A lakosság most kevesebbet költ gépkocsi-fenntartásra
Jövedelmük kisebb hányadát fordítják a gépjárművek fenntartására az emberek, mint az 1980-as évek elején - közölte a Generali-csoporthoz tartozó Genertel direktbiztosító.
A Genertel a gépjárművek 100 kilométerre jutó fenntartási költségeit – benzin, biztosítás, szerviz – hasonlította össze 1981-ben és 2009-ben. A számítás új, alsó- középkategóriás autókra terjed ki, feltételezve, hogy évente 15 ezer kilométert tesznek meg velük.
A közleményben Csikós Dániel, a Genertel direktbiztosító vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy jelentősen csökkent az az arány, amelyet havi átlagkeresetükből gépkocsijuk fenntartására fordítanak az emberek: 1981-ben a havi átlagbér 60, 2009-ben pedig már csak 38 százalékát költik az autósok erre a célra. Összességében száz kilométerenként 1981-ben átlagosan 211, jelenleg 3760 forintot költenek a fenntartásra.
A Genertel közleménye szerint a rendszerváltás évében a Dacia 171 ezer, a Lada 199, a Trabant pedig csak 91 ezer forintba került, egy alsó- középkategóriájú autóért jelenleg 3-4 millió forintot kell fizetni.
Az akkori havi átlagkereset 17-szeresét kellett félre tenni egy Dáciára, kilenc havit egy Trabantra. 2008-ban viszont - felszereltségtől függően - 29-32 havi átlagkeresetnek megfelelő összegbe kerül egy Opel Astra Classic, vagy egy Suzuki SX4-es.
A gépjárművek fenntartási költségei között jelenleg a legnagyobb hányadot az üzemanyag ára tesz ki, ami az elmúlt húsz évben kétszámjegyűről három számjegyűre változott: 1981-ben a 92-es benzin 15 forintba került, most a 95-ös ára csaknem 300 forint. Igaz, közben a személyautók takarékosabbak lettek: amíg egy Lada 10-12 litert is "megevett", addig, ma a hasonló kategóriájú gépjárművek fogyasztása alig éri el a nyolc litert - írja a Genertel közleményében.
A kötelező gépjármű felelősség-biztosítás 1981-ben átlagosan 4 százalékkal részesedett a fenntartási költségből. Mostanra a gépjármű tulajdonosok a fenntartási költségek 12 százalékát fizetik ki a kötelező gépjármű felelősség-biztosításra: egy középkategóriás autó minden megtett 100 kilométere után 445 forintot. A casco költsége 1981-ben 6,6 százalékkal részesedett a fenntartási költségből, 2009-ben ez az arány 18 százalék.
Sebestyén László, a Genertel értékesítési igazgatója a közleményben kiemelte: a gépjármű biztosítási díjak a fenntartási költségeken belül jelentősen, 10-11 százalékról 28-30 százalékra nőttek 1981-hez képest, viszont ez az egyetlen olyan tétel, amelynek nagyságára az autó tulajdonosa befolyással lehet, a gépjármű biztosítás jó megválasztásával viszont akár 10 százalékot, évi 50 ezer forintot is meg lehet takarítani.
A Genertel számítása szerint nőtt az üzemanyagra fordított összeg aránya a fenntartási költségeken belül: 1981-ben még 59, 2009-ben már 64 százalékot képviselt. Az üzemanyag költséget tekintve a legdrágább autó a Moszkvics volt, száz kilométerenként 144 forinttal, a legolcsóbb pedig a Trabant 106,4 forinttal. Jelenleg egy közép kategóriájú autó száz kilométer alatt átlagosan 2.400 forintnyi benzint fogyaszt.
A javítási karbantartási ráfordításoknál a Zaporozsec állt az élen, amelyet a Dacia követett, az előbbinél 91, az utóbbinál 78,6 forintba kerültek a szerviz költségek száz kilométerenként. Jelenleg az Opelre 230, a Suzukira 280 forint szervízdíj megy el száz kilométerenként.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.