Egyelőre bizonytalan, hogy mivel fogunk fűteni és világítani
Ha nem látunk hozzá, hogy megoldjuk az ország energetikai problémáit, akkor a nem is oly távoli jövőben fázni foguk, és közben mégis igen sokat fizetünk majd. A legnagyobb nehézséget alighanem az jelenti, hogy miként szabadulhatunk meg az energiafelhasználásban a földgáz túlsúlyától, s a villamosenergia-termelésben a lassan leépülő erőművi kapacitásokat hogyan pótoljuk. A szakma azonban még ezen is vitában áll.
Az energetikai üzletág az utóbbi időben újabb és újabb ügyeket produkál, az orosz-ukrán gázvitától, a téli áramkimaradásokon a Mol tulajdonosi harcain át az új atomerőmű építéséig, vagy az energiaszektor piacosításáig. Eközben zajlanak a szakmai viták is. S bár az országgyűlés éppen a minap fogadott el határozatot a paksi atomerőmű kibővítésének előkészítéséről, a magyar energiapiacon pillanatnyilag már az atomenergia részesedésének fenntartása sem atombiztos.
A Magyar Energetikusok Kerekasztala (amely számos kiváló szakembert, köztük akadémikusokat tömörít) egy olyan állásfoglalást tett közzé, amelyben új energiapolitikai alapvetéseket követel. Arra hivatkozva, hogy „az energetika alapvetően befolyásolja országunk jelenlegi és jövőbeni környezeti-gazdasági-társadalmi lehetőségeit”, szerintük a „közösségi érdekű energiapolitika kialakítása megkerülhetetlen nemzeti érdek”. A dokumentum szerint – lévén, hogy a tisztán piaci alapú modell a világválság tanúsága szerint megbukott – a magyar energetika alakításában alapvető szemlélet- és irányváltozás kell. Egyértelmű állami szerepvállalásra, a folyamatok elfogulatlan szakmai elemzésére és ezek eredményeire alapozva megfelelő időben meghozott állami döntésekre van szükség az energetikában is.
© hvg.hu |
Úgy vélik, hogy az ellátásbiztonság, a gazdaságosság és a környezetvédelem energetikai követelményhármas mindegyike fontos, de a mostanra kialakult helyzetben az ellátásbiztonságnak kell elsőbbséget adni. Az energetikai ellátásbiztonság folyamatos fenntartása a megfelelő primerenergia-összetétel megteremtésével kezdődik. Ez az összetétel Magyarországon ma rossz, egyáltalán nem illeszkedik a valóságos feltételekhez és követelményekhez, A legnagyobb probléma a gázfelhasználás hatalmas túlsúlya a hazai energiamérlegben. Ennek mérséklése a lokális hőellátásban és a központosított villamosenergia-termelésben elsőrendű energiapolitikai feladat.
A kerekasztal állásfoglalása felhívja az állami irányítás figyelmét, hogy az egyik fő feladat az épületek hőigényének csökkentése, ami a fölgáz-felhasználás mérséklését és a biomassza, illetve geotermikus energia felhasználás növelését is jelenti egyben. Ennek jelentőségét növeli, hogy e megújuló energiaforrások az épületek hőellátásában hatékonyabban képesek csökkenteni a földgázfelhasználást, mint a villamosenergia-termelésben. Érdemi energiahatékonysági, energiatakarékossági programot kell indítani – írják – felhasználva az európai uniós támogatások egy részét is.
A földgáz szerepét egyébként is jelentősen csökkenteni kell a villamosenergia-termelésben. Időben eltolva, de együttesen és összehangoltan növelni kell a lignit és az atomenergia felhasználásának arányát. Az egyetlen számottevő hazai fosszilis energiahordozó a lignit, tehát – állítják a kerekasztal tagjai – érdemes fejleszteni a Mátrai Erőművet, hogy az ott rendelkezésre álló lignit jobb hatásfokkal legyen felhasználható. Sürgősen meg kell kezdeni új atomerőművi blokkok építésének előkészítését is. Az atomerőmű üzemanyaga több évre betárolható, könnyen és olcsón szállítható, és különböző forrásokból biztonságosan beszerezhető. Ezek miatt ellátásbiztonsági szempontból ugyanúgy kiemelt jelentőségű, mint a hazai lignit. Az atomerőművi kapacitás megfelelő mértékű bővítése és a Mátrai Erőmű összehangolt fejlesztése együttesen a környezet- és klímavédelmi követelmények teljesíthetőségét is lehetővé teszi, s egyben gazdasági előnyöket ígér közép- és hosszú távon egyaránt.
Végül felhívják a figyelmet arra is, hogy az import energiahordozók — elsősorban a földgáz — több irányból való behozatala érdekében a rendelkezésre álló valamennyi politikai eszközzel, a közép-kelet-európai országokkal együttműködve, elő kell segíteni, hogy ezek az alap energiahordozókért szavatoló projektek közös Európai Uniós felelősségvállalásban létesüljenek és üzemeljenek. A gáztározóknak továbbra is rendelkezésre kell állniuk. A tartalékképzést pedig a törvényeknek megfelelően az energiaátalakító és -ellátó rendszerek esetében meg kell követelni.
Amellett, hogy a kerekasztal tekintélyes szakértőinek véleményét tiszteletben tartják, de elképzeléseikkel egyáltalán nem azonosul minden energetikai, energiapiaci szakértő. Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója például (a Világgazdaság című üzleti lapban) kifejtette, hogy az energiapiaci modell egyáltalán nem bukott meg, sőt a nehéz helyzetekben is jól állta a sarat.
Hegedűs Miklós felhívja a figyelmet, hogy „a nemrég lezajlott orosz–ukrán gázvitán és annak politikai felhangjain túl semmi sem indokolja, hogy az energetikában az Európai Unióban és itthon is általánosan elfogadott „hatékonyság-biztonság-környezetvédelem” követelményrendszeréből az ellátás biztonságának adjunk elsőbbséget.” Figyelmeztet, hogy közismerten nincs tökéletes biztonság, ugyanakkor az ellátásbiztonság súlyos gazdasági terheket jelent az energiaszektor szereplői számára. A gyakorlatban ugyanis az állam még a legkisebb ráfordításokat sem akarja megtéríteni, elismerni. A szakértő szerint az orosz–ukrán gázvita után népszerű lehet az ellátásbiztonság gazdasági megfontolások nélküli hangoztatása, de a fogyasztók számára ez óriási többletköltségeket jelenthet, akár a költségvetésben, akár a fogyasztói árakban jelenítik meg. Az ellátásbiztonság-gazdaságosság-környezetvédelem mögötti, nehezen harmonizálható követelményrendszer racionális kezelése helyett az ellátásbiztonság prioritásának kimondása nemcsak elsietett állásfoglalás, hanem gazdaságpolitikai hiba is – vélekedik Hegedűs Miklós.
© hvg.hu |
Szerinte ugyanis a piaci modell végleges bukását „talán korai megfellebbezhetetlenül kimondani”. Úgy véli, hogy az energiaszektor szakembereinek egy része – itthon és külföldön egyaránt – sosem hitt a vezetékes energiaszolgáltatás piacosításában, azt nem tartotta működőképesnek. Elismeri egyben, hogy az uniós és a hazai piacosítás eddigi törekvése enyhén szólva sem nevezhető diadalmenetnek, nem hozta meg a versenytől remélt kedvező hatásokat. De ebből nem következik, hogy akár a piacgazdasági modell egészét, akár a szűkebben vett energiaszolgáltatás piacát is temetni kellene.
Járosi Márton, az Energiapolitika 2000 Társulat elnöke Hegedűs Miklós ellenvetéseire többek között (szintén a Világgazdaságban) azzal válaszolt, hogy a vezetékes energiaszolgáltatások piacosításának kudarca mára sajnos beigazolódott. Az árak nem csökkentek, hanem virtualizálódva, az önköltségtől elszakadva, az indokoltnál nagyobb mértékben növekedtek. Közismert, hogy a hazai teljes piacnyitást követően a kormányzat csak „piacidegen módon”, közvetlen tulajdonosi beavatkozással (az MVM piaci szerepének korlátozásával) tudta átmenetileg stabilizálni a lakossági és a közületi áramárakat.
Felhívta a figyelmet arra is, hogy az egész erőműrendszer állapota leromlott, mert egy teljes megújítási ciklus kimaradt, mivel – írja a társulati elnök – az új külföldi tulajdonosok nem teljesítették a privatizációs szerződésekben (állítólag) vállalt kötelezettségeiket. „Az áremeléseknek (is) köszönhető több száz milliárd forintos hasznot pedig kivitték az országból. Dióhéjban ennyit a ’sok sebből vérző, de működőképes piaci modell’ életképességéről, amit a januári gázkrízis semmiben sem igazolt” – fejtette ki Járosi Márton.
Miközben a két említett társadalmi szervezet üdvözölte a kormány döntését a paksi atomerőmű kibővítésének előkészítéséről a hosszú távú biztonságos energiaellátás megteremtése érdekében, Felsmann Balázs, a Force Motrice tanácsadó cég partnere, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium volt szakállamtitkára több cikkben is azt elemezte, hogy nem szabad az olcsó atomenergiával számolni, mert az új, harmadik generációs technológiát használó erőművi blokkok drágán fognak termelni. A „Felejtsük el az olcsó atomerőművi áram mítosztát” című elemzésében rámutat: a nemzetközi adatok igazolják, hogy óvatosan kell kalkulálni az atomerőmű létesítése során felmerülő tőkeköltségekkel, mert igaz ugyan, hogy a folyamatos működés során az atomerőművek üzemanyagköltségei jóval alatta maradnak a más technológiákkal működő erőművekének, ám a sokkal magasabb tőkeintenzitás nem teszi egyértelművé gazdaságossági előnyüket az egyéb technológiákkal szemben.
© hvg.hu |
A növekvő környezeti költségek is befolyásolhatják a projekt tényleges megtérülését. Egyfelől pozitívan befolyásolja a megtérülést, hogy a széndioxid kibocsátás csökkentése érdekében további addicionális költségek fogják terhelni a fosszilis technológiával működő erőműveket. Másfelől negatívan befolyásolhatja az atomerőművek költségeit, ha szigorodnak a nukleáris hulladékok biztonságos tárolására vonatkozó szabályok.
A konklúzió közgazdasági oldalról – Felsmann Balázs szerint – az, hogy az új atomerőmű létesítési projektnek komoly kockázatai vannak. A közelmúlt nemzetközi tapasztalatait alapján nem tűnik megnyugtatónak, hogy magánforrásokból alig-alig indult projekt, mert a döntően finanszírozási típusú kockázatok kezelhetetlenek voltak a magánbefektetők és a finanszírozó bankok számára. Magyarországon a költségvetés általános helyzete miatt azonban kérdéses az állami beruházásban való megvalósítás lehetősége.
© hvg.hu |
Magyarország nincs időnyomás alatt – szögezi le a szakértő. A meglévő paksi blokkok az üzemidő-hosszabbítás után, kiegészülve a Mátrai Erőmű termelésével stabil bázisát szolgáltatják a hazai alaperőművi termelésnek a következő két évtizedben, különösen, hogy a gazdasági válság miatt megjelenő keresletcsökkenés elhúzódó hatásai révén a korábbi éveknél kisebb lesz a villamos energia igény. A jelenlegi termelési szerkezet elsődleges problémáját nem az alaperőművek hiánya, hanem a rendkívüli rossz hatásfokú gáztüzelésű erőművek működése valamint a megújulók nagyon lassú terjedése jelenti, így a következő évtizedben elsődlegesen ezeken a területeken meg kell vizsgálni az állami aktív szerepvállalásának lehetőségeit. Legalább is a Force Motrice partnere szerint.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.