Egy durva buszbaleset után nyúltak hozzá az M70-es egysávos szakaszaihoz 2011-ben. 2019-ig az ígéretek szerint megépítik a hiányzó jobb pályát, és szélesítik a meglévő szakaszokat.
Megkezdték az M70-es autóút több mint tíz kilométeres szakaszának autópályává építését. Ez a rész most kétszer egysávos, a beruházás alapkövét kedden tették le az autóút csörnyeföldi pihenőhelyénél Zala megyében.
Cseresnyés Péter, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára szerint a 10,1 kilométeres útszakasz bővítése nettó 16,7 milliárd forintba kerül. Ebben az összegben benne van a magyar-szlovén határon, Tornyiszentmiklósnál tervezett pihenőhely megnyitásához szükséges közművek megépítésének költsége. Szintén tartalmazza a bal pályán meglévő kilenc híd összekötésének költségét a jobb pályán kialakítandó hídszerkezetekkel. A Mura árvízvédelmi töltésszakaszát is átépítik.
Az államtitkár felidézte: a bővítés előtt "halálútnak" nevezték a balkáni országokat és Nyugat-Európát összekötő autópálya-hálózatban egyedüliként egy-egy sávra szűkülő, 2005-ben átadott gyorsforgalmi utat a sok baleset miatt.
A 21,3 kilométer hosszú autóút fejlesztését egy 2011-es buszkarambol után kezdték meg: Csörnyeföld közelében akkor hatan meghaltak, három ember súlyos és 23 könnyű sérüléseket szenvedett.
A baleset után néhány hónappal az egysávos szakaszokon megszüntették az előzési lehetőséget, illetve fizikailag is szétválasztották a két oldalt, amelynek köszönhetően azóta jelentősen csökkent a balesetek száma.
Mosóczi László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára egyebek mellett arról beszélt, hogy egy új európai uniós alap, az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköztár forrásaiból valósul meg az M70-es bővítése, amely 2019-re készül el. Hozzátette, hogy az M70-es beruházásával párhuzamosan valósul meg az M15-ös bővítése, amellyel a magyar főváros és Pozsony között válik teljessé az autópálya-kapcsolat.
Pántya József, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. útfejlesztési igazgatója elmondta: az M70-es építési közbeszerzési eljárásának nyertese a közös ajánlatot tevő Colas Út Zrt. és az EuroAszfalt volt. Már végeztek a terület lőszermentesítésével és a cserjeirtással. Most a beszállítóutakat építik ki és kezdik a töltéshez szükséges anyagok deponálását, több ponton zajlanak régészeti feltárások is. Nemcsak a hiányzó jobb pályát építik ki, de a meglévő szakaszokat is szélesítik, Murarátka térségében pedig 740 méter hosszú zajvédő falat építenek – tette hozzá.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.