Állj mellénk! Legyél pártoló tag!
És akkor Mészáros Lőrinc önmaga alvállalkozója lett
Gazdaság hvg.hu 2019. június. 16. 10:00

És akkor Mészáros Lőrinc önmaga alvállalkozója lett

Bige László bezárta a szolnoki gyárát; számszerűsítettük, micsoda pénzeső hullott a NER-elitre; aláírták a szerződést a Budapest-Belgrád vasút magyar szakaszáról. Ez a hvg.hu heti gazdasági összefoglalója.

Miután a Katasztrófavédelem felfüggesztette a Bige Holding szolnoki műtrágyagyárának működési engedélyét, Bige László közölte, nem hagyja lenyúlni az üzemet, inkább bezárja azt. A vállalkozó bíróságon keresi az igazát. Mint mondta, a katasztrófavédelem kilencszer, a rendőrség tizenháromszor szállt ki a gyárhoz, de soha semmit sem találtak, egyetlen elmarasztaló jegyzőkönyv sem volt.

„A cél elsősorban én vagyok” – mondta Bige a Klubrádiónak adott interjújában. Azt állította, közvetítőkön keresztül kapott üzenetben már jó ideje választás elé állították ellenségei, vagy távozik az országból, vagy megy a rácsok mögé. „De én már egyszer elvonultam Ceausescu elől, még egyszer nem fogok” – tette hozzá.

Szavazás

Megtudjuk valaha, pontosan mi történt és miért?

Pénzesőben fürdik a NER. Ez önmagában nem újdonság, de most számszerűsítettük, pontosan mennyire növekedtek az Orbán Viktor családjához, valamint Andy Vajnához, Garancsi Istvánhoz, Szíjj Lászlóhoz, és Paár Attilához köthető cégek. Arra jutottunk: a számokat látva nehezen hihető az, hogy Magyarországon piacgazdaság működik.

2010 óta a NER-hez köthető legismertebb vállalatok (Mészáros Lőrinc cégcsoportját nem számítva) összesen 196 milliárd forint nyereséget termeltek, a tulajdonosok ebből 155 milliárdot fizettek ki maguknak osztalékként Az Orbán-család résztulajdonában álló vállalkozásokból pedig 2010 óta több mint 10 milliárd forintot vettek ki, ennek egy része az Orbán-családhoz vándorolt, a család tehát már többszörös milliárdos.

Szavazás

Mi a tanulság?

Ünnepelhetnének az írók az Ünnepi Könyvhéten, ha lenne mit. Meg lehet élni az írásból ma Magyarországon? – több írónak is ezt a kérdést tettük fel. Volt, aki úgy felelt, hogy „már akinek”, más azt válaszolta, legfeljebb „Meg. Halni” lehet. Ma Magyarországon a nettó átlagkereset kedvezmények nélkül 230 ezer forint. Ahhoz, hogy valaki ennyit kaphasson az írásból, egy év alatt nagyjából kilencezer könyvet kell eladnia, 4000 forintos árral számolva.

A megkérdezettek nagyjából tucatnyi olyan szépírót említettek, akik meg is élnek az írásból. Olyanokról van szó, akik még a Kádár-rendszerben kezdték a pályát, ott lettek sikeresek, műveik eljutnak a külföldi piacra, és Magyarországon is van egy stabil olvasótáboruk. A többiek pedig arra kényszerülnek, hogy az írás mellett szerkesztőségeknek írjanak, tanítsanak, esetleg fordítsanak.

Szavazás

Ön hány könyvet vesz évente?

A hét képe: újra kipróbálja a MÁV, jó ötlet-e a büfékocsi a balatoni vonatokon.

„Egy kicsit úgy éreztem magam, mint a vérzékeny ember a borotvagyárban” – jellemezte saját politikai szereplését Bajnai Gordon. A tíz éve lezajlott válságkezelésre tekintett vissza kollégánk, Farkas Zoltán is, a Mozgó Világ legutóbbi számában.

Az orbáni kánon szerint Magyarország 2010 nyarán rosszabb helyzetben volt, mint Görögország, csak az IMF-hitel mentette meg. Bajnai változata szerint 2010 nyarára túl voltak a válságkezelés nehezén, 1200 milliárd forintos költségvetési megszorítással megakadályozták, hogy az államadósság számszerűen tovább nőjön. A vártnál hamarabb beindult a gazdasági növekedés, Magyarország már 2009 nyarán eredményes kötvénykibocsátással tért vissza a nemzetközi pénzpiacokra.

Szavazás

Sikeres volt a 2009-es válságkezelés?

Aláírták a szerződést a Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának tervezésére és kivitelezésére. A konzorciumban kínai cégek mellett az RM International vesz részt – ez Mészáros Lőrinc R-Kord Kft.-jének, valamint a Mészáros és Mészáros Kft.-nek a közös leányvállalata. Aztán az is kiderült: a felcsúti expolgármester alvállalkozói között ott lesznek a saját gyerekei és a veje, sőt, saját maga is.

Mészárosnak egyébként is jó hete volt: kiderült, hogy 22 milliárd forintért építhet a cége gázvezetéket Szegeden, az MNB pedig engedélyezte, hogy összeolvadjon a két nagy cége, a Konzum és az Opus.

Szavazás

Mi lesz a Budapest-Belgrád vasútból?

Nem a nagy hajós forgalom az igazi probléma Budapesten, hanem az, hogy hirtelen jött a növekedés – mondta egy sétahajózással foglalkozó cégnél dolgozó forrásunk, amikor arról kérdeztük, mi okozhatta a dunai hajótragédiát. A hajózásban dolgozók most amiatt aggódnak, mennyire riasztja el a turistákat a budapesti tragédia. Szerintük a magyar és a nyugat-európai turisták akár már ezen a nyáron visszatérhetnek, az viszont legalább fél, de inkább egy év, amíg a távol-keletiek újra úgy gondolják, hogy biztonságos a dunai hajózás. Persze azt is hozzáteszik: meg kell várni, milyen lesz a következő hetekben a magyarok kommunikációja.

A baleset miatt a BKV hajóin is biztonságtechnikai felülvizsgálatot tartottak, a 11 hajóból csak egy volt tökéletes. Nyolcnál ki is javították a kisebb hibákat, kettő azonban még nem állhatott vissza a forgalomba.

Az is kiderült: több tízmillió forintba került a Hableány kimentése, de a Clark Ádám úszódaru tulajdonosa nem ezen akart meggazdagodni, több eszközt ingyen biztosított a mentéshez.

Szavazás

Mi kell ahhoz, hogy újra megbízzanak a turisták a hajózásban?

Harminc éve nem fedeztek fel akkora kőolajmezőt Magyarországon, mint amekkorát nemrégiben találtak Szigetvártól délnyugatra. Úgy számolnak, hogy a kutak egyenként 60-70 tonna, azaz 475 hordó olajat tudnak termelni egy nap, amiből kiszámolható, hogy harminc kút esetén akár napi 14,2 ezer hordó is lehet termelés. Ez már önmagában annyi, mint az utóbbi években átlagosan a teljes magyar kőolajtermelés volt.

A kitermelést az amerikai-magyar Aspect Energy végzi, amelyik akár a legnagyobb magyarországi olajtermelő is lehet. A beruházás során a bányajáradékot várhatóan a legmagasabb, 30 százalékos kulccsal kell majd fizetni a nagy termelés miatt, így milliárdos bevételei lesznek ebből a magyar államnak.

Szavazás

Mi lesz ebből?


Ha ezt a cikket érdekesnek találta, van még: kövesse és ha tetszik, ossza meg ismerőseivel a gazdasági rovat Facebook-oldalának bejegyzéseit!

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.