A megtett úttal arányos, elektronikus útdíjrendszerhez a tehergépjárművek kötelezően csatlakoznak a 2013. július 1-jére tervezett induláskor - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM). A bevezetéssel egyidejűleg a tárca szerint a közúti fuvarozók növekvő terheit ellensúlyozó intézkedések lépnek életbe.
A személygépkocsik és autóbuszok a jelenlegi e-matricás rendszerben maradnak, ezekkel a járművekkel önkéntesen lehet majd átállni legkorábban a bevezetés után fél évvel - közölte az NFM. Az eseti használók a tárca szerint így jelentős megtakarítást érhetnek el az e-matricás díjakhoz képest, a rendszeresen nagy távolságra utazók pedig továbbra is élhetnek az átalánydíj nyújtotta előnyökkel. Az erről szóló rendelet csütörtökön jelent meg a Magyar Közlönyben.
A minisztérium arról is beszámolt, hogy a kormány határozatot hozott a megtett úttal arányos elektronikus díjszedés bevezetésével összefüggő feladatokról, az induló rendszer alapvető működési kereteiről.
Az Európában széles körben elterjedt megoldással az útfenntartás költségeit az utakat használók az igénybevétellel arányosan fedezik. A teherforgalom kiegyensúlyozottabb díjterhelése legalább részben ellentételezheti az országon áthaladó kamionok által okozott útállapotromlást és környezetszennyezést.
Az e-útdíj bevezetése a vasút pályadíjak miatt fennálló versenyhátrányának mérséklését eredményezi. Általa nő az alacsonyabb fuvarozási költségű helyi, hazai áruk és szolgáltatások versenyképessége - tette hozzá az NFM.
Az elektronikus díjszedést a tervek szerint a gyorsforgalmi és az országos közúthálózat főúti külterületi szakaszain vezetik be a 3,5 tonna megengedett össztömeget meghaladó tehergépjárművekre 2013. július 1-jével. A közlekedők egy fedélzeti eszköz beépítése után kapuk és megállítás nélkül haladhatnak a díjköteles szakaszokon. Úthasználatuk mértékét, jogosultságukat elektronikusan ellenőrzik.
Az alkalmazott díjszintek a korábban kidolgozott díjpolitikai alapelvek aktualizálásával, az Európai Unió érintett intézményeivel való egyeztetést követően alakulnak ki. Az e-útdíj bevezetése után fél évvel kedvezményrendszer indul a gyakori használók számára. A kedvezmény mértéke az uniós szabályozással összhangban legfeljebb 13 százalék lehet.
A díjszedési rendszer kiépítéséhez szükséges eszközökkel, az azok működtetésével és a tanácsadással kapcsolatos közbeszerzések gyorsított eljárásban kezdődnek meg az idei év első felében. A díjszedési funkciót az e-matricás rendszerhez hasonlóan az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. láthatja el jogszabályi kijelölés alapján. Az ÁAK az eszközbeszerzés finanszírozására hitel vesz fel, amelyet a befolyó díjbevételekből törleszt majd.
Az előzetes számítások és a nemzetközi tapasztalatok alapján a beruházás néhány éven belül megtérül - közölte a minisztérium. A becsülhető maximális díjbevétel az első évtizedben tízszeresen haladhatja meg a költségeket.
A többletforrásokat a teljes közlekedési szektorba kell visszaforgatni, azok elsősorban a díjas útszakaszokon, majd a közúthálózat egyéb részein hasznosulhatnak.
A célszerű felhasználási sorrend szerint a bevétel a meglévő infrastruktúrák fenntartása után a PPP konstrukcióban megépített és üzemeltetett autópálya-szakaszok rendelkezésre állási díjaira, ezt követően pedig az új fejlesztésekre (pl. uniós projektek hazai önrésze) fordítható.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.