Heti 14 napban kínál „gyors, vidám, hatékony” reklámfogásokat facebookos oldalán a Friday Creative Kft., amely 70 millió forintért felügyelheti a Pallas Athéné Domus Scientiae (PADS) Alapítvány oktatási bázisának befejezését. Korábban büntettek meg jegybanki alapítványokat azért, mert versenyeztetés nélkül adtak milliós megbízásokat ennek a cégnek.
Ezúttal közbeszerzési eljáráson választotta ki a PADS Alapítvány a 3 millió forintos törzstőkéjű Friday Creative Kft.-t arra, hogy „beruházás lebonyolítóként” és „projektmenedzserként” vigye végig Kálmán Imre utcai oktatási bázisa kialakításának milliárdos költségű második ütemét. (Az egykori IPOSZ-székház felújításának első szakaszában a Magyar Építő Zrt. lett a nyertes kivitelező.) Az ötletes megoldásokat, reklámkampányokat kitaláló Creative Friday feladatai igen sokrétűek lesznek, amelyek ellátáshoz komoly tapasztalat szükséges.
Kapcsolatot tart majd például a közbeszerzési tanácsadókkal. Részletes ütemtervet dolgoz ki a munkálatokra, és ellenőrzi a határidők betartását. Véleményezi a megaprojekt „műszaki tartalmát”. Képviseli az alapítványt a különböző hatóságok előtt, amelyektől a szükséges engedélyeket be kell szerezni, s megszervezi a helyszíni hatósági szemléket is. Értenie kell a számvitelhez, mert rá vár a teljesítések, teljesítésigazolások és a számlák ellenőrzése is. Az oktatási központ átadásakor összeállítja az esetleges hibák és hiányok jegyzékét, s kontrollálja a „pénzügyi végteljesítést”. Kommunikál a projektben érintettekkel és összehangolja a tevékenységüket. Konyítania illik az oktatáshoz, hiszen az ő dolga lesz az „oktatástechnológiai igények” és a „képzési koncepciónak megfelelés” kontrollja is a kivitelezés során. Igazi kihívásnak tűnik továbbá a pályázati kiírásban olvasható „általános kockázatfelügyelet” című munkakör.
Ki sajnálná a 70 millió forintot a cégtől, ha mindezeknek eleget tesz a tender szerinti tíz hónap alatt? Arra azonban sem a Friday Creative Kft.-nél, sem a Pallas Athéné alapítványok gazdálkodásáért felelős Optima Zrt.-nél nem tudtak megnyugtató választ adni a hvg.hu érdeklődésére, hogyan minősülhetett alkalmasnak egy 2011 őszén alakult, viszonylag kicsi reklámcég e roppant összetett feladatkörre. Tóth Dénes, a társaság vezetője és tulajdonosa szerint a kollégái járatosak az ingatlanfejlesztésben, több mint 30 éve dolgoznak kivitelezésben, projektek menedzselésében, műszaki ellenőrzésben, messze meghaladva a pályázati kiírás feltételeit. „Egyéb projektjeinknél nem mondanám bonyolultabbnak, tény, hogy egy magas felszereltségű építmény egy lezárt üteme utáni folyatatás nem egyértelműen típusfeladat” – mondta a hvg.hu-nak a cégvezető, aki azt a későbbiekre ígérte, hogy állítólagos több évtizedes múltjukból konkrét referenciamunkákat említsen. (Amint ezek megérkeztek, közöljük.) Annyit árult csak el, hogy az elmúlt években 300 millió forintos árbevételre tettek szert a hasonló szerződésekből, ami azért nem tűnik átütőnek.
Tavaly például 164 millió forintos árbevételük volt, aminek a zömét projektek előkészítése adta – derül ki a részletek taglalása nélkül a frissen nyilvánosságra hozott tavalyi beszámolójukból. Ehhez képest jelentős tétel az idén várható 70 milliós bevétel. Ám az Optimánál nem így gondolják – szerintük egy ilyen felvetés nem is értelmezhető, mivel a PADS megbízása nem egy teljes évre szól. A hvg.hu kérdéseire válaszolva hangsúlyozták, a pályázat nyílt volt, bárki jelentkezhetett volna, de nem volt más ajánlattevő. Mint mondták, a Friday Creative „referenciával rendelkezik örökségvédelmi szempontból érintett beruházás projektmenedzseri feladatainak ellátásában”, csak éppen azt nem tudni, melyekben.
Hacsak azok legalább részben nem épp a Pallas Athéné alapítványoktól eredtek. Tavaly ősszel ugyanis 17,7 millió forintos ajánlatával nyerte el a Pallas Athéné Domus Animae (PADA) Alapítvány szintén két ütemben, összesen 6 milliárd forintból felújítandó Úri utcai műemlék-központjának projektmenedzselését. (E várbeli ingatlant is a Magyar Építő újítja meg, s nemrégiben ugyanez a cég lett a kivitelezője a PADA Csónak utcai Ybl Villájának is 4,5 milliárdért.) A Friday Creative itt olyan versenyzőt is maga mögé utasított, mint az alapítványi pályázatokon többszörös befutó DVM Design Kft.-t, amely az MNB által megvásárolt – majd áruba bocsátott – Eiffel Palace-t fejlesztő cégcsoport tagja.
Korábban az is megesett, hogy az alapítványok közbeszerzési eljáráson kívül, törvénytelenül adtak megbízásokat cégeknek, abból kiindulva, hogy az MNB által rájuk bízott 260 milliárd forint nem közpénz. Tavaly a Közbeszerzési Döntőbizottság több tízmillió forintra büntette őket ezért. Ebből 4 millió forinttal sújtotta az alapítványok által létrehozott Kecskeméti Duális Oktatási Központot, mert az havi 10,2 millió forintos díjazással bízta meg a Friday Creative Kft.-t a kecskeméti egyetemi városrész 15 milliárdos beruházásának felügyeletével. Ezt megelőzően pedig a PADA kapott 1,8 milliós bírságot, miután havi 5 millióért kérte fel a kreatív céget doktori programja menedzselésére.A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.