Gazdaság hvg.hu 2018. december. 01. 10:39

Lehúzás vagy tisztes haszon? Ennyit keresnek a légitársaságok a „plusz” szolgáltatásokon

Az IdeaWorksCompany és a CarTrawler, alapvetően autóbérléssel foglalkozó cég 175 légitársaság bevételeit elemezte. A vizsgálat eredménye, a számokat tekintve mellbevágó.

Az elmúlt nyolc évben a repülőjegy árán túl felkínált, vagy kikényszerített egyéb szolgáltatásokból származó bevétel 300 százalékkal nőtt és most már a repülési cégek teljes jövedelmének 10 százalékát teszik ki. És az utóbbi időben gyorsult fel igazán a folyamat. 2017-ben a járulékos bevételek 73 milliárd eurót tettek ki, de idén már elérték a 93 milliárd dollárt. 2010-ben még csak 22,6 milliárd dollár volt az e forrásból származó bevétel, amely a teljes forgalom 4,5 százalékát tett csak ki. Tehát óriási a változás.

De miről is van szó?

 Egyes légitársaságok plusz szolgáltatásokat, például kedvezményes szállásfoglalást javasolnak a náluk jegyet vásárló utasoknak, továbbá az utazás nehézségeit enyhítő kényelmi szolgáltatásokat is. Ezzel az opcióval a nem fapados társaságok élnek, hiszen az ő szolgáltatásaikat nagyon jól „eleresztett” közönség veszi igénybe. De mostanság a világon 4,3 milliárd ember utazik repülőn, és a többségük kevésbé jól eleresztett. Vagyis a világ minden kontinensén tarolnak a  fapadosok. A low cost társaság valóban olcsón adja a jegyet, de aztán rápakol néhány százalékot a reklámban feltüntetett alapárra. Például plusz pénzt fizettet az utastérbe bevitt kézi poggyászért és azért is kaszál néhány eurót, hogy a helyek alapelosztásakor szétültettet négytagú család tagjai egymás mellett ülhessenek.

Ezek az „apróságok” óriási tételt jelentenek a low cost társaságoknak: a jegyáron kívüli plusz bevétel hatvan százaléka az utastéri csomagokra kivetett fizetési kötelezettségből,  illetve a szétültetést elkerülő befizetésből származik. A vizsgálat végső következtetése szerint a fapados társaságok teljes jövedelmének 15 százalékára rúgnak azok a plusz pénzek, amiket az utas a kabinba vitt csomagért, vagy a szétültetés ellen fizet. Ezt persze minden low cost utas sarcnak tekinti. De ma a világ másként fest, mint amikor a fapados társaságok a színre léptek. Akkor sok volt a drága társaság és kevés az utas. Ma fordított a helyzet, és amíg ez fennáll, a fapadosok szinte hetente fognak kitalálni plusz bevételt hozó trükköket, miközben még ezekkel együtt is nagyon olcsón lehet repülni a „low cost” társaságok gépein. (via Le Figaro)

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Rácz Gergő 2025. március. 13. 19:48

A kormány akkor tiltja be, amikor már magától is megdögleni látszik a műhús

Könnyen lehet, hogy végnapjait éli a piaci csodának indult mesterséges húspiac: amíg a műhúsoknál továbbra is várat magára az áttörés, a növényi alapú alternatívát gyártó cégeknél rövid időn belül töredékükre estek a részvényárak. A folyamatnak több oka van, a piaci szereplők ezzel együtt optimisták, és a bátor befektetőknek a mostani szintek akár jó belépési pontot is jelenthetnek, ha épp akad elkölteni való pénzük. Lehet, hogy hazai célpontokat nem találnak, mivel a kormány újonnan bejelentett tervei szerint a teljes szegmenst betiltaná.