A rezsicsökkentés jegyében elindított állami hulladékkezelési rendszer egyre csak nyeli a pénzt.
A Magyar Nemzet arról ír, hogy nagy összegű, uniós forrásból és közpénzből nyújtott kormányzati támogatások nélkül fenntarthatatlan az állami szemétszállítási rendszer. Ezt tavaly éppen a rezsicsökkentés érdekében indították el. Hogy a szemétdíj olcsóbb lehessen, kiemeltek belőle egy sor, a rendszer fenntarthatóságához elengedhetetlen költséget, így a lerakók rekultivációjának vagy a hulladékkezeléshez, szállításhoz szükséges eszközök amortizációjának költségeit.
Szabó Zsolt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára a napokban azt jelentette be, hogy 2019-ig a kormányzat 100 milliárd forintot fordít a hulladékszektorra. Ennek keretében 22 kiemelt hulladékgazdálkodást végző közszolgáltatót hoznak létre, így próbálva elérni azt az uniós előírást, amely szerint 2020-ra a szelektív szemét 50 százalékát újra kell hasznosítani.
A lapnak nyilatkozó Gémesi György, a Magyar Önkormányzatok Szövetségének elnöke szerint azonban ez az összeg édeskevés: a szektor életben tartásához legalább 300 milliárdot kellene elkölteni. Ezt a pénzt pedig megspórolhatná a kormányzat, ha hajlandó lenne csökkenteni az általa a hulladékgazdálkodásra kirótt közterheket. Az adók mérséklése révén az ágazatnál maradó összegből ugyanis finanszírozni lehetne a szemétszállítási cégek költségeinek egy részét, valamint a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. milliárdos működési költségeit.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.