A világ legjelentősebb salakpályás teniszversenye most zajlik, a legendás Roland Garros komplexumban. Aki egyszer már járt ott, az tudja, hogy ennek a sportlétesítménynek egészen sajátos hangulata van. Meg kulisszatitkai.
A komplexum Párizs egyik elegáns negyedében, Porte d’Auteuil-ben található, egyébként nem messze a Parc des Princes stadiontól, a Paris St-Germain pályájától. A francia nyílt teniszbajnokság az ország második legnagyobb médiaeseménye a cannes-i filmfesztivál után. A Le Figaro most ezt anyagi oldalról próbálta megvilágítani. Két tévécsatorna rendelkezik az exkluzív jogokkal, a francia közszolgálati televízió, illetve az Eurosport. Ketten együtt 17,5 millió euróért kapták meg a közvetítési lehetőségét. Persze a csatornák tovább adják a jogokat más társaságoknak is, és az így befolyt jövedelem egy részét visszafizetik a tornát szervező francia teniszszövetségnek.
Mellesleg: a US Open tévés jogdíja hatvanmillió euró, a wimbledoni tornáé 30 millió. De még így is a francia szervezők legjelentősebb bevételi forrása a tévé- és jogdíj, ami a teljes, 230 millió eurós költségvetés 37 százalékát fedezi. A következő nagy tétel a szponzoroktól, a partnerektől jön. Több fokozat van: a prémium támogatók logója mindig jól látható a tévéközvetítések során, aztán vannak partnerek és hivatalos beszállítók is. Ebből a forrásból fedezik a költségek 27 százalékát. De ezen belül van egy különleges kategória: a VIP-vendégé. Ha valaki egy napra vesz jegyet egy kiváló, a pályához közel eső helyre, 340 eurót fizet. De kibérelhetők páholyok is egy vagy két napra, sőt a verseny egész két hetére is. Ha ehhez még ebédet, és egyéb szolgáltatást is igényel a páholyt bérlő cég, akár 86 ezer eurót is le kell perkálnia. És bármennyire is hihetetlen: épp ezeket a luxusszolgáltatásokat veszik a legjobban.
Egyáltalán nem érdekes, hogy a cég által meghívott fontos embereket érdekli-e a tenisz. Az első szabály: a Roland Garros-i tornán ott kell lenni, látszani kell a tévéközvetítésen. És a második: a meccsek között a komplexum luxusbárjaiban és éttermeiben fontos személyiségekkel, politikusokkal vagy üzletemberekkel lehet találkozni. Az egyik főszponzor cég PR-menedzsere elárulta: a verseny idején, két hét alatt, annyi fontos üzleti megbeszélést lehet összehozni, mint amennyit fél év alatt, a nagy teniszesemény nélkül. A mezei jegybevételek a büdzsé 17 százalékát fedezik, az üzletekben eladott Roland Garros márkájú trikók, kulcstartók és egyéb kütyük a teljes költségvetés hat százalékát adják.
És végül azért beszéljünk a teniszezőkről is: az általuk hazavitt teljes pénzdíj 36 millió euró. A férfi és a női győztes, e tekintetben már teljes az egyenjogúság, egyaránt 2,1 millió euróval gazdagodik. De idén az első fordulóban kiesők is jobban jártak, mint tavaly, mert pénzdíjukat, amely közel van a húszezer euróhoz, 17 százalékkal emelték.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.