Az IdeaWorksCompany és a CarTrawler, alapvetően autóbérléssel foglalkozó cég 175 légitársaság bevételeit elemezte. A vizsgálat eredménye, a számokat tekintve mellbevágó.
Az elmúlt nyolc évben a repülőjegy árán túl felkínált, vagy kikényszerített egyéb szolgáltatásokból származó bevétel 300 százalékkal nőtt és most már a repülési cégek teljes jövedelmének 10 százalékát teszik ki. És az utóbbi időben gyorsult fel igazán a folyamat. 2017-ben a járulékos bevételek 73 milliárd eurót tettek ki, de idén már elérték a 93 milliárd dollárt. 2010-ben még csak 22,6 milliárd dollár volt az e forrásból származó bevétel, amely a teljes forgalom 4,5 százalékát tett csak ki. Tehát óriási a változás.
De miről is van szó?
Egyes légitársaságok plusz szolgáltatásokat, például kedvezményes szállásfoglalást javasolnak a náluk jegyet vásárló utasoknak, továbbá az utazás nehézségeit enyhítő kényelmi szolgáltatásokat is. Ezzel az opcióval a nem fapados társaságok élnek, hiszen az ő szolgáltatásaikat nagyon jól „eleresztett” közönség veszi igénybe. De mostanság a világon 4,3 milliárd ember utazik repülőn, és a többségük kevésbé jól eleresztett. Vagyis a világ minden kontinensén tarolnak a fapadosok. A low cost társaság valóban olcsón adja a jegyet, de aztán rápakol néhány százalékot a reklámban feltüntetett alapárra. Például plusz pénzt fizettet az utastérbe bevitt kézi poggyászért és azért is kaszál néhány eurót, hogy a helyek alapelosztásakor szétültettet négytagú család tagjai egymás mellett ülhessenek.
Ezek az „apróságok” óriási tételt jelentenek a low cost társaságoknak: a jegyáron kívüli plusz bevétel hatvan százaléka az utastéri csomagokra kivetett fizetési kötelezettségből, illetve a szétültetést elkerülő befizetésből származik. A vizsgálat végső következtetése szerint a fapados társaságok teljes jövedelmének 15 százalékára rúgnak azok a plusz pénzek, amiket az utas a kabinba vitt csomagért, vagy a szétültetés ellen fizet. Ezt persze minden low cost utas sarcnak tekinti. De ma a világ másként fest, mint amikor a fapados társaságok a színre léptek. Akkor sok volt a drága társaság és kevés az utas. Ma fordított a helyzet, és amíg ez fennáll, a fapadosok szinte hetente fognak kitalálni plusz bevételt hozó trükköket, miközben még ezekkel együtt is nagyon olcsón lehet repülni a „low cost” társaságok gépein. (via Le Figaro)
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.