Egy autókölcsönző csatája a pénzintézetekkel
Már csak ügyvédi letéti számlán hajlandó elhelyezni az ügyfelei által befizetett foglalókat és vételárakat a Regina Autókölcsönző Kft., miután – állítása szerint – több finanszírozó pénzintézet jelentős anyagi veszteséget okozott a cégnek. A Regina ügyvezetője tart attól, hogy ha ellehetetlenítik a vállalkozást, akkor egy sikeres magyar tulajdonban lévő cég tűnne el a piacról, és több tucat embert kerülne az utcára.
Csütörtökön egy autóipari vállalkozás, a Csiki-Bege bejelentette, hogy végleg becsukja kapuit. A márkakereskedés tulajdonosa, Csiki-Bege Lajos nyilatkozataiban elmondta, a gazdasági válságot azért nem élték túl, mert a finanszírozó pénzintézet visszaélt erőfölényével. A Regina Autókölcsönző kft. hasonló problémákról számolt be, de ő még küzd a túlélésért. A húsz éves múltra visszatekintő cég az autókölcsönzők között a harmadik legnagyobb vállalkozás – informálta a hvg.hu-t a cég ügyvezetője, Bánki Jenő. Mintegy 12-18 hónapja a céget finanszírozó pénzintézetek közül a Lombard Lízing jelentős követelést halmozott fel a céggel szemben, ezért az autókölcsönző a Lombardtól nagy összegű, 100 millió forint feletti hitelt vett fel, hogy abból kifizesse adósságát s egyúttal a új telephelyének fennmaradt vételárát.
Ezeket a könyvelési tévedéseket más finanszírozó cégek is elkövették, ám miután még utólagos tájékoztatást sem adtak, és rendre késedelmi kamatot számoltak fel. A Regina Autókölcsönző kiemelt partnerei közül többen közvetlenül a finanszírozóknak utalták át a lízing díjat, így például a legnagyobb hazai szállodalánc havonta tízmillió forintot. Ezeket az összegeket a finanszírozók sokszor „nem tudták azonosítani", vagyis a befolyt pénzt függő számlákra helyezték és hosszú hónapok alatt „ismeretlen eredetű pénzekként” kezelték. Erről nem kapott értesítést az autókölcsönző, és a pénzek azonosítása gyakran csak egy-két évvel később történt meg. Így torz kép alakulhatott ki a Regina Kft. pénzügyi helyzetéről. Az ügyvezető azt is felhozta, hogy a finanszírozók több esetben a kölcsönzőre nézve hátrányos árfolyammal számoltak, és a Regina az eladott autók után visszajáró összegeket sem kapta mindig vissza hiánytalanul.
Ráadásul több bank, így a K&H Bank másfél éves késéssel küldte el a Reginának a részletes kimutatást. Az autókölcsönző másik finanszírozója, a Budapest Bank (BB) többszöri írásos megkeresésére sem küldte meg a tételes folyószámla-kimutatást. Az utóbbi a megállapodott hitelkeretet nem volt hajlandó kitölteni, a szerződések meghosszabbítását pedig éppen a legmagasabb árfolyamok idején tagadta meg. Ezzel 60 millió Forint feletti veszteséget okozott a Regina Kft-nek. „A K&H Banknál ugyancsak milliós összegeket hiányolunk, úgy, hogy a nekünk járó tételek jogosságát bizonyítani tudjuk” – tette hozzá Bánki.
Az üggyel kapcsolatban a K&H Bank közölte , az ügyfeleikkel kötött szerződések adatai, a velük folyó tárgyalások részletei bank- és üzleti titoknak minősülnek, ennél fogva nem tudnak reagálni a megkeresésre. „Munkája során a K&H a mindenkori szerződéseknek megfelelően végzi tevékenységét és a jövőben is ezt tartja irányadónak” – tették hozzá.
A BB leányvállalata, a Budapest Autófinanszírozási Zrt. vezérigazgatója, Révész Tamás pedig a hvg.hu-nak elmondta: ők mindent, ami a Reginával kötött szerződésben szerepel, teljesítettek. „Bánki Jenő ezt nem tudja cáfolni. Rugalmasak vagyunk, és bár már régen fel kellett volna mondanunk az autókölcsönzőnek, póthatáridőket adtunk a cég számára. Mivel nem tudták ezeket sem betartani, lejárttá tettük a hiteleket.” Révész Tamás szerint természetes, hogy ha nem fizet valaki, akkor behajtják a tartozását. „Akár felszámolást is indíthattunk volna a vállalkozással szemben, ezzel azonban mégsem éltünk.”
Bánki Jenő most versenyt fut az idővel, hogy megmentse a céget. Számára érthetetlen a pénzintézetek magatartása, minthogy tavaly 1,2 milliárd forint nettó árbevételt produkált a kft., a nehéz gazdasági helyzet ellenére. „A PSZÁF-hoz fordultam annak kivizsgálását kérve, hogy a pénzintézetek törvényesen és a jóhiszemű ügyviteli kötelezettségüknek megfelelően jártak-e el velem szemben.” A cégvezető megjegyezte, a kialakult helyzetben kizárólag azokban a hazai partnereiben bízik, akik az igénybe vett szolgáltatásokat időre és korrekten megfizetik, mivel a körbetartozás mára ezen a területen is megmutatkozott, és százmilliós nagyságrendre rúg a Regina Autókölcsönző életében.
A Lombard Lízing vezérigazgató-helyettese, Anderle Ádám szerint a válság miatt a Regina Autókölcsönző esetében a piac csökkenése és a használt autók árának esése mellett visszaütött az is, hogy deviza hitelekből finanszírozott forintban történő kihelyezéseket. Ez a kockázatos üzletpolitika korábban lehetővé tette a cég számára, hogy a piacinál alacsonyabb bérleti díjakat kínáljon az ügyfeleinek, de a forint gyangülésével rendkívül nagy veszteségeket szenvedett a Regina. „A megszorult ügyfelek esetében átütemezési csomagokat dolgoztunk ki, ám az olyan nagy vállalkozások, mint a Regina egyedi megoldásokat igényelnek.A Regina esetében a lejárt tartozásokat hosszúlejáratú ingatlanfedezetű hitellé alakították át. Cáfolta, hogy a kft. hátrányára számították az árfolyamot. Egyben azt "tanácsolja" a Reginának, a kölcsön visszafizetése végett piaci áron adja el a jelzálog alá eső ingatlanát. A cég nehéz helyzetben van ugyan, de abból kilábalnia nem lehetetlen - próbált élelet önteni az igazgató-helyettes a Regina vezetőségébe.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.