Gazdaság hvg.hu 2016. április. 06. 10:11

Óriási kenőpénzt adhatott az Alstom a magyar metrókocsikért

Az Alstom 2006–2007-ben 2,2 milliárd forintnyi kenőpénzt juttathatott két cégen keresztül a BKV-nak, hogy a cég nyerje a metrókocsitendert – írta a brit nyomozó hatóság vádiratára hivatkozva az Index. A ügyben Magyarországon a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda nyomoz hivatali vesztegetés gyanúja miatt.

Négy Alstom-vezető más, egyelőre meg nem nevezett gyanúsítottal együtt 2006. január 1. és 2007. október 18. között bűnszervezet tagjaiként korrupciós bűncselekményt megvalósítva 2,3 millió euróig terjedő összeget adtak, vagy beleegyeztek, hogy adnak a BKV Zrt. tisztviselője vagy tisztviselői, ügynökei részére – írta az Index a brit  brit Súlyos Csalások Elleni Hivatalától (Serious Fraud Office, SFO) kapott információk alapján.

MTI / Máthé Zoltán

Az összeget az Alstom és az osztrák Eurocontact Public Affairs GmbH között 2006. június 8-án létrejött tanácsadói megállapodás keretében járó díjnak álcázták, és céljuk az volt, hogy az Alstom kedvező bánásmódban részesüljön a 2-es és 4-es metró szerelvényeinek beszerzésére kiírt tenderen – tették hozzá. Az Eurocantact mellett ugyanez volt a szerepe a dán Hansen Consulting Aps-nek, amelyen keresztül több mint 5 millió euró juthatott a BKV-hoz.

Az SFO - amely a napokban vádolta meg a negyedik Alstom-vezetőt azzal, hogy érintett a korrupciós ügyben – a további meghallgatások lezárásáig több információt nem tudott adni az Indexnek. A Fővárosi Főügyészségen közölték, hogy a metrótender ügyében a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda nyomoz hivatali vesztegetés gyanúja miatt, a nyomozást a főügyészség látja el. A nyomozás jelenlegi határideje április 3. volt, de a főügyészség már kezdeményezte a további meghosszabbítását.

Az Alstomnak nem ez lehetett az első próbálkozása nagy budapesti BKV-s tender befolyásolására. Atkári János volt főpolgármester-helyettes 2011-ben, a Hagyó-ügyben tett tanúvallomása szerint „aggályosnak mondható” befolyásolási kísérlet történhetett 2002-ben, a nagykörúti villamostender idején is. A villamostendert végül a Siemens nyerte, de az Alstom pár év múlva még nagyobb üzletet vitt: a metrókocsik szállítását.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Rácz Gergő 2025. március. 13. 19:48

A kormány akkor tiltja be, amikor már magától is megdögleni látszik a műhús

Könnyen lehet, hogy végnapjait éli a piaci csodának indult mesterséges húspiac: amíg a műhúsoknál továbbra is várat magára az áttörés, a növényi alapú alternatívát gyártó cégeknél rövid időn belül töredékükre estek a részvényárak. A folyamatnak több oka van, a piaci szereplők ezzel együtt optimisták, és a bátor befektetőknek a mostani szintek akár jó belépési pontot is jelenthetnek, ha épp akad elkölteni való pénzük. Lehet, hogy hazai célpontokat nem találnak, mivel a kormány újonnan bejelentett tervei szerint a teljes szegmenst betiltaná.