Megzuhant a Közgép, de még mindig dolgozik.
Ahogy arra számítani lehetett, megroggyant a Közgép bevétele 2017-ben, arról azonban nincs szó, hogy megsemmisült volna az állami megbízások egykori kedvence. A Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó cég 4,87 milliárd forintos bevétellel zárta az évet, ez negyede az előző évi 19 milliárdnak. Ennek ellenére nőni tudott a profit, ami részben betudható annak is, hogy a 80 fősre fogyatkozó cég személyi jellegű ráfordításai 2,77 milliárdról 1,16 milliárdra estek vissza, az anyagjellegű kiadásai pedig még durvábban, 17,5 milliárdról 3,06 milliárdra csökkentek.
Így összességében 679 milliós plusszal zárta az évet a Közgép, ezt a pénzt a tavaly év végén már 7,39 milliárdos eredménytartalék hizlalására benntartják a cégben.
Nem tudott profitálni a hirdetési piac tavalyi szárnyalásából Simicska érdekkörének köztéri reklámozással foglalkozó cége. A Publimont bevétele azonban nem esett olyan drasztikusan, mint a Közgépé: a 2016-os 4,17 milliárd után 3,99 milliárdot ért el. Ez 409 millió forintos profitra volt elegendő, ami bő húszmillióval kevesebb az előző évinél – ebből 300 millió forintot vettek ki a tulajdonosok.
Kevesebb pénzt szerzett tavaly az érdekeltségi kör másik hirdetési cége, az Euro Publicity Kft., amely a 2016-os 399 millió után 314 millió forintot könyvelhetett el. Felére, 143 millióról 71 millióra apadt a nyereség is, az osztalékfizetéshez így igénybe vették az eredménytartalékot is, és 275 milliót osztanak szét a tavaly 293 millió forintra növelt eredménytartalék terhére.
Nőtt viszont a bevétele a Mahir Cityposter Kft-nek, 676-ról 743 millió forintra – a 88 milliós nyereség ehhez képest szerénynek tánhet a 2016-os 157 millió mellett. Ez persze nem akadályozta meg a tulajdonosi kört, hogy 100 millió forint osztalék kifizetéséről döntsenek.
Jó éve volt a Hung-Ister Zrt-nek is, amely még most is profitál egy korábbi állami megbízásból. A cég 2,34 milliárdról 2,39 milliárdra növelte bevételét, profitja viszont 722 millióról 551 millióra csökkent – a jó időkre tekintettel ebből 550 milliót vesznek ki osztalékként.
A hirdetési cégekből tehát összesen 1,225 milliárd forint kerül ki osztalékként - ez valamivel több, mint az a veszteség, amelyet Simicska Lajos egyik médiacége, a választások után bezárt Magyar Nemzet termelt tavaly. Ez sem jelenti azonban azt, hogy egyensúlyba került volna az érdekcsoport mérlege, hiszen a Hír TV 1,4 milliárd forintos mínusszal zárta a tavalyi évet.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.