Kovács Gábor
Szerzőnk Kovács Gábor

A budapesti közútkezelő egy éve nem tette rendbe a felmart Bajcsy-Zsilinszky úti buszsávot, és egyelőre nem is fogja, mert meg kell várni, amíg elkezdődik a Podmaniczky tér felújítása. Ami egyébként még lóg a levegőben. A tervek szerint a sávokat újra fogják osztani a Bajcsy-Zsilinszky úton, ha elkezdődik a felújítás. A normál élettartamát már jócskán túllépett burkolatot akkor marták föl, amikor elkezdtek járni rajta a metrópótló buszok, és feltűnt, hogy csúszik.

Még nem fogják rendbe tenni Budapest egyik legforgalmasabb, a metrópótlók által is használt buszsávjának burkolatát a Bajcsy-Zsilinszky úton, amit 2017 telén, épp kerek egy éve martak föl szakaszokban. A főváros útjaiért felelős Budapest Közút a hvg.hu-val azt közölte, egyelőre csak „a gépjármű-forgalomra veszélyes lokális úthibákat” tudják javítani. A sávban biciklisek is közlekedhetnek, nekik a Közút a járdán vezetett, „aszfaltburkolattal ellátott” kerékpárút használatát javasolja.

Újra fogják osztani a sávokat

A buszsáv burkolatának rendbetételéhez azért nem tudnak hozzálátni, mert „tudomásuk szerint” a Podmaniczky Frigyes tér felújítása miatt „újabb forgalomtechnikai változások várhatók, amelynek során a forgalmi sávok új kiosztását tervezik megvalósítani”.

A Közút nem részletezte, milyen változások várhatók, a sávok új kiosztása a következőket takarhatja:

  • megszűnik a buszsáv,
  • megszűnik egy forgalmi sáv,
  • kitiltják a bicikliseket a buszsávból,
  • nem szűnik meg sáv és nem tiltanak ki senkit sehonnan, csak átrendezik a sávokat (és esetleg megcsinálják a felmart részeket).

A Podmaniczky tér a belváros egyik leglelakottabb közterülete, felújítására az V. kerületi önkormányzat még 2017 tavaszán nyert el 300 millió forint támogatást a fővárostól. A pályázati tervek szerint megszüntetnék a trolivégállomást és a fordulóhurkot a téren, a troliknak csak a megálló maradna a Bajcsy-Zsilinszky úton. Így viszont (ha nem kapnak másik végállomást) ott kellene megfordulniuk keresztben, erre elméletileg lenne lehetőség, mivel az Arany János utcánál lévő lámpa amúgy is megfogja a Bajcsy-Zsilinszky forgalmát. A trolivégállomás helyén a pályázati tervek szerint sétányt alakítanának ki, a tér előtte lévő részét parkosítanák.

Budapestdialog.hu

A buszsáv megszüntetése nem lenne logikus, egyrészt 2013 óta jól működik, másrészt aligha volna okos döntés kihúzni a metrópótló buszok alól, amik még évekig fognak rajta járni. A biciklisek kitiltása a buszsávból nem kizárt, Tarlós István főpolgármester ezt 2016-ban belengette, bár azóta sem történt meg.

Egy forgalmi sáv megszüntetése nem feltétlenül lenne ördögtől való ötlet, a jelenleg 2x2 sávos út a Nyugatinál is egysávosra szűkül.

2019 tavasza előtt nem nagyon lesz közeljövő

A 300 milliós támogatás elnyerése óta sok tervezés és egyeztetés lefolyt a Dunán, egyelőre nem tudni, azoknak mi lett a vége, a Podmaniczky tér felújítását és a Bajcsy-Zsilinszky út átrendezését lehetővé tevő támogatási szerződést a fővárosi és az V. kerületi önkormányzatnak 2018. december végéig kell aláírniuk. Az eredeti határidő márciusban lett volna, de a két önkormányzat közötti egyeztetések elhúzódása miatt kitolták. „Az V. kerületi önkormányzat benyújtotta a Podmaniczky tér felújítása projekt támogatási szerződésének megkötéséhez szükséges anyagokat. A támogatási szerződés előkészítése folyamatban van, a tervezett ütemezés szerint a szerződés megkötése [...] határidőig megtörténhet” – tudta meg a hvg.hu a Főpolgármesteri Hivataltól.

Az V. kerületi önkormányzat szintén azt állítja, hogy a szerződés megkötése „még ebben az évben megtörténhet”. Az, hogy a felújítás mikor kezdődik el, attól függ, mikor lesz meg rá a támogatás. Az önkormányzat szerint „a felújítási munkák 2019 januárjában megkezdődhetnek”.

A feltételes mód használata nem feltétlenül ad okot bizakodásra, de még ha a szerződést alá is írják időben, a tér felújítását közbeszereztetni kell, szóval a belvárosi önkormányzat optimizmusa túlzónak tűnik, emberi számítás szerint a felújítás legkorábban 2019 tavaszán indulhat, de inkább később. A Budapest Közút szerint a tér átalakításával együttjáró forgalomtechnikai változtatások a „közeljövőben” várhatók.

Reviczky Zsolt

A belvárosi önkormányzat 33,2 millió forintot már ráköltött a Podmaniczky tér felújítására: ennyiért rendeltek terveket 2017 szeptemberében a Város-Teampannon Kft.-től. A cég egyedüli pályázóként nyerte a tervezésre kiírt közbeszerzést, a 37,9 millió forintos irányárnál alacsonyabb ajánlattal. A tervezőiroda amúgy otthonosan mozog a belvárosban, egyebek között ők készítették a terveket a Vörösmarty tér felújításához, de benne voltak a Budapest Szíve program tervezését elnyert konzorciumban is.

Egyszer csak kiderült, hogy csúszik

A Bajcsy-Zsilinszky úti buszsáv és a Podmaniczky tér legújabb kori története egyébként tankönyvi példája annak, amikor a határidők csak nyúlnak, mint a rétestészta, és minden marad feltúrva és lepusztulva.

  • 2013 tavaszán alakították ki a Bajcsy-Zsilinszky úton a buszsávot, ekkor vitték fel a felületére a piros plasztik burkolati elemeket.
  • 2016 tavaszán a plasztik burkolat átlépte a normál, 3 éves élettartamát (a tényleges élettartam függ az igénybevételtől, de a buszok és trolik aligha jelentenek az átlagosnál kisebb igénybevételt).
  • 2017 novemberében elkezdődött a hármas metró buszos pótlása a Bajcsy-Zsilinszky úton.
  • A Budapest Közút konstatálta, hogy a burkolat (ami másfél évvel túl volt a normál élettartamán) csúszóssá vált, ezért december elején felmarta. A burkolat pótlását tavaszra ígérték, mert az ilyen burkolatot csak száraz, meleg időben lehet felvinni.
  • 2018 februárjában a fővárosi és az V. kerületi közgyűlés év végéig kitolta a Podmaniczky tér támogatási szerződésének aláírását az egyeztetések elhúzódása miatt.
  • 2018 áprilisában a Budapest Közút azt ígérte, a május 1-én rendezett, és a Bajcsy-Zsilinszky utat érintő Nagy Futam után javítják a burkolatot.
  • A javításból annyi valósult meg, hogy a felmart részeket egyenletesebbre marták. A Közút indoklása szerint a javítással meg kell várni a Podmaniczky tér felújítását.

Ha minden jól megy, a kaland még ebben az évtizedben és happy enddel, felújított Podmaniczky térrel és rendbe tett Bajcsy-Zsilinszky úttal végződik majd.

zöldhasú
Hirdetés
Élet+Stílus Galicza Dorina 2024. december. 28. 20:00

Elillant történelem és babonamentes tűzvédelem – megnéztük a felújított Notre Dame-ot

Párizs székesegyháza fényesebben ragyog, mint valaha, de az évszázadok alatt felhalmozódott kosszal együtt mintha a történelmét is lemosták volna róla. Bár a felújítás még nem ért véget, ha a belső tér már nem változik, akkor az évtizedek múlva sebtében idelátogató turista azt se fogja tudni, mi történt az elmúlt öt évben a templom körül.