Walesa egy hat éve épülő hajón tért vissza a múltba
Többéves szünet után ismét új hajót bocsátott a vízre szerdán a pénzügyi gondokkal küzdő Gdanski Hajógyár.
A 123 méter hosszú és 19 méter széles, teljesen felszerelt gázszállító hajó, amelyet Syn Antares névre kereszteltek, kilenc köbméter cseppfolyósított földgáz szállítására alkalmas.
A hajó az olasz Synergas megrendelésére készült, építése hat évig tartott. A keresztelőn jelen volt Lech Walesa volt államfő, a hajógyárban 1980-ban megalakult Szolidaritás független szakszervezet alapítója és első elnöke, a hajógyár egykori villanyszerelője is.
Adam Zaczeniuk, a hajógyár elnökhelyettese újságíróknak nyilatkozva azt mondta, hogy a megrendelés javíthat a csődközeli üzem helyzetén, mert újabb hasonló üzletek követhetik. "A hajógyár bebizonyította, hogy képes ilyen korszerű egységeket építeni" - hangsúlyozta.
A hajógyárnak jelenleg gondjai vannak a 2009-2010-ben felvett 180 millió zlotys (13,2 milliárd forint) hitel visszafizetésével. Az alkalmazottakat részletekben fizetik. A vállalat az elmúlt években elsősorban szélkerekeket és acélszerkezeteket gyártott.
A Syn Antares építése 2008-ban kezdődött, de később abbamaradt a megrendelő, az olasz Cantiere Navale di Pesaro (CNP) csődje miatt. A szerződést később átvette a Synergas, megmentve a hajóépítést Gdanskban.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.