Feldarabolhatják a német vasúttársaságot
A valódi verseny megteremtése érdekében a pályavasúti és szállítási szolgáltatásokat egyaránt kínáló Deutsche Bahn AG (DB) német vasúttársaság feldarabolását és részleges privatizációját javasolja a berlini kormánynak a monopóliumok vizsgálatával megbízott független tanácsadó testület.
Hétfőn közzétett jelentésében az úgynevezett monopólium bizottság kifejtette: a DB szállítási üzletágát komoly előnyhöz juttatja, hogy a cég ellenőrzi a vasúthálózatot. Ez a legfőbb oka annak, hogy mostanáig nemigen alakult ki igazi verseny a vasúti személy- és teherszállítás piacán.
A testület szerint az volna a kívánatos, ha valamennyi szereplő egyenlő feltételekkel férne hozzá a sínhálózathoz, pályaudvarokhoz és az infrastruktúra egyéb elemeihez. A kormány mellé rendelt tanácsadó bizottság ezért azt javasolja, hogy "a pályavasúti szolgáltatás függetlenségének megteremtése érdekében a kabinet minél hamarabb privatizálja a DB szállítással foglalkozó részlegét."
A DB részleges privatizációja nem most merül fel először, mostanáig azonban a bizottsági elképzelésnél visszafogottabb tervek formálódtak csak.
A német vasút reformja 1994-ben, a nyugatnémet Bundesbahn és az egykori NDK-s Reichsbahn egyesülésével kezdődött, és az országot jelenleg vezető nagykoalíció 2005-ös megalakulásakor a részleges privatizáció bekerült a kormányprogramba.
A kormánypártok tavaly állapodtak meg a személy- és árufuvarozást végző DB Mobility Logistics AG 24,9 százalékának magánosításáról, de a cég papírjait a gazdasági válság miatt végül mégsem vezették be a tőzsdére.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.