Csak úgy jön ki az a 12 milliárd forintos plusz állami bevétel, amit a kormányzat már lejelentett Brüsszelnek, ha a rendszámcserét kötelezővé teszik. Ezt így viszont még senki nem merte kimondani. De a cserének a jelek szerint még az előkészítése sincs megfelelő szinten.
A péntek délelőtt kiadott sajtóközlemény szerint a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban (NFM) azzal számolnak, hogy új rendszámokat szeptembertől felmenő rendszerben és önkéntes alapon vezetik majd be.
Vagyis elvben azoknak a gérpjárműveknek cserélnék a rendszámát, melyek műszaki forgalmija lejár, vagy amelyeket újonnan helyeznek forgalomba - továbbá azokét, akik ezt külön kérik. A gépjárművek egyidejű rendszámtáblacseréjének kötelező elrendeléséről nincs szó: itt a jelzőt emelnénk ki a minisztériumi közleményből. Ha ugyanis másképp járnak el, az Európai Bizottságnak bejelentett 12 milliárd forintos vállalás aligha lenne teljesíthető.
Három hónap alatt képtelenség ennyi rendszámot lecserélni
Mint azt a hvg.hu csütörtökön megírta: az autók rendszámtábláinak cseréjével növelné a 2012-es költségvetés bevételeit a Nemzetgazdasági Minisztérium, és erre a szaktárca az Európai Bizottságnak kiküldött decemberi jelentésében ígéretet is tett. De az, hogy ez így is lesz, meglehetősen kérdéses.
Ha a szabályozás csak az új autókat érinti, akkor nem teljesül a pénzügyi cél. Ha csak az új autókat nézzük, 2012-re az autóiportőrök 52 ezer személygépjármű, 12-13 ezer kishaszongépjármű, 4000 nagy tehergépkocsi, és mintegy 2500 rendszámköteles motorkerékpár forgalomba helyezését prognosztizálják. Mindebből összesen nem egészen 608 millió forint bevételre lehet számítani - már amennyiben ezeket a járműveket a szeptember-december közötti időszakban forgalomba lehet helyezni, és nem változik a rendszámcsere jelenlegi ára. Az okmanyirodak.hu adatai szerint egy rendszámtáblapár cseréje 8500 forintba kerül.
Egy közlekedési szakértő szerint egy évben 1,6-1,8 millió rendszámköteles gépjármű műszaki vizsgáját végzik el: ha ezeknek a járműveknek a tulajdonosait rendszámcserére kötelezik, akkor egy év alatt meglehet a kívánt pénzügyi cél, miután a jelenlegi árak mellett kicsivel több mint 1,4 millió rendszámcserére lenne ehhez szükség.
Csupán ősszel elkezdve azonban ilyen sok gépjármű lecserélése fizikai képtelenség.
Legalább még tíz évig nem kéne cserélni
A pénteki minisztériumi közleményben az áll, hogy a Belügyminisztérium és a NFM által vizsgált javaslat szerint a közúti forgalomban részt vevő járművek hatósági jelzése az üzembentartó vagy tulajdonos lakóhelyének, székhelyének megfelelően a megyére, esetleg járásra, városra vonatkozó jelzést is tartalmazna.
Az ütemterv szerint májusra elkészülhet a részletes szabályozási javaslat, amit a kormány nyáron fogadhat el, és ősztől már megjelenhetnének az új típusú rendszámok az újonnan forgalomba helyezett gépjárműveken.
A három betűből és három számból álló jelenlegi rendszámtábla kombinálhatósága egy szakértő szerint legalább még tíz évig nem indokolná a rendszámok cseréjét. Még akkor sem, ha a lehetőségek közül kivesszük az obszcén vagy a hivatalból fenttartott betűkombinációkat. Azt, hogy az új rendszám milyen betű- és számkombinációból áll majd, még nem lehet tudni.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.