2013. december. 11. 05:54 MTI Utolsó frissítés: 2013. december. 11. 12:54 Gazdaság

A triplájába kerülhet a Széll Kálmán tér felújítása

Sokkal több pénz kell a Széll Kálmán tér átszabására annál, mint amit a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a főváros korábban állított, miután a kiviteli tervek elkészülte óta pontosították a műszaki tartalmat és a költségbecslést – írja a szerdai Népszabadság.

A Népszabadság cikke szerint nyilvánvalóvá vált, hogy a Széll Kálmán tér felújításához nem elegendő a feladatra korábban elkülönített kormányzati és fővárosi forrás. 

A BKK forrásátcsoportosítással, támogatási szerződések módosításával, feladatok törlésével teremtené elő a hiányzó pénzt. A központ gyors áldást vár a tervre, lévén a kivitelezési pályázatot már szeptemberben, de legalábbis novemberben ki kellett volna írni a határidős támogatási szerződések miatt. 

A tér átalakítását célzó koncepciópályázaton győztes Főmterv Zrt., illetve az építészeti konzulensként bekapcsolódó Finta Stúdió programja legalább ötmilliárdba került volna, de egy hasznos minimálprogramot már hárommilliárdból kihozhatónak tartottak. A BKK és a városvezetés viszont váltig állította, hogy elég lesz rá 1,5 milliárd. 

A Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésére készített előterjesztésben viszont már az szerepel, hogy a "Széll Kálmán tér rekonstrukciója 4,8 milliárd forintból valósítható meg teljes körűen, a budai fonódóhoz való kapcsolódás további csaknem 2 milliárdos feladat". Csakhogy a jóváhagyott költségvetési soron továbbra is 1,9 milliárd szerepel. 

A hiányzó 2,9 milliárdot a tartalékból szedné össze a BKK az előterjesztésben bemutatott pénzszerzési stratégia révén – ismerteti a Népszabadság.

BKK: 3-5 milliárdos költséget terveztek eredetileg is

A Budapesti Közlekedési Központ szerint a Népszabadság cikke pontosításra szorul, mert a Széll Kálmán tér átépítésének költségei a tervezett 4,8 milliárdos kereten belül maradnak.

A 2011-es központi költségvetésből 3 milliárd forintot irányzottak elő a Széll Kálmán tér felújításának, a térségi tömegközlekedési kapcsolatok fejlesztésének és a budai észak-déli villamoskapcsolat kiépítésének támogatására.

A Széll Kálmán tér átalakításáról a Fővárosi Közgyűlés 2011. augusztus 31-én döntött, és már akkor is 3-5 milliárd forint szerepelt a tervezés és a kivitelezés első ütemének tervezett költségeként, mely állami és fővárosi, valamint uniós források felhasználását jelenti.

A kormány fokozatosan, évről évre biztosítja a tér átépítésének forrását. Ebből adódóan első lépésként 2011 végén 1,5 milliárd forint állami és fővárosi forrást kötöttek le. A beruházás a tervezett módon, a 2014-es költségvetésben szereplő előirányzattal kapja meg a teljes támogatási összeget. A mostani 4,8 milliárd forintos összköltség ezen belül marad tehát – olvasható az erről szóló közleményben.

A budai fonódó villamosközlekedés költségeit külön uniós keretből finanszírozzák, a téren átvezető vágányokat ebből a keretből építik meg – tették hozzá.

* * * Személyi hitel, ha rövid időn belül pénzre van szükség

Előfordul, hogy hirtelen nagyobb összegre van szükségünk – pl. lakásfelújítás, autóvásárlás –, ebben a helyzetben a személyi kölcsön lehet az ideális megoldás, ugyanis akár egy héten belül a számlánkon lehet a szükséges összeg. A Bankmonitor személyi kölcsön kalkulátorával pár perc alatt kiválasztható a legkedvezőbb hitelajánlat.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Tiszai Balázs 2024. december. 02. 15:00

Orosz olajból készült termékek az EU-ban: napokon belül lejárhat a szankció alóli felmentés, piacot veszthet a Mol

Tilos az unión belül orosz olajból finomított áruval kereskedni, kivéve, ha a Mol szlovák leánycége vagy, és Csehországnak adsz el. Ennek a felmentésnek viszont december ötödikén vége, hacsak meg nem hosszabbítják. Mennek már a tárgyalások, de már a felállás sem világos: Szlovákia és a Mol nagyon akarja az újabb egyévnyi mentességet, Csehország viszont hallgat.