Gazdaság Nagy Gergő - Szabó M. István 2012. december. 20. 18:40

Így kerülhet olcsón drágább ajándék is a fa alá

Táblagép, LED tévé, könyv, parfüm és ruhanemű – az idei karácsony slágertermékei, melyekre tízmilliárdokat költünk az év végén. A karácsonyi bevásárlás hajrájának útvesztőjében iránymutatással szolgálunk, hol és hogyan lehet olcsóbban beszerezni még a drága ajándékokat is. Netes vásárlás, karácsony előtti akciók, "olcsóságmérő" telefonos alkalmazás – van itt minden.

Takarékos karácsony lesz az idei – mint lassan már 4-5 éve. Mondhatni már hozzászokhattunk ahhoz, hogy évről évre kevesebbet költ a magyar karácsonykor, emellett pedig egyre kevésbé is koncentrálódik a háztartások költése az év utolsó hónapjára. A karácsonyi ajándékvásárláskor azonban sokan még továbbra is ilyenkor ruháznak be egy-egy nagyobb összegű termékbe, bár az Országos Kereskedelmi Szövetség prognózisa szerint már ebben a szegmensben is igyekszünk megfogni a pénzünket – és jobban meg is nézzük, hogy azt hol költjük el.

Az idei év kiemelt slágertermékei között megtalálhatjuk a már évek óta a listán szereplő lapostévéket – elsősorban a LED tévéket  –, a táblagépek a csökkenő áraikkal ugyanakkor minden bizonnyal idén zárkóznak fel a kedvencek közé. A pénztárcát kevésbé megterhelő ajándékok között továbbra is a könyv és ruhanemű a favorit. Egy krimire vagy az anyóstól érkező pamutzoknira szintén sok családban lehet számítani.

Idén decemberben 730 milliárd forintot tehet ki a magyar kiskereskedelmi forgalom összege. Ez, az inflációt figyelembe véve, azt jelenti, hogy a vásárlók 2 százalékkal kevesebb árut fognak megvásárolni, mint a tavalyi év hasonló időszakában. Emellett egyre kevésbé ugrik meg a háztartások decemberi költése is az ajándékhajrában, kissé "kisimulni" látszik a forgalomban tapasztalható év végi fogyasztási hullám. Míg 2006-ban a háztartások átlagos havi költésüknél 25 százalékkal többet költöttek el decemberben, a válság nyomán ez 2009-re 11 százalékra mérséklődött, illetve az utóbbi három évben 19 százalék körül stagnált.

Tévé és táblagép: ez fut nagyon

A GfK Hungária Piackutató Intézet adatai szerint a tévé, rádió és hifi eladása területén az éves forgalom 22, az IT-készülékeknél pedig 18 százaléka realizálódhat decemberben. A szórakoztató-elektronika erős forgalmát Gillemot Katalin, az Auchan kommunikációs igazgatója is visszaigazolta a hvg.hu kérdéseire megküldött válaszaiban. A szezon slágertermékei a forgalmat tekintve a nagyképernyős televíziók, a notebookok és táblagépek. Eladott darabszámban a mobiltelefonok, könyvek, illatszerek, játékok, textiláru, dekorációs termékek, édességek és kis háztartási gépek népszerűek az Auchan üzleteiben. Táblagépek terén a 30-50 ezer forint körüli középáras termékeket keresik a fogyasztók, a kisháztartási gépeket pedig 10 ezer forint körül veszik meg elsősorban, a felső árkategóriásokat kevesebben választják.

Karácsonyi ajándékputtony: idén könnyebb lesz a kosár
AFP / Alain Jocard

Ruhaneműk és lakástextil esetében az alacsonyabb árkategóriájú termékek az év többi időszakához hasonlóan jól fogynak. Jóval nagyobb az ugrás a magasabb minőségű termékek, saját márkás törölközők, babaáruk, vagy ágyneműk esetében. A világhírű, márkás termékek azonban még a piaci áraknál kedvezőbb árakon sem kifejezetten kelendőek.

Az idei szezonban a karácsonyi katalógusunkban nemcsak szezonális termékeket kínálunk kedvező áron, hanem szinte minden árukategóriában vannak akcióink – mondta a hvg.hu-nak Szabó Anita, a Tesco külső kommunikációs szakértője. A legkeresettebb termékek ezen időszakban a karácsonyi dekorációk, édességek, játékok, a műszaki cikkek és a könyvek, ezért ezeken a területeken jelentős mértékben növelték a választékot. Természetesen ilyenkor a vállalat a sajátmárkás termékeket is igyekszik minél kedvezőbb áron kínálni. December 19-én indul a Tesco F&F ruházati kiárusítása, melynek során akár 50 százalék kedvezménnyel kaphatók majd a férfi és női ruhaneműk, fejtette ki a Tesco külső kommunikációs szakértője.

Az online a tuti?

Az Országos Kereskedelmi Szövetség prognózisában novemberben arra hívta fel a figyelmet, hogy a vásárlók az egyre erősebb piacszűkítő nyomás hatására tudatosabbak, válogatósabbak lettek, ami azt jelenti, hogy alaposabban körülnéznek az áruházakban. A webes kereskedelem egyelőre ugyan csak egy kis szeletet hasít ki a kiskereskedelem egészéből, de a netes vásárlás, valamint az árengedményeket szervező vállalkozások (a kuponos terület) erősödése szembeötlő. Ez elsősorban a nagyobb tudatosságnak és a takarékos költésnek is köszönhető. Kis Gergely, az eNET partner szakembere szerint is a fogyasztókat az alacsonyabb árak terelik leginkább az internetes vásárlás felé. Vagyis "az a vágy, hogy ugyanazt a terméket olcsóbban tudja beszerezni."

A piackutató szakember szerint az idén elképesztő sikerrel működnek a ruházati márkákra szakosodott vásárlói klubok, mert a vevő oldaláról az igény a márkás, főként ruházati termékekre továbbra is megvan, csak azt a szakboltban egyre kevesebben tudják megfizetni. De az egész 2012-es év, illetve a karácsony abszolút sikerterméke az adatok alapján mégis leginkább a parfüm. Gyakori, hogy a vevők a bevásárlóközpontok parfümériáiban megkeresik a nekik tetsző, de még ismeretlen illatot, aztán a neten megrendelik.  

Sok az új vásárló
Az eNET – Telekom: Jelentés az internetgazdaságról című, kedden publikált tanulmány arra jutott, hogy az elmúlt egy évben 1.600.000 online vásárló vett legalább egyszer a neten terméket, a forgalom az idén pedig a tavalyi 155 milliárdhoz képet megközelíti a 177 milliárd forintot. A növekedés okai közt előkelő helyen állnak "a nemrég megjelent webplázáknak, melyek sok új vásárlót ismertettek meg az internetes vásárlás nyújtotta kényelemmel" – derül ki a kutatásból.

A 7 milliárd forintosra becsült teljes magyar parfümpiacból az idén már több mint másfél milliárdot már online forgalmaznak. A női vásárlók számának idei, drasztikus emelkedése egyébként nagy hatással volt a lakberendezési cikkek, háztartási gépek és ruházati cikkek netes eladására; míg tavaly ez a piaci szegmens 5 milliárd forintos forgalmat bonyolított, az idén ez várhatóan meghaladja ennek háromszorosát is.

A "Megnézi a boltban és megveszi online" a műszaki termékek piacán is érvényesül. A nagy termékkínálattal működő hagyományos boltokban, mint a Saturn és a Media Markt, ez egyértelműen tapasztalható. A szakember szerint az online árversenyben a netes cégek jelentős része egyre kreatívabban értelmezi a hazai jogszabályokat. Sok műszaki termék érkezik Szlovákiából vagy más környező országból, aminek a magyar nyelvű használati utasítás hiányától a garanciális problémákig több hátulütője is lehet.

"Az árért bizonyos kompromisszumokat vállalni kell"– állítja Büchler András, az Árukereső portál marketingvezetője, aki a saját adatbázisukból azt olvassa ki, hogy azok száma is drasztikusan nő, akik valóban tudatosan vásárolnak. Az idei karácsonyi bevásárlás egyik slágerterméke a ledes HD televízió, de a keresési és vásárlási adatokból az is látszik, hogy azok száma is folyamatosan nő, akik pontos paraméterekre szűkítve keresik a megfelelő ajánlatot. Ezt a trendet egyébként egy olyan okostelefonokra készített alkalmazás is segíti, amely a termék lefotózott vonalkódja alapjána cég adatbázisából az összes, adott termékre vonatkozó ajánlatot azonnal letölti. Így akár a boltban álló vevő is azonnal láthatja, ha valahol ugyanazt a terméket olcsóbban tudja megvásárolni.

A neten is az okostelefon, tablet és parfüm a slágertermék

Az Árukereső legfrissebb top10-es terméklistája azt mutatja, hogy az idei karácsonyi bevásárlás abszolút slágerterméke az okostelefon: az első tízből nyolc az, rajtuk kívül pedig egy digitális fényképezőgép és egy tablet fért fel a listára – igaz, annak az elejére. Az eNETnél úgy látják, hogy az év utolsó három hónapjában akár 200 ezer telefon darab is gazdára találhat. A karácsonyi rohamot követően a műszaki szektorban 15-20 milliárd forintos éves online forgalmat prognosztizál Kis Gergely, aki szerint a sikerhez az is hozzájárul, hogy a hagyományos boltokhoz képest gyakran ötödével olcsóbban lehet hozzájutni ugyanahhoz a termékhez.

Ha a neten vásárolunk, akkor olcsóbban kijöhetünk
AFP / Alain Jocard

Újra pörög a nulla százalékos hitel

A nagyobb értékű elektronikai termékeknél, melyek százezres kiadást jelentenek, jellemző a hiteligénylés,  vásárlások akár 50-70 százalékát is kiteszik. Az Auchan csoporthoz tartozó Oney bankkal közösen az Auchan áruházakban 0 százalékos hitel igénylésére is van lehetőség. A nagy háztartási gépek, televíziók, notebookok és laptopok vásárlásakor élnek ezzel a lehetőséggel jellemzően vásárlók, közölte Gillemot Katalin.

Ezért is viszik újra nagy számban a nulla százalékos tévéket

Nagyott esett az ára, kevesebb áramot fogyaszt és nulla százalékos hitellel lehetett megvenni  – válaszolta a hvg.hu-nak egy vásárló, aki nemrég vett hitelre egy 109 ezer forintos LED tévét az egyik nagy áruházláncban. A vásárló szerint több mint 40 százalékkal zuhant a családja által kinézett tévé ára, és most önerő nélküli kamatmentes hitelre is meg lehetett venni. A hitelhez csak egy bankszámlakivonatot kértek – érkezik-e a számlára munkabér  –, emellett ugyanakkor részletesen kíváncsi volt az érintett áruház hitelezője arra is, hogy hol, mekkora lakásban és hányan élnek együtt egy háztartásban. Közüzemi számlát egyáltalán nem kellett bemutatnia, nem úgy, mint a nyugdíjasoknak.

A Tesco is pénzügyi szolgáltatásaival igyekszik megkönnyíteni a karácsonyi bevásárlást. Az áruházlánc tapasztalatai szerint az áruhitelezés továbbra is rendkívül népszerű a vásárlók körében; a 0 százalékos THM áruhitelre vásárolt termékek forgalma feltűnően megnőtt az idei szezonban.

A karácsony előtti utolsó hétvége még dob egyet a forgalmon

Az idei évben a korábbiakhoz képest is lassabban indult a karácsonyi szezon, az ezüsthétvége már szép forgalommal zárult és reméljük, hogy az utolsó egy hét forgalma még erősebb lesz – mondta Gillemot Katalin.  A Tesco is bizakodó a karácsonyi időszakra vonatkozóan. Bár a karácsonyi szezon első jelei már novemberben érzékelhetők voltak, jelentős forgalomnövekedés az ünnep előtti két hétben mutatható ki. Várakozásaik szerint a forgalom ugrásszerűen megnő az aranyvasárnap hétvégéjén, az ünnep előtti utolsó két napon. 

Drágák vagyunk

Az online és mobilfizetési piacon világszerte piacvezető PayPal idén is elkészítette árkutatását, amely az idei év legkedveltebb karácsonyi ajándékainak árait veti össze Nyugat- és Közép-Európában, az Egyesült Államokban és Ázsiában. 2011-ben a dollár árfolyam-gyengülésének köszönhetően jelentősen csökkentek az amerikai árak. A trend idén is folytatódott, és kedvező ajánlatokért továbbra is érdemes böngészni az egyesült államokbeli kereskedők oldalait. Az árakat összevetve akár 50 százalékkal is olcsóbbak egyes termékek, mint a közép-európai régió országaiban, köztük Magyarországon. Például egy kártyafüggetlen iPhone 5 16 GB készülék az Egyesült Államokban 140.000 forinttól kapható, míg ugyanez a telefon Magyarországon nagyjából 209.000 forintért vihető haza. Az EU-n kívüli vásárlásoknál ugyanakkor figyelnünk kell a vámra is. Magyarországon jelenleg a magánszemélyek közötti árucsere 45 euróig teljesen vámmentes, 45,1 és 150 euró között vámmentes, de 27 százalék áfa terheli, míg effölött az érték fölött termékkategóriánként változó vámösszeggel kell számolnunk, amelynek értéke 0-12 százalék között változik. A mobiltelefonokra a vám értéke például 2,5 százalék. Ugyanezen szabályok vonatkoznak az ázsiai országokból behozott termékekre is.

zöldhasú
Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.