A válság ellenére stabil a kereslet a karácsonyi szezonális édességek iránt. Így volt ez tavaly is, amikor a magyarok összesen körülbelül 7,5 milliárd forintot költöttek szaloncukorra és csokifigurákra.
A bizonytalan gazdasági környezet ellenére a gyártók továbbra is kiemelten figyelnek a minőségre, de fennáll a veszélye, hogy a fogyasztók az olcsóbb termékek felé fordulnak – olvasható az Édességgyártók Szövetségének közleményében az induló szezon alkalmából.
A szövetség adatai szerint a 4-5 hétig tartó szezonban a magyarok a hungarikumnak számító szaloncukorból 4000 tonnányit vásároltak, tavaly majdnem 5 milliárd forintot költöttek erre.
A 2010. évi karácsonyi szezonban összesen 738 tonnányi figurás édességet vásároltak, 2,5 milliárd forint értékben. A legjelentősebb tétel ebből a klasszikus Mikulás figura, amelyből körülbelül 1,34 milliárd forint értékben vásároltak tavaly, 256 millió forintért pedig más üreges csokoládé figurákat, például a csoki díszeket. Növekszik az adventi kalendáriumok népszerűsége is, ebből 278 millió forint értékben fogyott tavaly. A figurás édességek fogyasztásának fele a karácsonyi szezonra esik.
A szövetség saját felméréseire hivatkozva rámutat: a vásárlások szerkezetében mind a szaloncukroknál, mind pedig a figurás édességeknél "minőségi változás" figyelhető meg. A statisztikák szerint a 2010 karácsonyán értékesített édességek mennyiségének 67 százaléka (494 tonna), értékének pedig már 84 százaléka (2,07 milliárd forint) valódi csokoládéból készült termék volt.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.