2012. február. 24. 09:23 MTI Utolsó frissítés: 2012. február. 24. 09:37 Gazdaság

A bútorok és műszaki cikkek eladása húzta fel a kiskereskedelmet

2011 decemberében a kiskereskedelmi forgalom volumene 1,5 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, amelyben a bútor és műszaki cikk üzletek 9,2 százalékkal növekvő dinamikus forgalma volt a meghatározó.

Az év egészében a kiskereskedelemben 7,9 ezer milliárd forint értékű forgalom realizálódott, 2010-hez képest a forgalom volumene lényegében nem változott - áll a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) pénteken publikált jelentésében.

A havi adatok tavaly augusztus óta a kiskereskedelmi forgalom növekedését mutatják, amelyben az előző évi bázis hatása is szerepet játszik. A múlt évben a decemberi forgalom 1,5 százalékos növekedése volt a legnagyobb, novemberben 1,1 százalékos, augusztus és oktober között pedig egy százaléknál kisebb növekedést mutatott a bolti forgalom. 

Az év utolsó hónapjában, mely a kiskereskedelemben hagyományosan a legerősebb forgalmú hónap, az éves forgalom 10,4 százaléka, 823 milliárd forint realizálódott. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletek eladásai decemberben lényegi elmozdulást nem mutattak, az év egészében 0,4 százalékkal növekedtek.

A nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának növekedése folytatódott decemberben, az értékesítés volumene 4,3 százalékkal nőtt, így 2011 egészében 1,1 százalékkal haladta meg az előző évit. 2011 egészében a legdinamikusabb növekedés az összes forgalomból kisebb súlyt képviselő csomagküldő hálózatban (32,2 százalék) mutatkozott, az internetes értékesítés térnyerése következtében. Az előző évinél nagyobb volumenű forgalmat értek el az illatszer- (9,1 százalék); a könyv-, újság-, papíráru és egyéb iparcikk- (4,7 százalék); a használtcikk- (3,2 százalék) valamint a gyógyszer-, gyógyászati termék üzletek (0,7 százalék). 

A bútor-, műszakicikk- és építőanyag üzletek a kiemelkedő december havi bővülés (9,2 százalék) ellenére azonban 2011 egészében 1 százalékkal elmaradtak aeláző évi szinttől. Csökkent a forgalom volumene a textil-, ruházati és lábbeli üzletekben (3,8 százalékkal) és az iparcikk jellegű vegyes üzletekben (0,9 százalékkal) is.

Decemberben folytatódott az üzemanyagtöltő állomások értékesítésének csökkenése, a visszaesés 4,5 százalék volt, így az éves elmaradás mértéke 2,3 százalék lett 2010-hez képest, többek között az üzemanyagok folyamatos drágulása miatt.

Az országos kiskereskedelmi forgalomból továbbra is Közép-Magyarország képviselte a legnagyobb részt, aránya 2011. harmadik negyedévben 35,8 százalék volt. A többi régió egyenként 8,9-12,2 százalékban részesedett a kiskereskedelmi forgalomból. A harmadik negyedévben Dél-Alföldön (1,6 százalék), Közép-Dunántúlon (1,0 százalék) és a Nyugat-Dunántúlon (0,6 százalék) nőtt a forgalom volumene, egy régióban stagnált, a többiben kis mértékben csökkent.

Az Eurostat február 3-án megjelent közleménye szerint - a naptárhatástól megtisztított adatok alapján - a kiskereskedelmi eladások az Európai Unió 27 tagállamában 2011 decemberében és az év egészében is stagnáltak, az eurózóna országaiban decemberben 1,6 százalékkal, az év egészében 0,6 százalékkal csökkentek az egy évvel korábbihoz viszonyítva. Az országok nem teljes körére rendelkezésre álló adatok decemberben 12 tagállamban bővülést, 10-ben csökkenést mutatnak. A térség legfejlettebb országai közül az Egyesült Királyságban 6,3 százalékkal, Franciaországban 0,3 százalékkal növekedett, Németországban 0,9 százalékkal csökkent a forgalom volumene.

Az európai statisztikai rendszerben a kiskereskedelembe nem számító gépjármű- és járműalkatrész-üzletek eladásai decemberben már ismét, 2,8 százalékkal növekedtek, éves összehasonlításban azonban 4,5 százalékkal elmaradtak az előző év azonos időszakától.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Gyükeri Mercédesz 2024. december. 20. 17:30

Kicsit kemény, nagyon elfogyott: mitől hungarikum a szaloncukor?

Karácsonyfára ma már csak a magyarok aggatnak pillangószerűen becsomagolt bonbont, az idáig vezető út azonban számos legendán és fenyőágon át vezetett. Hogyan tört be a piacra a Stühmer-féle cukkedli, és hogyan vált a karácsony igazi nemzeti sportjává a cukorkakeresés? Szaloncukor-történelem a nádméztől az üres papírig.