Porsche Hungaria: túl a mélyponton az autóértékesítés
A magyarországi autópiac az utóbbi hónapokban elérte mélypontját, az év átlagában mintegy 50 százalékos lehet a csökkenés a 2008-ban még 158 ezer darabos újautó-értékesítésben – mondta Eppel János, a Volkswagen csoport márkáit importáló Porsche Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója. Az év eleji kilengésekre, amikor egy-egy márkáknál akár 75 százalékot is elérő visszaesést lehetett tapasztalni, már nem számítanak.
A magyarországi autópiac a 2004. évi mintegy 208 ezer darabos csúcs után minden évben zsugorodott, tavaly több mint 10 százalékkal. Eppel János jelezte, hogy a teljes magyarországi értékesítés mintegy 25 százaléka nem belföldön realizálódik, hiszen az idei várható adatok szerint a magyarországi forgalomba helyezések száma megközelíti majd a 60 ezret, míg az értékesítés 78 ezer lesz. Soha nem volt még ekkora a különbség – jegyezte meg az ügyvezető igazgató, aki arra számít, hogy jövőre az export csökkenni fog, ugyanakkor a kiszállítás 60 ezer körül alakulhat 2010-ben.
A Porsche Hungaria márkái – Audi, Skoda, SEAT, Volkswagen, VW haszonjárművek, Weltauto – idei várható értékesítési adatait egyelőre nem közölte, de jelezte, hogy a legnagyobb csökkenés a volumenmárkánál, a növekedésben korábban élen járó Skodánál következett be, míg a prémium szegmensben 30-40 százalékos volt a visszaesés. A Porsche eladásai még nőttek is, a 2008. évi 80 után most megközelíti a 100-at az értékesített autók száma.
Csak a Porsche futott jobban , mint tavaly. Felfelé kapcsolnak © Autómenedzser |
Eppel János elmondta, hogy a cégcsoport válság-üzemmódban működött az év során, csökkentették a készleteket, a létszámot és a működési költségeket. A legfőbb kihívások között említette a márkakereskedői hálózat stabilitásának fenntartását. A hálózat az idén 12 százalékkal zsugorodott, ami kisebb a vártnál, és alatta marad a piaci 15 százalékos átlagnak is.
A Porsche Hungaria járműveit a csökkentés előtt 170 értékesítési ponton lehetett elérni országszerte, ami 114 jogi személlyel kötött szerződést takart, a szervizpontok száma 270 volt, ez a hálózat azonban már túldimenzionált volt – jegyezte meg az igazgató.
Eppel János hangsúlyozta: a magyarországi autópiac kitettsége miatt nehéz átmeneti időszakot él át, ez azonban nem kérdőjelezi meg a cég stratégiáját, valamint célját, a 20 százalék körüli piaci részesedést a személygépkocsik, és 15 százalékos arányt a kishaszonjárművek eladásában. A Porsche Hungaria ezért folytatja beruházásait, amelyek között az igazgató a mintegy 2 milliárd forintos új Porsche központ idei átadását említette. Az év során teljesedett ki a budaörsi Parts Center alkatrészbázis tevékenysége is, a központ további bővítése két éven belül időszerű lesz – jelezte az igazgató.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.