Gazdaság Szaszkó Mariann - Szabó M. István 2013. július. 17. 12:23

Hogy úszhatják meg a vízipipások a trafikkényszert?

Egy alapvetően a tizenéves fiatalokat érintő szubkultúrát hoz nehéz helyzetbe, hogy vízipipadohányt csak nemzeti dohányboltban lehet kapni. Oda ugyanis 18 év alatti nem teheti be a lábát. Pedig a vízipipa-dohányzás inkább közösségépítő szabadidős szertartás, mint káros szenvedély, hiszen még a dohányalapú töltetekben is alig van dohánymennyiség. Egy magyar cég már kitalálta, hogyan kerülhetik meg a szabályozást a vízipipások.

"VP dohányt kiadják 18 alatt?" – kérdezte a 16 éves Marci az ismerőseitől a Facebookon. "Nem mindig kérnek személyit" – ajánlja egy barátnő. "De most kértek" – válaszolta Marci. Szemmel láthatóan téma a fiatalok körében, hogy honnan szerezzék be az egyébként alacsony dohánytartalmú vízipipadohányt. Végül abban állapodnak meg, hogy kimennek az Asia Centerbe, legrosszabb esetben pedig megkérnek egy felnőttet: vásárolja meg helyettük a pipábavalót a nemzeti dohányboltban.

Tavasztól késő őszig vízipipázó tinédzserek lepik el a parkokat, a Dunapartot és a Margitszigetet. A műfaj egyaránt kedvelt a cigiző és az antidohányos körökben, és azt sem lehet mondani, hogy egy bizonyos zenei vagy öltözködési szubkultúrához kapcsolódna e tevékenység. A titka az, hogy remek, szertartásos közösségi időtöltés, és voltaképp veszélytelen, illetve nincs káros mellékhatása.

Számos bár van, ahol tartanak is vízipipát, de a fiatalok jellemzően kispénzűek, így inkább kimennek a szabadba. A társaság valamelyik tagja megveszi a dohányt, ami jó sokáig elég, alapvetően nem is másért vesznek többfélét, mint az eltérő ízesítés miatt.

Stiller Ákos

No-name ízek

A 3. kerületben felkeresett nemzeti dohányboltokban nagyon vegyes állapotok uralkodnak vízipipadohány-fronton. Egy háromnegyed részben kongó üzletben még az átlagos termékkínálat is kihívást jelent, az eladó elmondása szerint egy-két hétbe beletelhet, mire vízipipadohány érkezik. Másik boltban viszont háromféle ízesítésűt is kínálnak. A márka amúgy a rendes cigikkel szemben másodlagos. A feliratok alapvetően arabul vannak, a dohány neve ugyan feltűnik latin betűkkel is, de Nakh-la, Al-Sultan vagy El Nefes helyett tipikusabb, hogy a vevők ízesítést mondanak vagy például "azt a finom zöld dobozost" kérik.

A vízipipadohány-körutunkon találkozunk ennél is felkészültebb trafikkal is, ahol szélesebb választékkal és utánrendelési lehetőséggel kecsegtetnek, és még a dohánymentes vízipipakristálynak is utánajárnak. Egy 13. kerületi dohányboltban szakavatott eladóra bukkanunk. A 25 év körüli hölgy szakszerűen tájékoztat arról is, hogy "ezek nem is tekinthetők ugyanolyan dohánynak, mint a cigi, mert alig kerül beléjük igazi dohány".

A dohanybolt.com-on egy floridai amerikai állampolgár "független ügynöksége" kínál ugyan vízipipadohányt is, de mivel július 16-a után az online árusítás is engedélyhez kötött (csak nemzeti dohányboltok számára lehetséges), a tevékenysége szerdától illegálisnak tekinthető. Ugyanez a helyzet azzal a másik két webáruházzal is, amely már évek óta működik, de engedély híján a bezárásra készülhetnek. Keleti élelmiszerboltokban elképzelhető, hogy lehet kapni vízipipát, de dohányt ott sem.

Vízipipa: vitték, mint a cukrot

"Megint az egész piac felkeveredik, pedig erre nem lett volna szükség" – mondja Debreczeni Ákos, a Magyarországon működő három-négy forgalmazó egyike, az Extralights Kft. vezetője. Ő 12 évvel ezelőtt kezdett bele a vízipipabizniszbe, amikor egy arab országban tett látogatásáról egy vízipipával tért haza. Az hamar elkelt baráti körben, és mivel továbbiakra volt igény, a férfi legközelebb már 10 darabot hozott haza. „Háromnak lett gazdája, hét darabot viszont kétórányi rimánkodás után vett át fillérekért egy kereskedő. Két nappal később viszont telefonált, hogy sürgősen szüksége lenne még 30-ra, még ha ötször annyit is kérek érte. Leszállítottam, de ő százasával emelte a megrendelést. Így kezdődött" – meséli Debreczeni.

A vízipipa-kultúra globális ismertségre akkor tett szert, amikor az arab országok közül több is jó másfél évtizede szélesre tárta a kapuit a turisták előtt. És bár a tradicionális vízipipa-töltőanyag íze lényegében a vasúti talpfa nyalogatásához volt hasonítható (a feketére pörkölt dohányra csak cukros-melaszos massza került), az idegenforgalom hatására az ízvilág megváltozott. Megjelent előbb az almás íz, majd gyors egymásutánban egy egész ízesítési iparág is kifejlődött, hogy az európai ízlést kiszolgálja.

Pipacsörte
AFP / Asif Hassan

"A vízipipázás nem a dohányzásról, hanem a társasági együttlétről és a közösségről szól" – állítja Debreczeni, aki mindezt azzal támasztja alá, hogy 2008-re a cége olyan terméket fejlesztett ki, melyből négy embernek, másfél órai pipázásra elegendő mennyiség mindössze két cigarettának megfelelő dohányt tartalmazott. A vízipipázással kapcsolatban nagyon sok a tévhit: sokan még mindig ott tartanak, hogy a vízipipából ópiumot szívnak, és hogy az egész egyenlő a drogfogyasztással. Pedig ez óriási badarság.

Van itt 50 százalékos haszonkulcs is

Az Extralight ma már alapvetően exportra termel, mégpedig dohánymentes töltőanyagot. A fejlesztéseiknek hatalmas sikere van Egyiptomban, Jordániában, Észak-Irakban, Kurdisztánban – jellemzően az arab országokban. A Shisharoma webáruház az említett országok mellett angolszász, sőt, újabban orosz nyelvterületeken is sikeres. A fejlesztésnek köze van ahhoz, hogy 2008 óta a vízipipadohány a jövedéki törvény hatálya alá esik, ergo: zárjegyezik. Ezért azt találták ki, hogy nem használnak hozzávalóként jövedéki adóköteles anyagokat.

A vízipipapiacot egyébként alaposan megtépázta a zárjegyesítés: a dohányalapú tölteteket az amúgy is dohányárusítást végző boltok vették át, azok pedig, ahol korábban a kelléket árulták, vagy bezártak, vagy nem bajlódtak többet az adminisztrációval járó pluszterhekkel. A vízipipadohány egyébként máshol is adóköteles, így a szabályozás logikus volt. De ettől még számos, döntően arab érdekeltségű kereskedés 2008-ban lehúzta a rolót.

A vízipipa két-három éve, az elektromos cigaretta körül feléledő engedélyezési viták idején került ismét az érdeklődés középpontjába: kiderült, a működési elvét tekintve az e-cigi nagyon hasonlít a vízipipához, csak ez utóbbi nem nem használ nikotint. Ebből a felismerésből született az ásványi alapú, dohánymentes vízipipatöltet, amit a magyar cégen kívül egész Európában csak egy német társaság gyárt. Előnye, hogy ezt kellékes boltok is árusíthatják. Hogy ez jó üzlet-e? Két kereskedő név nélkül elmondta: míg a vízipipadohányon ma már alig lehet keresni, az ásványi alapú tölteten nem ritka az 50 százaléknál is nagyobb haszonkulcs. "Nem csoda, hogy a kereslet is folyamatosan növekszik" – tette hozzá egyikük.

Ha a cikket érdekesnek találta, látogasson el a hvg gazd Facebook-oldalra, és nyomjon rá egy "Tetszik"-et. Nem bánja meg!

zöldhasú
Hirdetés