A költekező nők rántják ki a világot a válságból
A Világbank felmérése szerint a világgazdaságban a nők fogyasztásából realizált jövedelem 2014-ben meghaladja a 18 billió (azaz 18 ezer milliárd) dollárt, ami több mint a duplája Kína és India egyesített 2014-es várható GDP-jének, és kilencvenszer több a jelenlegi magyar nemzeti jövedelemnél, ráadásul napjainktól számítva 5 billió dolláros növekedést jelent.
A vállalatoknak rá kell ébredniük, hogy a legnagyobb kiaknázatlan piaci potenciál éppen a nők növekvő fogyasztási erejében van. A Boston Consulting Group (BCG) nemrégiben készített tanulmánya szerint azonban a nőket többnyire lesajnálják a vállalatok, gyengén szolgálják ki vagy figyelmen kívül hagyják őket.
Michael Silverstein, a BCG partnere és a cég felmérését összefoglaló könyv társszerzője így összegezte a jelenlegi helyzetet a CNN-nek nyilatkozva: „A vállalatok pillanatnyilag úgy próbálnak vonzerőt gyakorolni a nőkre, hogy fognak egy 'férfi terméket' és átfestik rózsaszínre”. Példaként a Dell Computer társaság nők számára májusban indított, Della névre keresztelt weboldalát említette. A Della-t ugyanis be kellett zárni a rengeteg kritika miatt. A nők például sértőnek találták az olyan megjegyzéseket, hogy „a netbookokkal többet kezdhet, mint hogy ellenőrzi az e-mailjeit.”
Kinai gyári munkásnő. Korunk hőse © AP |
A nők, ahogy egyre nagyobb szerepet játszanak a munkaerőpiacon, úgy növekszik a fogyasztásuk is. Jelenleg – fejtette ki Silverstein – évente 20 ezer milliárd dollárt költenek el, s ez az érték 2014-re 28 ezer milliárd dollárra emelkedik. Amikor például Kína gazdasági növekedéséről esik szó, senki nem gondol azokra a többnyire fiatal gyári munkásnőkre, akik hatalmas vásárlóerőt jelenítenek meg az új gazdasági lehetőségek következtében. A válság ellenére a belföldi költekezés Kínában 15 százalékkal emelkedett, s ennek jelentős részéért éppen a 35 év alatti nők a felelősek – állította a CNN-nek Shaun Rein, a China Market Research Group piackutató cég ügyvezető igazgatója. „A nők lassan annyit keresnek, ha nem többet, mint a férfiak, különösen a harmad-negyedrangú városokban.”
Az állástatisztikák szerte a világon azt mutatják, hogy a nők szerepe egyre jelentősebbé válik. Az Egyesült Államokban például először fordulhat elő, hogy az év végén már több nő lesz állásban, mint férfi. Az egyenlőségnek más tekintetben azonban nyoma sincs. Ugyan azért a munkáért egy nő a férfi fizetésnek csak a 77 százalékát kapja. A 400 legnagyobb amerikai vállalat közül pedig mindössze 38 élén állnak nők. A kisvállalkozó nőknél, akiknek tőkére vagy hitelre volna szükségük a vállalkozásuk működtetéséhez viszont a források elérése és az információhiány jelenti a legnagyobb gondot. „A férfiaknak az üzleti életben vannak mentoraik. A nőknek nincsenek. A nők viszont valódi kapcsolatot, információt és tanácsot várnak a bankjuktól. Ám a pénzintézetek erre egyáltalán nincsenek felkészülve” – állította a Global Banking Alliance for Women nevű női érdekvédelmi szervezet vezetője.
Mindeközben a fejlődő világban azoknak a pénzügyi programoknak a javarésze, amelyek a családokat akarják kiemelni a szegénységből, a nőket állítja a középpontba. A segélyeket és a hiteleket ugyanis a nők sokkal inkább hajlandóak befektetni a család gazdagodásába, és sokkal inkább befizetik a törlesztőrészleteket, mint a férfiak. Ahogy felmérések azt is igazolták, hogy a más országokban dolgozó vendégmunkások legalább 300 milliárd dollárt utalnak haza egy év alatt. S e pénz legnagyobb része nőktől származik.
Indiai nők Új-Delhi vásárlónegyedében. Jobban megbecsülik a pénzt © AP |
Európában is hasonló a helyzet. A német hivatalos statisztikák szerint a tavalyi utolsó negyedévben a nők átlagosan 23 százalékkal kaptak alacsonyabb fizetést a magánmunkáltatóknál, mint a férfiak. A közalkalmazottaknál a különbség csak 7 százalékos, de ennek elsősorban nem az az oka, hogy azonos pozícióban kevesebbet kapnának, hanem a nőknek többnyire csak a gyengébben fizetett állások jutnak.
Egyelőre a férfiak túlsúlyát nem fenyegeti veszély a munkaerőpiacon. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint az idei második negyedévben átlagosan 1,74 millió nőt foglalkoztattak, szemben a 2,06 millió férfival. A gazdasági válság miatt a férfiak Magyarországon is több állást vesztettek el a korábban már ismertetett strukturális okok miatt.
Hadas Miklós szociológus szerint Magyarországon férfiuralom van a kereseteket és a vezetői pozíciókat tekintve is, még akkor is, ha a nők előtt nincsenek lezárva a karrierutak. A sikerért azonban keményebben meg kell dolgozniuk a férfiaknál. Például Magyarországon ugyanazzal a végzettséggel, ugyanazért a munkáért egy nő közel tizedével kevesebb kompenzációt kap, s az igazgatói székek kétharmadában férfi ül. A nők vásárlóereje Magyarországon ennek megfelelően még kisebb, de a foglalkoztatási trendek változásával mind számottevőbb. Aligha kétséges, hogy a vállalkozások a piaci lehetőségek felismerése miatt a kozmetikai, divat- vagy médiaipar után egyre újabb lehetőségeket tárnak a magyar nők elé, hogy igényeiknek megfelelően költhessék el a pénzüket. Az üzleti döntésekben ma még domináns férfiak ugyanis, ha a profitról van szó, egyáltalán nem nézik a befolyó pénz nemét.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.