Minimálbéren van bejelentve? Kevesebb hitelt vehet fel, ha nem figyel
Idén ősztől jöhet a jövedelemarányos törlesztőrészlet-szabályozás, amely szerint a hiteltörlesztésre fordított havi összeg nem lehet magasabb a NAV által igazolt jövedelem bizonyos százalékánál. Így van egy olyan réteg, akinek haladéktalanul intézkednie kell.
A Duna House adatai alapján nagyjából minden negyedik (Kelet-Magyarországon több mint minden harmadik) ingatlanvásárláshoz köthető hitelügylet, így joggal merül fel a kérdés, hogy ez az intézkedés az éledező jelzáloghitel-piacra mekkora veszélyt jelent. A veszélyforrás kettős, egyrészt az MNB arra törekszik, hogy az egy ügyfél által hiteltörlesztésre fordított összeg ne lehessen magasabb a jövedelme meghatározott százalékánál. Másrészt – és ez a sokakat érintő elképzelés –, hogy csak a NAV által igazolt jövedelem legyen figyelembe vehető az ügyfeleknek, vagyis olyan jövedelem melynek nettó értékét a bank felé igazolni tudja, és ez a magyar kkv viszonyokat ismerve nem mindig tükrözik hűen a valóságot.
Jelenleg eltérő a banki gyakorlat, a legtöbb pénzintézet esetén most is csak az igazolt jövedelem (munkáltató igazolás – folyószámla vagy NAV jövedelem igazolás ) 40-50 százalékig terheli az ügyfelet a havi törlesztőrészlettel, de van olyan is, aki bátrabb ezen a téren és 70-80 százalékig is vállal ügyletet. A tervezett intézkedés minden bizonnyal ez utóbbi gyakorlatot kívánja lejjebb szorítani, vagyis banki oldalról ők lehetnek a valódi vesztesei a tervezetnek.
Ügyféloldalon a Duna House hitelezési szakemberei nem látnak ebben a pontban potenciális veszélyt a lakáscélú jelzáloghitelek piacára nézve. Az átlagos hitelösszeg 6 millió forint körül alakul, amely 20 éves futamidővel számolva 45-50 ezres havi törlesztőrészletet jelent. Ha a hitelt igénylő házaspár mindkét fele minimálbért is kap és nem kell egyéb hitellel számolnia a háztartásnak, akkor annak 130 ezer forint körüli havi összege is megengedhetné (matematikailag) a bevezetendő korlátozást. Ez nyilván abban az esetben van így, ha a jogalkotó ésszerű kereteket biztosít, ám feltételezhetően nem célja a hitelpiac visszaszorítása.
Az intézkedéscsomag másik pontja már többeket negatívan érinthet, vagyis az igazolt jövedelem kérdése. Elsősorban az a vállalkozói réteg lesz korlátozva ezzel, aki minimálbéren (esetleg fél-minimálbéren) van bejelentve, miközben a vagyoni helyzete ezen jóval túlmutat. Egyes bankok jelenlegi gyakorlata szerint nem csak a NAV által igazolt, hanem a vállalkozás pénzügyi mutatói (forgalom, nyereség) figyelembevétele mellett ún. "jövedelem vélelmezéssel" is számol, és eszerint végzi az ügyfelek hitelképességének vizsgálatát.
A Duna House hitelentrumának tapasztalata az, hogy a jövedelemvélelmezés a hitelt igénylő vállalkozó ügyfelek esetében eléri az 50 százalékot. Akik tehát vélelmezett jövedelmükkel terveznek idén hitelt felvenni ingatlanvásárlásra, célszerű már most elindítaniuk a folyamatot, vagy minél hamarabb kell gondoskodniuk a megfelelő jövedelem igazolhatóságáról – ebben az esetben viszont figyelembe kell venni, hogy a hiteligénylést megelőző teljes évet kell majd magasabb jövedelemmel igazolniuk.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.