rendkívül szigorú vírusellenes intézkedések kiterjednek többek közt a munkatársak munkába szállítására, a beléptetés rendszerére, az egészségügyi védőfelszerelések használatára, az étkeztetésre és a fertőtlenítések gyakoriságára, valamint az otthoni munkavégzés és a külföldi utazások szabályozására is – közölték.
Ami Magyarországon történik, az illeszkedik a nemzetközi trendbe, több más európai országban is újraindul fokozatosan az autógyártás. A Hyundai kedden közölte, hogy ismét gyártani kezdett csehországi autógyárában. Közel három heti kényszerszünet után a szokásos három helyett egyelőre csak két műszakban készítenek autókat. A Toyota közleményben tudatta, hogy a koronavírus miatt bezárt franciaországi és lengyelországi gyáriban április 22-én újraindítja a termelést. A Volkswagen-csoporthoz tartozó Skoda ellenben kedden ismét elhalasztotta csehországi gyártásának újraindítását. A termelés várhatóan csak április 27-én indul be.
A Linamar is újraindul |
A mezőgazdasági gépeket és autóipari alkatrészeket gyártó Linamar is újraindul részlegesen – erősítette meg kérdésünkre Tóth Zoltán, a Vasas szakszervezet helyi elnöke. Az orosházi központú, de Békéscsabán is üzemet működtető, kanadai tulajdonú cég két hétre állt le.
|
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden a Parlamentben azt mondta: a szentgotthárdi Opel-gyár készen áll az újraindulásra.
Az az egész magyar gazdaság számára kulcsfontosságú, hogy az autógyárakban minél hamarabb újraindulhasson a termelés. Az elmúlt években a teljes magyar GDP 4-5 százalékát köszönhettük a járműgyártásnak. Ráadásul ha leállnak az autógyárak, akkor a beszállítóik is nagy bajba kerülnek, márpedig őket a méretük és a tulajdonosi hátterük miatt még jobban fenyegeti a gazdasági válság.
A gazdasági helyzetnél azonban az sokkal fontosabb a gyárakban és az ország számára is, hogy minden dolgozó a lehető legnagyobb biztonságban legyen. A gyárak válaszaiból és korábbi tájékoztatásából az olvasható ki, hogy a március közepi-végi leállás óta azon dolgoztak, miként oldható meg a munka úgy, hogy az embereknek ne kelljen egymáshoz közel kerülniük.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.