Gazdaság hvg.hu 2018. január. 10. 13:05

121 millió forintos bírságot kapott a UPC súlyos jogsértés miatt, de fellebez

Engedély nélkül szolgáltatott és kötött magához hűségidővel új ügyfeleket a társaság – az NMHH szerint már nem először.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a Cegléden megépült hírközlési hálózat jogsértő használatbavétele miatt állapította meg a jogsértést – olvasható a szervezet honlapján. A UPC két évvel ezelőtt, 2015. szeptember 2-án – az újonnan épülő hálózata teljes elkészültét meg sem várva – annak ellenére kezdte meg a szolgáltatás nyújtását, majd folytatta több mint két éven keresztül, hogy nem tette meg az ehhez szükséges bejelentést. Bejelentési kötelezettségének csak a hatóság felszólítására tett eleget, majd a bejelentés hiányosságait olyan késedelmesen pótolta, hogy azt az NMHH csak 2017. szeptember 28-án vehette nyilvántartásba.

Mivel a UPC hatósági jóváhagyás nélkül kezdte meg szolgáltatását, az NMHH nem győződhetett meg arról, hogy a hálózat műszakilag az előírásoknak megfelelő, kivitelezése jogilag elégséges volt-e. Emiatt a UPC úgy szerzett és kötött magához hűségidővel ügyfeleket, hogy az NMHH szerint „a piaci versenytársakkal szemben számottevő és jogosulatlan előnyhöz jutott, miközben az előfizetők érdekei sérültek”. A szolgáltató jogsértő magatartása ráadásul nem az első eset, hiszen a UPC Jászberényben szintén jogosulatlanul megkezdett kábeltévé-szolgáltatás miatti 30 millió forintos bírsága 2017. április 7-én hozott bírósági ítélettel emelkedett jogerőre. Az NMHH az újabb bírság mértékének megállapításánál súlyosbító körülményként vette figyelembe, hogy a szolgáltató a jászberényi ügy ismeretében már bizonyos lehetett benne, hogy Cegléden is jogsértően jár el, ennek ellenére szeptemberig tudatosan tovább folytatta ezt a gyakorlatát.

A jogsértéssel elhúzódó időszak alatt a UPC a bírság összegének megfelelő vagyoni előnyre tett szert. Az NMHH szerint ezzel megbontotta a piaci szereplők közötti esélyegyenlőséget, illetve veszélyeztette az előfizetők érdekeit. A hatóság célja, hogy a szolgáltatónak ne érje meg, hogy tudatosan eltérjen a vonatkozó hírközlési jogszabályok egyértelmű rendelkezéseitől. A hatóság szerint a UPC-nek a jogszerű eljárásra számos lehetősége lett volna. A jogszabályi előírásokra az NMHH időben, külön is felhívta a szolgáltató figyelmét, és a cég élhetett volna például olyan megoldással is, hogy szakaszokra bontva jelentse be az építést – annak megfelelően, ahogyan a szolgáltatás megkezdésének ütemezését tervezte. A hatóság mostani döntésével is nyomatékosítja, hogy egy új építésű hálózaton a szolgáltatás nyújtását csak az után szabad megkezdeni, hogy arra az NMHH a használatbavételi engedélyt megadta, vagy az utólagos bejelentést nyilvántartásba vette.

Az NMHH határozata még nem jogerős: a UPC-nek a december 28-i közléstől számított 15 napon belül van lehetősége a fellebbezésre.

A UPC Magyarország Kft. élni fog a hatályos jogszabályok adta jogorvoslati lehetőséggel – közölte a cég az MTI-vel.

 

zöldhasú
Hirdetés