Kovács Gábor
Szerzőnk Kovács Gábor

Módosította a BKK a VT-Arrivával buszos személyszállításra kötött szerződését, mert az eredeti keret kevés volt. Az ok a reptéri buszjárat sűrítése és a metrópótlás.

Nyolc százalékkal növelte a BKK a VT-Arriva közlekedési vállalattal buszvonal-üzemeltetésre kötött, 82 milliárdos szerződésének teljesítményét – derül ki az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetményből. Az indoklás a szerződés módosítását azzal magyarázza, hogy a (VT-Arriva által üzemeltetett) 100E jelű reptéri busz menetrendjét 2018-ban sűrítették, ezért az eredeti opciós keret már nem elegendő. (A menetrend-változás 2018 közepén lépett életbe, ezért arra az évre még elég volt a keret.) „Az új 100E autóbuszjárat jelenlegi menetrend szerinti éves teljesítménye a szerződés éves teljesítménykeretének 10 százaléka, melynek biztosítása a szerződéses opcionális teljesítménykeret növelését teszi szükségessé” – írják.

A Deák Ferenc tér és a ferihegyi reptér között közlekedő 100E járat eredetileg fél óránként közlekedett, a buszok gyakran nagyon zsúfoltak voltak, olyan is előfordult, hogy egy utas rosszul lett. A buszok ezért 2018 közepe óta 20 percenként indulnak, vagyis óránként nem kettő, hanem három indulás van irányonként.

Pénz kellene a BKV-nak

Az indoklásban arra is utalnak, hogy a 3-as metró felújítása miatti buszos pótlás a BKK buszkapacitásának nagy részét emészti fel. A BKK közlekedésszervezőként a fővárosi önkormányzat nevében a BKV-tól és a VT-Arrivától rendeli meg a buszos szolgáltatást. A most módosított, csuklós buszos szerződést 2015-ben kötötték és 2023-ban fut ki. A módosítás után a szerződés évi 3,96 millió kocsikilométer (plusz 150 százalék opcionális keret) teljesítését tartalmazza, amit a VT-Arrivának 60 darab (plusz 60 opcionális) járművel kell teljesítenie.

A BKK elsődleges buszos szolgáltatójánál (és önkormányzati testvércégénél), a BKV-nál a járműpark elöregedett, és a jelek szerint a kapacitás is a végletekig kihasznált, ha nem így lenne, feltehetően nem lett volna szükség az arrivás szerződés teljesítményének növelésére, a plusz igények kielégítését meg lehetett volna oldani házon belül.

A BKV nemrég írt ki közbeszerzést 20 új, csuklós és 20 új, szóló busz megvásárlására. Ez üdvözlendő fejlemény, általában ennél kevesebb és használt járműveket szoktak beszerezni. A közel ezer darabos állomány érzékelhető mértékű fiatalításához ugyanakkor ennél jóval többre lenne szükség, egy nagyobb beszerzéshez viszont pénz kellene. Ami nincs, sőt nem csak járműbeszerzésre, béremelésre se, a szakszervezetek már a sztrájk előkészítésénél tartanak.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Arató László (EUrologus) 2024. december. 02. 09:36

Sok jóra nem számíthat a magyar kormány az új Európai Bizottságtól

A régi lendülettel veszi elő a magyar ügyeket a decemberben hivatalba lépő testület A pénzbefagyasztásokkal kapcsolatos eljárások szigorodnak és bővülnek, nem lesz változás az EU migrációs, vagy zöldpolitikájában, és továbbra is napirenden marad a szerződésmódosítások ügye, amely többek között a vétójog eltörlését tartalmazza. Közben a kormány politikai súlya látványosan csökken.