A Metróért Egyesület elnöke szerint magasabb energiafelhasználással és több túlórával jár az, hogy hétvégenként két vonalon egy órával tovább jár a metró. A BKK szerint viszont a többletráfordítás nagyságrendje a teljes metróüzem üzemeltetési költségéhez képest mindössze néhány tizedszázalékos értéket képvisel.
Szakmai oldalról sok bonyodalmat okozott a BKK-nak az a novemberi döntése, hogy decembertől péntek és szombat éjjelenként a szokásosnál egy órával tovább, éjjel fél egyig közlekednek a metrószerelvények a 2-es és a 4-es vonalon – ezt mondta a Hír TV Online-nak a Metróért Egyesület elnöke.
Bíró Endre „hangulatjavító intézkedésnek” nevezte az üzemidő meghosszabbítását. Szerinte ez magasabb energiafelhasználással és több túlórával jár, valamint azzal, hogy kevesebb idő jut karbantartásra.
Szerinte hatalmas átszervezésre lehetett szükség, hogy megoldják a hétvégi hosszabbítást. Ráadásul kevés járművezető van, így a bérezés mellett a vezetők teljes beosztását is variálni kellett a 2-es vonalon. Az átszervezést nehezíti, hogy a járművezetők munkáját precízen szabályozzák, így akár egy óra pluszmunka elosztása is komoly gond lehet.
A sofőrhiányt úgynevezett „forgalom megsegítőkkel” pótolhatják, ők Bíró Endre szerint nem főállású metróvezetők, csak „beugrósok”, és az ő bérezésük is többletköltségként merülhet fel. Az automata 4-es metrónál a biztonsági őröknek kell túlórát fizetni, illetőleg új beosztást intézni – tette hozzá.
Bár a szakember azt pontosan nem tudja megmondani, mekkora többletköltséggel jár az üzemidő hosszabbítása, de a bérek mellett jelentős összegbe kerülhet az energiaszámla is. Bíró Endre attól tart, hogy a felmerülő pluszköltségek csupán egy részét fizeti ki a megrendelő, a BKK vagy a BKV, és a hiányzó összeget a karbantartástól vagy a fejlesztésektől veszik el.
A BKK szerint „az M2-es és az M4-es metró hétvégi üzemidejének egy órával történő meghosszabbítása nagyságrendjét tekintve e két vonalon a heti csaknem 7300 indulás további 50 indulással való kiegészítését jelenti. Így a kapcsolódó többletráfordítás nagyságrendje a teljes metróüzem üzemeltetési volumenéhez képest néhány tizedszázalékos értéket képvisel”.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.