Foglalkoztatási mutatószámot dolgoz ki a kormány
A kormány döntéseinek előkészítése, valamint végrehajtása során figyelembe veszi a döntések foglalkoztatáspolitikai összefüggéseit és következményeit, az Európai Unió foglalkoztatási stratégiájához igazodóan évente foglalkoztatási akciótervet készít, és a munkaerő-piaci folyamatok megfigyelésére, munkaerő-piaci politikájának hatékony alakítására alkalmas foglalkoztatási mutatószámot alakít ki - rögzíti a parlament előtt lévő törvényjavaslat.
A nemzetgazdasági miniszter által az Országgyűlésnek benyújtott javaslat az egyes foglalkoztatási tárgyú törvényeket módosítja. A javaslat az uniós forrásokból finanszírozott programok végrehajtásához szükséges további törvényi feltételek megteremtését célozza, s összhangot kíván teremteni az egyes foglalkoztatási célú törvények rendelkezései között.
A javaslat indoklása szerint a foglalkoztatási statisztika módszertanának átfogó felülvizsgálata szükséges annak érdekében, hogy a foglalkoztatási folyamatok értékeléséhez eddig alkalmazott többmutatós, széttagolt rendszer helyébe egy olyan foglalkoztatási mutató lépjen, amely alkalmas a kormány foglalkoztatáspolitikai célkitűzésének folyamatos nyomon követésére.
A nemzetgazdaság munkaerő-piaci folyamatainak értékeléséhez jelenleg különböző forrásokból, többféle statisztikai adat áll rendelkezésre, amelyek esetenként meglehetősen eltérő képet mutatnak a foglalkoztatottság alakulásáról. Jelenleg két, rendszeresen publikált adatforrás áll rendelkezésre.
Olyan kiegészítő információra van szükség, amelyik az adatforrásoknál alkalmasabb lehet a kormányzati célkitűzés teljesülésének megfigyelésére. Erre kizárólag azok az adminisztratív hatósági nyilvántartások biztosítanak lehetőséget, amelyek információtartalmának statisztikai feldolgozására az elmúlt két évtizedben különböző okok miatt nem került sor, és amelyeket a fejlett országok régóta széles körűen használnak a foglalkoztatási folyamatok értékeléséhez.
A bejelentett foglalkoztatás teljes körének rendszeres megfigyelése a törvényjavaslat indoklása szerint azzal az előnnyel is jár, hogy ebben a mutatóban közvetlenül megjelenik a kormány azon intézkedéseinek hatása, amelyek a munkaerőpiac kifehérítését célozzák. Ugyanis mind a legális foglalkoztatásra ösztönző adminisztrációs és járulékterhek csökkentése, mind a munkaügyi ellenőrzés hatékonyságának javítása a bejelentett foglalkoztatás növekedését eredményezik, amelynek mértékéről jelenleg nem áll rendelkezésre információ.
Egy másik módosítás szerint a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló törvény (Flt.) csupán általános megfogalmazás keretében tartalmazná az állami foglalkoztatási szerv szolgáltatásait, azok tartalmát és nyújtásának feltételeit pedig a foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter határozná meg. Ezt a javaslat azzal indokolja, hogy a szolgáltatások folyamatosan fejlődnek, átalakulnak.
Egyes új támogatási lehetőségek bevezetési feltételeinek megteremtése érdekében módosulnak a Nemzeti Foglalkoztatási Alappal kapcsolatos rendelkezések, s a javaslat megteremti az Európai Szociális Alapból finanszírozott programokhoz szükséges adatbázis létrehozásának törvényi feltételeit is. A törvényjavaslat pontosítja a Nemzeti Foglalkoztatási Alap foglalkoztatás elősegítésével kapcsolatos célját, a hatályos szabályozásnál részletesebben határozza meg annak tartalmát.
Módosul a Bérgarancia Alapról szóló törvény (Batv.) is. A Batv. szerint a bérgarancia támogatást a felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezet számlájára kell utalni. Gyakran előfordul azonban, hogy a felszámolás alatt álló cég bankszámláját a költséghatékonyság jegyében megszüntetik a felszámolók, illetve nagyobb összegű banki tartozás esetén erre a bankoknak is lehetőségük van. A munkavállalók ebben az esetben nem jutnak hozzá elmaradt bérükhöz, mert az állami foglalkoztatási szerv nem utalhatja más számlára a támogatást.
Ezért a javaslat úgy módosítaná a Batv.-t, hogy bérgarancia támogatás odaítélése esetén a bértartozás törvényben meghatározott összegét közvetlenül a munkavállalónak fizeti ki az állami foglalkoztatási szerv. Változás az is, hogy a munkabérek utáni közterheket, valamint az egyéb levonásokat közvetlenül az állami foglalkoztatási szerv teljesíti a felszámoló helyett.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.