Uniós kötelezettségszegési eljárás indult Magyarország ellen két ügyben is
Az Európai Unió légtérhasználati és mobilfizetési kérdésekben intette meg Magyarországot sok más tagállammal együtt. A mobilfizetésben élvezett állami monopólium a Bizottság szerint elriasztja a befektetőket és korlátozza a versenyt a piacon.
Az Európai Bizottság felszólította csütörtökön Magyarországot, hogy tartsa be a mobilfizetésre vonatkozó uniós jogszabályokat. A tagországgal szembeni kötelezettségszegési eljárások júliusi csomagjában a brüsszeli végrehajtó testület ezen túlmenően - 17 másik tagállammal együtt - Magyarországot is sürgette, hogy tegyen lépéseket a közös légtérgazdálkodás megvalósítására.
Elriasztja a befektetőket a nemzeti mobilfizetés
A mobilfizetéssel kapcsolatban konkrétan arra szólították fel Magyarországot, hogy tartsa be a letelepedés szabadságára és a szolgáltatások szabad mozgására vonatkozó uniós szabályokat, nevezetesen az EU működéséről szóló szerződés 49. és 56. cikkét, valamint a 2006/123/EK irányelv 15. és 16. cikkét.
A nemzeti mobilfizetési rendszerről szóló 2011-es magyar törvény értelmében a nemzeti mobilfizetési rendszer működtetésének kizárólagos joga az állami mobilfizetési zrt. hatáskörébe tartozik. A szolgáltatóknak az egyes közszolgáltatásokhoz - például a parkolási közszolgáltatáshoz - kapcsolódó mobil-fizetésközvetítési szolgáltatások biztosításakor ezt a platformot kell kötelezően igénybe venniük. Ez a kizárólagos jog a Bizottság szerint szükségtelenül és jelentősen korlátozza a verseny számára eddig teljes mértékben nyitott piacra való jutást. Ezáltal megkárosítják a jelenlegi befektetőket, és elriasztják azokat, akik a jövőben e területen kívánnának befektetni.
A másik, 18 uniós tagállamot - köztük Magyarországot - érintő, légi közlekedéssel kapcsolatos eljárásban azt sürgeti Brüsszel, hogy az érintett országok "javítsanak a funkcionális légtérblokkok működésén". E légtérblokkok a gyakorlatban még nem, csupán papíron léteznek. Elvi kialakításuk az államhatárok figyelembe vétele helyett a légi forgalom sajátosságai alapján történt.
A funkcionális légtérblokkok - áll a bizottsági álláspontot kifejtő dokumentumban - döntő lépést jelentenének a hatékonyabb, kevésbé költséges és kevésbé szennyező európai légi közlekedési rendszer megvalósítása felé.
Siim Kallas, az Európai Bizottság alelnöke, közlekedésért felelős biztos nyilatkozatban foglalt állást amellett, hogy "véglegesen meg kell szüntetni a nemzeti határokat az európai légtérben".
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.
