Jó ideje ismert, mégis most – hogy november 1-jén hatályba lépett – kezdték el toldozni-foltozni az új közbeszerzési törvényt. A 2017-es vizes vb-t kiveszik a szigorúbb eljárás alól, és normál versenyeztetés helyett elég lesz hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárást lebonyolítani. Az új törvény némely eleme ellentétes az uniós irányelvekkel – állítják közbeszerzéssel foglalkozó jogászok –, így borítékolható, hogy kötelezettségszegési eljárás indul miattuk. Mellesleg akár fél évvel is késleltetheti az uniós források lehívását az új törvény.
Nagy sietve ötmilliárd forintos tenderre keres tanácsadókat egy állami cég. Megatenderekben nincsen hiány, a szokatlan legfeljebb az, hogy közvetlenül az új közbeszerzési törvény november elsejei hatálybalépése előtt adta fel a hirdetményét. Az uniós értesítőben október 31-én jelent meg, a Közbeszerzési Értesítőben 28-a a feladás napja. Így az állami cégnek nem kell bíbelődnie az új szabályokkal, a régi rend szerint zavarhatja le az eljárást.
Amúgy a Nemzeti Fejlesztési Programiroda Nonprofit Kft.-ről van szó, amelyiket az egyik legvaskosabb operatív program, a környezeti és energia projektek – ivó- és szennyvíz, illetve hulladékgazdálkodási, kárelhárítási beruházások – közbeszerzésének felügyeletére kentek fel. Az új rendszerben, meglehet, elbukna a kiírás, legalábbis a törvény egyik új eleme az alkalmassági követelmények „szigorú korlátozása”, ami annak venné elejét, hogy a kiszemelt nyertes testére szabott referenciakövetelményekkel operáljon a kiíró. Ehelyett a feladathoz ténylegesen szükséges mennyiségű referencia meglétét írhatja csak elő. A verseny ilyetén élénkítése ebben az esetben mintha háttérbe szorult volna, a programiroda „legalább összesen 500 darab” közbeszerzési eljárás teljes körű lebonyolítását és/vagy ellenőrzését követeli meg. Ennek alapján az eddigi bedolgozók mellett új versenyzők aligha rúghatnak labdába.
Az állami programiroda sietségére az is éppen elég magyarázat, hogy az új törvényt egyelőre nem is tudná alkalmazni. Nincsenek készen a végrehajtási rendeletek és egyéb háttérjogszabályok. Közbeszerzési szakértők úgy becsülik, mindezeket és a piaci felkészülés idejét figyelembe véve akár hat hónapot is csúszhat az új eljárások kiírása. A késedelmi okok egyike például a „felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó” új jogintézmény bevezetése, amely szakértő nélkül nem bonyolítható le jelentősebb értékű közbeszerzési eljárás. Ehhez képest az idevágó rendelet csak november másodikán jelent meg, és a határidőket figyelembe véve egy hónapba is beletelhet, mire összeáll a szakértői lista. Ez a funkció egyébként eddig is létezett („hivatalos közbeszerzési tanácsadó” néven), de most új névjegyzéket állítanak össze, és a kérelmezőket a Miniszterelnökség veszi lajstromba.
Orbán Viktor egyik nagy dobása más elbánás alá esik
A késlekedés kevéssé érthető, hiszen az új törvény nem hirtelen került elő, már májusban benyújtották, október elején pedig ki is hirdették. Azóta annyi derült ki, hogy a törvényalkotók mégsem teljesen elégedettek a vaskos szabályozással, néhány nappal a hatálybalépése előtt egy salátatörvény-javaslatban ugrottak elő módosítások. Ezek közé bekerült, hogy az ügyvédek (akik amúgy fel vannak mentve a közbeszerzések alól) újabb kedvezményként elláthatják az akkreditált közbeszerzési tanácsadói tevékenységet. A 2017-es vízi világbajnokságról szóló törvény pedig az átláthatóbb pénzköltés jegyében került be a csomagba: eszerint az ajánlatkérő a normál versenyeztetés helyett „minden esetben jogosult rendkívüli sürgősségre alapított hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás alkalmazására”.
Aligha véletlen, hogy kivételes eljárásban részesült eddig is a vizes vb, amelynek elnyerése a sport terén Orbán Viktor egyik nagy dobása. A közel nettó 39 milliárd forintos projektet, az uszodakomplexum felújítását az Orbán Viktor miniszterelnök bizalmasához, Garancsi Istvánhoz köthető Market Építő Zrt. nyerte el, s ahogy a Népszabadság annak idején megszellőztette, a szerződést már akkor aláírták a céggel, amikor az erre jogosító kormányhatározat még meg sem jelent.
Az új törvény némely eleme ellentétes az uniós irányelvekkel – állítják közbeszerzéssel foglalkozó jogászok –, így borítékolható, hogy kötelezettségszegési eljárás indul miattuk. Ilyen például az, hogy gyakorlatilag megszűnik az erőforrásnyújtó szervezet, nem elég a kapacitásait felajánlania, hanem részt kell vennie a teljesítésben, alvállalkozóvá vagy közös ajánlattevővé lényegülve.
Azt is valószínűsítik, hogy az uniós ellenőrök az egyes projekteknél a brüsszeli támogatások egy részének visszafizetését fogják javasolni, az elvonás alsó hangon 25 százalék lehet. Olyan beruházásoknál például, ahol a nyertes kiválasztásakor nem az egyszeri bekerülési összeget, hanem a fenntartási időszak költségeit is figyelembe veszik. Az EU ugyanis a fenntartást nem támogatja, így ez a szemléletmód nem passzol a támogatási rendszeréhez.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.