Gazdaság MTI 2017. január. 04. 11:33

Megerősítették, amit eddig is sejtettünk a magyar tévéreklámokról

Kevesebb új reklámot adtak le a hazai tévécsatornák, de jócskán megugrott az összes reklám száma 2016 első felében - derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elemzéséből. A termékmegjelenítésekben az RTL Klub lekörözte a TV2-t.

Az NMHH 34 tévécsatorna első alkalommal közzétett reklámjait elemezte. A műsorkínálatban 2645 új reklámszpot jelent meg tavaly az első félévben, amelyek összesen 1 millió 214 ezer alkalommal kerültek a képernyőre.

Jelentősen, 58 353-ról 69 725-re nőtt az egy csatornára jutó összes reklám száma 2015 azonos időszakához képest, a médiaszolgáltatónkénti összes új hirdetés pedig 29 336-ról 35 705-re emelkedett. Az egy tévére jutó új reklámok száma azonban csökkent az egy évvel korábbihoz képest, 91-ről 78-ra.

A félév legerősebb hónapjának a március számított, ahogy 2015 első felében is. A hétfői napokon tették közzé a legtöbb új hirdetést, ennek aránya a hét többi napjához képest 39,1 százalék. A hirdetők továbbra is előnyben részesítették a hónapok első napjait, az összes új reklámfilm 15 százalékát ilyenkor szerkesztették adásba. Egy átlagos hirdetés 24,2 másodpercet tett ki, míg 2015 első félévében 24 másodperc volt.

A szektorok szerinti megoszlásban a kereskedelem és a szabadidő dominanciája továbbra is fennáll, 29,9 és 14,3 százalékkal. Folytatódik a gyógyhatású készítmények részesedésének lassú emelkedése is, a 2014 első felében 8,3, 2015-ben ugyanebben az időszakban 9,9, 2016-ban pedig 10,9 százalék volt ez az arány.

Élelmiszerek 9,5, szolgáltatások 4,9, szépségápolási cikkek pedig 6 százalékban jelentek meg az új reklámokban.

A hazai származású termékeket, szolgáltatásokat népszerűsítő reklámok ugyanakkor rendkívül alacsony arányban, 3,8 százalékban képviseltették magukat – közölte az NMHH.

A hirdetések túlnyomó többsége továbbra is a nőket szólította meg, 78,2 százalékos arányban. Az ide sorolható hirdetések csaknem fele, 47 százaléka a szépségápolási szektorhoz kötődött, de a férfiaknak szóló reklámok között is ez a kategória fordult elő a legmagasabb arányban, 29 százalékban.

Jelentősen, 30,9-ről 39,1 százalékra nőtt az élő szereplős hirdetések aránya, az önálló animációt alkalmazó reklámoké viszont 14,6-ról 10 százalékra csökkent.

A szolgáltatók termékmegjelenítési gyakorlatát az országos kereskedelmi televíziók, azaz az RTL Klub és a TV2 műsoraiban vizsgálta a hatóság.

A tévénézőt a műsorszámok elején és végén tájékoztatni kell a műsorban szereplő kereskedelmi üzenetről. Az adatok alapján 3462 adásból 3100 esetben hívták fel a tévénézők figyelmét a termékmegjelenítésre, holott az csak 2163 műsorban fordult elő, vagyis a készítők sok esetben túlbiztosították magukat.

A hatóság munkatársai összesen 10 987 termékmegjelenést azonosítottak a félévben, az RTL Klubnál 6378-at, a TV2-nél pedig 4609-et. Napi szinten szombatonként szerepelt a legtöbb, 2199 termékmegjelenítés, a leggyengébb napnak pedig a péntek bizonyult, 1356 esettel.

Műfaj szerinti bontásban vizsgálva a különböző tematikus magazinműsorokban fordult elő legnagyobb arányban, 62 százalékban termékmegjelenítés, a napi műsorokban és realitykben együttesen csupán 3,5 százalékos volt az ilyen típusú reklámok aránya.

A legtöbb kereskedelmi üzenetet feliratos formában jelenítették meg a műsorok, ez 1998 esetben, 18 százalékban fordult elő, de jelentős számban, 914 esetben, 8 százalékban voltak verbális megjelenítések is. A szereplők ruháján 854 esetben, 7,7 százalékban volt beazonosítható a márkanév, különböző termékek csomagolásán pedig 811 alkalommal, 7 százalékban.

Összesen 5093-szor fordult elő olyan termékmegjelenítés, amely a műsor története, cselekménye szempontjából nem volt lényeges. Tényleges, dramaturgiai szempontból is fontos termékmegjelenítést 54 százalékkal, 5894 alkalommal regisztráltak az NMHH közleménye szerint.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Földes Márton 2025. március. 11. 09:30

Párizs elleni atomtámadás kockázatával is járhat, ha az amerikai atompajzs helyett a francia venné át Európa védelmét

Franciaország immár sokadik történelmi ajánlata ezúttal pozitív fogadtatásra talált az orosz fenyegetés és Trump-tornádó után. Az amerikai nukleáris pajzsot lehet helyettesíteni, de a számok, képességek és doktrínák szerint ennek nem lenne kellően hiteles elrettentő ereje. Márpedig a nukleáris elrettentés elsősorban “teológiai” kérdés. Elhisszük-e, hogy Franciaország akár egy Párizst érő nukleáris támadás kockáztatásával is atomfegyverrel válaszolna például arra, hogy Oroszország atombombát dob a Baltikumra? Elemzés.