Gazdaság hvg.hu 2017. október. 09. 12:02

Filmben is feltűnt az idei közgazdasági Nobel-díjas

Richard H. Thaler a viselkedési közgazdaságtan terén elért eredményeiért kapta a díjat. A kutató korábban Selena Gomeznek, néhány hete pedig a HVG-nek magyarázta el elmélete lényegét.

Richard H. Thaler kapta az idén a közgazdasági Nobel-díjat - jelentették be hétfőn.

Thaler, aki a chicagói egyetem viselkedéstudományi és közgazdaságtani professzora a viselkedési közgazdaságtan terén elért eredményeiért kapta a díjat. Thaler, aki arra törekszik, hogy elméleteit a laikusok számára is érthető formában adja át, olyan beszédes fogalmakat hozott be a közgazdasági elméletbe, mint a viselkedésbeli torzítások, a birtoklási hatás, az önuralom vagy a költségek mentális nyilvántartása. Titulálták „lélekgazdásznak”, volt része szakmai vesszőfutásban, míg a szakma élvonalába emelkedett. 2015-ben az Amerikai Közgazdasági Egyesület elnökévé választották.

Thaler nemrég azzal is feltűnt, hogy a 2008-as pénzügyi válság előzményeit taglaló, A nagy dobás című játékfilmben egy kaszinó blackjackasztalánál Selena Gomez popdívának magyarázta a krízis kialakulásáért felelőssé tett eszközök, a CDO-k működésében rejlő kockázatokat.

Az amerikai közgazdász itt azt az elméletét fejti ki népszerű formában, hogy a válság hátterében a "rendbontó viselkedés" állt. Az erről szóló sikerkönyvét Rendbontók címmel magyarul a HVG adta ki 2016-ban. Egy vele készült interjúnkat pedig itt olvashatják:

Rendbontások állnak a világválság és a Brexit mögött

HVG: Ön feltűnik a 2008-as pénzügyi válság előzményeit taglaló, A nagy dobás című játékfilmben. Egy kaszinó blackjackasztalánál Selena Gomez popdívával elmagyarázzák, hogyan működnek a CDO-k, az egyesített hitelkötelezettség elnevezésű értékpapírok: azok az eszközök, amelyeknek nagy szerepük volt a másodlagos jelzálogpiaci krízis kirobbanásában. Hogyan szánta rá magát erre? Richard h.

zöldhasú
Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.