Gazdaság HVG 2017. július. 19. 12:12

Óriási bajok a hazai CT-vizsgálatoknál

Több kiemelt intézmény küzd aggasztó eszköz- és orvoshiánnyal, és ezen a kormány nyilatkozatai sem segítenek.

Még abból is sikerpropagandát űz a kormány, hogy két beteg CT-vizsgálatra szállítás közben, illetve utána hunyt el. Lázár János arról beszélt, hogy 2010 óta megduplázták a CT- és az MR-készülékek számát, az Emmi államtitkára, Rétvári Bence pedig azzal dicsekedett, hogy a kormány másfél éve 50 milliárd forintot költött a képalkotó diagnosztikai eszközökre.

Kár, hogy a diagnosztikai géppark nem a kormánynak, hanem az uniós támogatásoknak és a magánberuházóknak köszönhetően javult – derül ki a HVG friss számából. Vagyis azok a számok sem feltétlenül igazak, amelyeket az Emmi a berendezésekről említ, azok egy része ugyanis nem az állami működtetésű rendelőkben, hanem a magánvállalkozásokban működő intézményekben találhatók.

Jóllehet ma már majdnem valamennyi, aktív ellátást nyújtó gyógyintézményben van CT, akadnak aggasztó kivételek, amire a HVG már 2015 elején felhívta a figyelmet. Ilyen az Országos Kardiológiai Intézet, a balatonfüredi szívkórház, a Bethesda Gyermekkórház vagy a használhatatlan matuzsálemnek nyilvánított CT-jétől éppen a napokban megfosztott Ajka.

A géppark bővítésének azonban nem csak az anyagi források szűkössége, hanem a szakemberhiány is határt szab. Egyaránt nehéz radiográfus technikust és közalkalmazott radiológus orvost találni, az ő hiányukban jellemzően orvosi magánvállalkozásokat kell megfizetni a feladat ellátására.

A diagnosztikai zavarokról bővebben a HVG csütörtökön megjelenő számában olvashat.

zöldhasú
Hirdetés
Zhvg hvg.hu 2024. november. 27. 16:00

zCast: Az akkugyárhatalom, ahol a hatóságok és a gyárak együtt állnak szemben a helyi polgárokkal

Megpróbáltuk sok nézőpontból körbejárni az akkugyárhatalommá válás meglévő – és várható – kockázatait és előnyeit, amihez Éltető Andrea közgazdász volt segítségünkre. Hány gyár épült és épülhet még? Mikortól válhat a lakossági energia- és vízigény kárára az víz- és energiazabáló iparág? Mennyire piszkosak a tiszta közlekedéshez szükséges gyárak? Vajon tudnánk jobban csinálni, mint ahogy most megy, és egyáltalán megéri ez az egész? Gyere velünk, és megtudhatod.