Összességében valószínűleg többe kerül majd az adófizetőknek az, hogy a HÉV-eket leválasztották a BKV-ról és átkerültek a MÁV-hoz. Több posztra új embereket kell felvenni ugyanis, és ez többletköltséggel jár – veti fel a VS.hu.
Novemberben egy sajtótájékoztatón jelentették be hivatalosan, hogy megalakult a BHÉV (Budapesti Helyiérdekű Vasút Zártkörűen működő Részvénytársaság), illetve a társaság vezetői szerint a MÁV zökkenőmentesen vette át a budapesti HÉV-vonalak üzemeltetését a fővárostól. Mind az 1200 munkavállalót és a teljes eszközparkot átvették – mondta akkor Dávid Ilona, a MÁV-csoport elnök-vezérigazgatója. Az erről szóló tudósításunkat itt olvashatják.
Az utasok egy ideig ebből semmit sem vesznek majd észre. Elképzelések vannak a korszerűsítésről, de egyelőre sem nagyobb pályafelújításról, sem járművásárlásról, sem járműfelújításról nem tudni – írta meg korábban a VS.hu.
Valószínűleg nem újítanak fel újabb HÉV-kocsikat
Az utasok egy ideig semmit sem vesznek majd észre abból, hogy átvette a MÁV a HÉV-et. Elképzelések vannak a korszerűsítésről, de egyelőre sem nagyobb pályafelújításról, sem járművásárlásról, sem járműfelújításról nem tudni - derül ki a VS.hu-ról.
Szintén a VS.hu írt arról csütörtökön, hogy nem feltétlenül szól minden érv a HÉV átadása mellett. A MÁV leányvállalataként működő BHÉV sorban keresi ugyanis az új szakembereket: építészmérnököt, ingatlanhasznosítási főmunkatársat és munkatársat, ingatlanüzemeltetési műszaki diszpécsert, informatikust, tarifapolitikai munkatársat, irodai asszisztenst, felsővezeték-szerelőt. Az ő bérük és annak közterhei pedig egészen biztosan drágítják Budapest és környékének közlekedését – veti fel a lap.
Ha ezen posztok helyett ugyanannyi vagy több megszűnne a HÉV régi gazdájánál, a BKV-nál, vagy esetleg a BKV-tól eddig a szolgáltatást megrendelő BKK-nál, akkor elvileg nem jelentene többletköltséget az átszervezés. Csakhogy sem a BKV-nál, sem a BKK-nál nem csökkent a létszám – leszámítva természetesen azt, hogy az egész HÉV-részleget kiszervezték.
A BKV szerint „a jogutódlás részeként létszámarányosan átadásra kerültek a kiválást megelőzően a BKV HÉV Üzemigazgatóságán dolgozókon túl a társaság egyéb szakterületein dolgozó munkavállalók is”. A BKK-tól pedig azt válaszolták: „Nem csökken a BKK létszáma a BHÉV létrejöttével, ugyanis a BHÉV-nek semmilyen feladatot nem ad át a BKK. Így értelemszerűen munkavállalókat sem.”
A BKV tehát átadott például ingatlangazdálkodási szakembereket, mégis fel kell venni újakat, hiszen egy feladatra két külön cégben sokszor összességében több emberre van szükség – magyarázzák a cikkben.
Korábban Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára valamint más vezetők is azzal érveltek, hogy az átadással a MÁV-on keresztül megnyílnak az uniós források is a HÉV-vonalak fejlesztése előtt. Csakhogy a VS.hu szerint a BKV-hoz tartozó HÉV is kaphatott volna EU-s forrást, ahogy például a 4-es metró építése is.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.