Két vadonatúj villamosüzemmel gazdagodott év végén Európa. Mindkét városban évtizedekig jártak korábban villamosok, majd felszámolták a hálózatot. Szintén több évtizedes kihagyás után most visszatért a villamos Luxembourgba és a dániai Aarhusba.
A fejlett gazdasággal és infrastruktúrával rendelkező Dániában érdekes módon évtizedekig nem volt egyetlen modern villamosvonal sem. A WikiPédia szerint Dániából is a 70-es évek elejére tűntek el villamosok, ahogy nagyon sok más európai városból akkoriban.
A fővárosban, Koppenhágában 1972 áprilisában állították le a villamosokat, Aarhusban pedig egy kicsit korábban, 1971 novemberében. Odense városában volt a harmadik villamosüzem, és azt számolták fel egyébként a leghamarabb, 1952-ben.
Az újraépítésben a jelek szerint Aarhus jár élen, ott újra jár már villamos. A PT Info Facebook-oldala szerint a vonal megnyitása nem volt egyszerű. Eredetileg szeptember 23-ára készült mindenki, de azt 16 órával a megnyitó előtt lefújták, mert hiányzott még a dán közlekedési hatóság hozzájárulása, amit végül december 20-án kiadtak, és aznap el is indultak a villamosok.
Dánia első modern villamosvonala egyben az ország első tram-train üzeme is. Aarhus központi pályaudvara és az egyetemi kórház között járnak egyelőre a járművek. Ezt a szakaszt 32,3 méteres Stadler Variobahnok szolgálják ki, de a további vonalakra Stadler Tangok is érkeznek.
A villamos egyébként hónapok óta megszokott része volt az utcaképnek, mert jó ideje végezték már a próbafutásokat.
Odense-ben már elkezdték építeni a pályát, a beruházás weboldala itt érhető el, az Instagram-oldala pedig itt. Koppenhágában is vannak már tervek a villamos feltámasztásához, ennek a projektnek itt található a weboldala.
Luxemburg fővárosában decemberben indult el a LuxTram. Innen 1964-ben tűntek el a villamosok. Az új vonalon CAF-villamosok járnak, és a hálózat kiépítését még nem fejezték be. A luxembourgi villamosokról korábban itt írtunk.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.