Az eredeti terv szerint az orosz Transmashholding megvenné a Dunakeszi Járműjavítót, és a magyar céggel közösen gyártana 1300 vasúti kocsit az afrikai országnak. Eddig azonban csak két vasúti kocsi készült el, Oroszországban, amelyeket a magyar vasúti pályákon tesztelnek. Dunakeszi megvételéről semmi hír, pedig a második erre adott határidő is rövidesen lejár, viszont időközben bejelentkezett a cégért egy másik gyártó is.
Közleményt adott ki az orosz Transmashholding november 22-én, amely lapunkhoz is eljutott. Ebben az áll, hogy elkészült az Egyiptomnak gyártandó összesen 1300 vasúti kocsi két prototípusa a Transmashholding tveri gyárában. A projektet a magyar Eximbank finanszírozza, és a szerződés szerint a gyártás 50%-a Magyarországon kell, hogy történjen.
Az oroszok azért Magyarországon tesztelik a kocsikat, mert a mi vasútunk nyomtávja megegyezik az egyiptomi vasútéval (1435 mm), míg az orosz vasúton nagyobb a sínek közti távolság (1520 mm).
A magyar kormány még egy májusi határozattal versenyeztetés nélkül az orosz Transmashholdingot jelölte ki arra, hogy megvegye a MÁV és a magyar állam közös tulajdonában álló Dunakeszi Járműjavítót. A Transmashholding az a cég, amelynek leányvállalata gyártotta és újította fel a 3-as metró szerelvényeit.
Az oroszok azonban a határidő június végi lejártáig nem vették meg Dunakeszit, a kormány azt a hónap elején november 29-ig hosszabbította - igaz, az is nemsokára elmúlik, és az üzlet még mindig nem jött létre.
A történetben november 5-én volt még egy érdekes fejlemény, amely arra utal, hogy az orosz óriásnak nem annyira kell Dunakeszi:
a Transmashholding a felszámolásközelbe került Csepel Műveknél is bejelentkezett, nekik is felajánlotta, hogy részt vehetnek az Egyiptomnak szánt kocsik legyártásában, és a projektből jelentős árbevételt ígért a nehéz helyzetben lévő vállalatnak.
Ennek a történetnek külön érdekessége, hogy a Csepel Műveket éppen két másik orosz cég, köztük az orosz államvasutak hozta nehéz helyzetbe.
Az is említésre méltó, hogy az egyiptomi vasúti kocsik gyártására a magyar Ganz Motor is pályázott, végül éppen a magyar kormány lehetetlenítette el az üzletet, mivel az a magyar cég helyett éppen a Transmashholding mögé állt be a hitellel 2016-ban - erről a 444 írt akkor bővebben.
A potenciális orosz-magyar kooperáció egy újabb érdekessége, hogy a Transmashholding júliusi közleményében felfedte az üzletben érdekelt két újonnan létrehozott magyar-orosz leányvállalatot, és azok tulajdonosát, aki nem más, mint Szalay-Bobrovniczky Kristóf londoni magyar nagykövet.
A Dunakeszi Járműjavító egyébként jelenleg részt vesz a Stadler a MÁV számára gyártott emeletes vonatainak összeszerelésében, és a svájci cég kilátásba helyezte a szerződés azonnali hatályú felbontását Dunakeszivel, amennyiben annak tulajdonosi szerkezete felvásárlás miatt megváltozna.
Az ügyben pénteken is volt egy további fordulat: a Stadler Magyarország igazgatója a Világgazdaságnak azt mondta: ők is szívesen megvennék a Dunakeszi Járműjavítót.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.