Az Európai Unióban egyre csökken a szén felhasználása a villamosenergia-termelésben, mind több ország, - köztük hazánk is – jelenti be a végső határidőt a szénerőművek bezárására. A valóságban azonban az EU – és benne Magyarország - szénfelhasználása nem szűnik meg, csak elvándorol. Az elmúlt évtizedekben ugyanis egyre nőtt az unión kívüli országokból származó villamos energia exportja, és ez szinte teljes egészében fosszilis erőművekből, elsősorban rossz hatásfokú, olykor még a szovjet érából fennmaradt relikviákból származik.
Nagy érdeklődés övezte az Ursula von der Leyen által bejelentett Green Dealt (Zöld megállapodás), az új uniós klímavédelmi stratégiát. Ez a stratégia többek között hatalmas összegeket különített el arra, hogy az Európai Unióban - legalábbis a villamosenergia-termelésben – teljes egészében felszámoljuk a szén felhasználását. Miután Mészáros Lőrinc megvált a Mátrai Erőműtől, már Magyarország kormánya is készen állt arra, hogy bejelentse, 2030-ig hazánk is felszámolja megmaradt, mintegy 1 GW kapacitású lignites erőművi blokkjait.
Hasonlóan járnak el más európai országok is, bár más és más céldátummal. Finnország 2029-re, Szlovákia pedig már 2023-ra szakít a szén felhasználásával, Görögország pedig hozzánk hasonlóan 2030-at jelölte meg. A valóság azonban az, hogy Magyarország és sok más európai ország csak kiszervezi az emisszióját – állapította meg a Sandbag, a londoni és brüsszeli székhelyű nemzetközi nonprofit agytröszt legfrissebb jelentése.
A Sandbag adatai alapján a nettó uniós áramimport 2015 és 2019 között a hétszeresére nőtt, 3 TWh-ról, 21 TWh-ra. Az import több mint háromnegyede (79%) három jól körülhatárolható régióból érkezett 2019-ben: Oroszországból, Ukrajnából és a nyugat-balkáni országokból, elsősorban a volt jugoszláv tagköztársaságokból. A legnagyobb importáló országok között pedig a negyedik helyen hazánk is megtalálható,
a nettó uniós áramimport 13 százaléka Magyarországra érkezett.
„Az importból származó villamos energia aránya itthon 2018-ban meghaladta a harminc százalékot, (a Mavir adatai alapján 31,6% volt) és ebben messze a legnagyobb részt az Ukrajnából érkezett áram adta” – mondta Bart István, a Klímastratégia Intézet 2050 vezetője. A szakértő szerint így viszont csak papíron igaz az, hogy hazánk egy főre jutó szén-dioxid kibocsátása az egyik legalacsonyabb Európában. „A helyzet az, hogy Magyarország kibocsátási mutatói részben azért olyan jók, mert az általunk felhasznált energia megtermelésénél keletkező CO2-kibocsátásért az ENSZ-szabályok alapján Ukrajna felel. Ez a nyugat-ukrajnai burstini energiaszigeten található erőművekből származik, amelyek ráadásul elavultak, rossz hatásfokon működnek, és erősen környezetszennyező szénnel üzemelnek” – emelte ki a Bart István.
Az ukrán villamos energia legnagyobb vásárlója Magyarország, hazánk a teljes ukrán áramimport mintegy 60 százalékát vásárolja, 2018-ban mintegy 5 Twh-t. Az ukrán villamos energia azért is hasít ki mind nagyobb szeletet a magyar energiamixből, mert olcsóbb, mint az itthon előállított. A versenyképességi előnyt az jelenti, hogy 2015 óta az unióban termelt villamos energia után az erőműveknek 25 eurós tonnánkénti szén-dioxidos kvótaárat kell megfizetniük. „Mivel Ukrajna nem része európai kibocsátáskereskedelmi rendszernek (ETS), ez változó mértékben, 15-25 százalékkal teszi olcsóbbá az onnan származó áramot” – mondta Bart. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy Ukrajnában van karbonadó, ez azonban az uniós tétel töredéke, 2019-ben 10 hrivnya tonnánként, azaz mintegy 30 eurocent. „Ez a helyzet persze nem csak azzal jár, hogy az emisszió áttevődik Ukrajnába, hanem a magyar termelőket is versenyhátrányba hozza” – hangsúlyozta Bart István.
A tanulmány szerint az európai kibocsátás-csökkentési törekvésekkel az lenne összhangban, ha az EU-ba irányuló áramimportra is rákerülne a szén-dioxid kibocsátás költsége, akár úgy, hogy az áramimportőröket bevonják az ETS-rendszerbe, akár úgy, hogy az Európai Bizottság által nemrégiben felvetett karbonvámok az áramra is vonatkoznának. A Sandbag számítása szerint ez éves szinten 630 millió eurós bevételt jelentene az uniós országoknak, valamint helyzetbe hozná a helyi termelőket is az importált árammal szemben.
„Ez a magyar kormány klímastratégiájába is szervesen illeszkedne, amely az import részarányának csökkentését és a hazai termelés növelését tűzte ki célul” – hangsúlyozta Bart István. Az importáramra vonatkozó karbonvám vagy az importőrök bevonása az ETS-be uniós hatáskör, és a Green Dealben mindkét opció szerepel, mire azonban lépésre kerül sor, még évek telhetnek el. Addig azonban az EU határvidékén egyre súlyosbodik a helyzet. Görögország most készül kialakítani határkeresztező kapcsolatot Egyiptommal, miközben Törökországban – amely szintén importőri babérokra tör - és a Nyugat-Balkánon komoly szénerőművi beruházások zajlanak, méghozzá elsősorban kínai tőkéből. Ezeknek a beruházásoknak az elsődleges célja pedig az egyre „éhesebb” uniós árampiac ellátása.
„Márpedig, ha az az uniós klímastratégia, hogy itthon leszerelünk egy szénerőművet, és a szomszédban építünk egy másikat, akkor semmit sem értünk el” - vélte Bart. Ennél még az is jobb, ha az unióban állítjuk elő azt az áramot, az európai energetikai infrastruktúra ugyanis lényegesen jobb állapotban van. A Sandbag becslése szerint évente 11 millió tonnányi szén-dioxiddal kevesebb kerülne a légkörbe, ha itthon termelnénk meg a felhasznált villamos energiát.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.