A reklámnak egymagában kell tájékoztatnia a fogyasztót
Az ésszerűen eljáró fogyasztó elfogadja a reklám információtartalmát, ezért annak önmagában kell igaznak lennie, és nem várható el, hogy a fogyasztó más forrásból ellenőrizze a reklám tartalmát – mondta Zavodnyik József, a Gazdasági Versenyhivatal versenytanácsának tagja kedden, a Réczicza White & Case LLP ügyvédi iroda versenyjogi rendezvényén.
A bíróság – az elé került ügyekben – súlyosbító körülményként értékeli, ha a cég bizalmi termékkel sérti meg a reklámozással kapcsolatos szabályokat – tette hozzá. Bizalmi termék a gyógyhatású készítmény és a pénzügyi szolgáltatás is.
Ha egy reklám időben és térben korlátlanul jut el a fogyasztóhoz, akkor a termék pozitív és negatív tulajdonságainak is szerepelnie kell abban. Ellenben ha a reklám hatóköre korlátozott, akkor nem kell teljesnek lennie, viszont amit közöl, annak az igazságtartalma nem vonható kétségbe.
A versenytanács tagja beszélt arról is, hogy az eljárások során a cégnek kell bizonyítania a saját állítását. Ezért nem rendel ki szakértőt a versenytanács. Az ismétlődő jogsértésekről szólva elmondta: a versenytanács a bírságot beszorozza az adott cég által korábban elkövetett versenyjog sértések számával. A bírósági gyakorlat nem kifogásolja a többszöri jogsértés miatti magasabb bírságot, de a szorzást inkább csak akkor fogadja el, ha a korábbi jogsértések is hasonló jellegűek voltak, mint a legutóbbi.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság munkatársa, Ranyák Eszter elmondta, hogy a kérelemre – a fogyasztók kezdeményezésére – indult eljárások száma náluk mindössze 10 százalék, a többit a hatóság indítja. A fogyasztói kezdeményezések 64 százaléka megalapozott.
Ranyák Eszter példákon mutatta be a tipikus fogyasztói megtévesztéseket. Ilyen például a termék összetételének meghatározása, amely csokoládénál a kakaó tartalmat jelenti, és nem ritka, hogy más van a reklámban, mint a címkén. A más termékkel összetéveszthetőségre pedig a hamis herendi porcelánokat hozta példaként.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.