Elkerülheti Magyarországot az orosz széles nyomtávú vasút
Az Orosz Vasutak Részvénytársaság arra számít, hogy idén megállapodhatnak a széles nyomtávú vasútvonal meghosszabbításáról, amely Szlovákián keresztül vezetne Bécsig.
A Kommerszant című orosz politikai-gazdasági napilap szerdai számában azt írták: Robert Fico ismételt hatalomra kerülése fontos az orosz vasútnak, mert az előző kormányfői ciklusa idején írtak alá kormányközi szándéknyilatkozatot a széles nyomtávú orosz vasútvonal meghosszabbításáról Kassától Pozsonyon keresztül Bécsig.
A volt szovjet térségben a vasúti pálya nyomtávja 1520 milliméter, az európai, úgynevezett normál nyomtáv 1435 milliméter.
A szakértői vizsgálat 2011 elején elkészült, ezért az orosz vasutaknál arra számítanak, hogy még az idén megszülethet a megállapodás az osztrák, a szlovák, az ukrán és az orosz kormány között, amely lökést ad ennek a nagyszabású logisztikai terv megvalósításának.
Vagyim Mihajlov a Kommerszantnak elmondta, hogy a széles nyomtávú vasútvonal megépítési költsége 390-420 kilométerenként 6,05-6,36 milliárd euró lehet. Ebbe nem számolták bele a terminálok és a logisztikai infrastruktúra beruházási költségeit valamint a projektben szereplő négy ország vasúti hálózatának korszerűsítését.
A széles nyomtávú vasútvonal Ázsiát kötné össze Közép-Európával, több mint tízezer kilométer hosszan. Ehhez csatlakozhatna be Németország, Svájc, Franciaország, Csehország, Magyarország és a Balkán félsziget országainak vasúti hálózata is - írja a Kommerszant.
Az előzetes számítások szerint az első években 20-30 millió tonna teherfuvar jutna el Európába. Vagyim Mihajlov nem zárja ki, hogy energiahordozókat is szállíthatnának tartálykocsikban a széles nyomtávú vasúton, de a fő cél a milliós nagyságú konténerforgalom bonyolítása. A hosszadalmas, 40 napig tartó tengeri szállítás helyett 15 napra csökkenne a teherfuvar ideje.
Mihajlov szerint lehet, hogy Szlovákiában és Ausztriában, a tervezett széles nyomtávú vasútvonal közép-európai végpontjain két átrakodó állomást is kell építeni.
A projekt kidolgozásával a Breitspur Planungsgesellschaft, az osztrák és az orosz, valamint a szlovák vasutak és az ukrán Express bank egyenként 25 százalékos tulajdonában lévő cége foglalkozik.
Júniusban megkezdik az aktív marketing munkát a lehetséges üzleti partnerek között Európában, valamint Ázsiában is.
Magyarországon 2010-ben merült fel a széles nyomtávú vasútvonalba való bekapcsolódás lehetősége, mert Szlovákiában akkor Iveta Radicova kormánya nem támogatta a tervet.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.