2009. február. 12. 10:45 MTI Utolsó frissítés: 2009. február. 12. 11:24 Gazdaság

Még nem győzték le a hipermarketek a kisebb üzleteket

Továbbra is kiemelkedő szerepet töltenek be a kisebb üzletek a hazai élelmiszerek kereskedelmében: a GfK közvélemény-kutatásában 2004 óta most először említették a vásárlók nagyobb arányban a kisebb önkiszolgáló üzleteket a hipermarketekkel szemben olyan vásárlási helyszínként, ahol a legtöbb pénzt költik élelmiszerekre.

A Gfk Hungária hazai vásárlási szokásokat vizsgáló, ezer főt felölelő, személyes megkérdezésen alapuló Shopping Monitor és Shopping Mission 2008-2009 tanulmánya megállapítja: míg a hazai tulajdonú láncokat alkotó üzletek elsősorban a napi rutinbevásárlások, illetve a spontán vásárlások helyszínei, addig a hipermarketek továbbra is a nagybevásárlások kedvelt színterei.

A hipermarketeket jellemzően az árengedmények, akciók miatt keresik fel a vásárlók, de emellett szinte minden típusú vásárlás – a napi rutinvásárlások és a sürgős szükséglet kielégítése céljából végzett vásárlások kivételével – megfigyelhető bennük. A szupermarketek esetében szinte minden vásárlási típus azonos arányban fordul elő.

A tanulmány kiemeli: a diszkontoknál az árengedmények, akciók keresése, illetve a nagybevásárlások a legjellemzőbb vásárlási alkalmak. Az árengedményeket és akciókat keresők 46 százaléka, míg a nagybevásárlásokat tekintve 41 százalék említette a diszkontokat.

A hazai tulajdonú láncokat alkotó üzletek alapvetően a napi rutinbevásárlások, a sürgős szükséglet kielégítésére irányuló vásárlások, illetve a spontán vásárlások helyszínei. Legfontosabb előnyük a lakó- vagy munkahelyhez való közelség, valamint a boltok személyzetével kialakított személyes kapcsolat, amelynek eredményeképpen a vásárlók úgy érzik, ezekben az üzletekben az átlagosnál jobban figyelnek rájuk. A hazai láncokat alkotó boltok választéka gyengébb, mint az összes élelmiszer-kereskedelmi lánc átlaga, áraik is magasabbak az átlagosnál, a boltok kialakítása és termékeik minősége pedig átlag közeli.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Rácz Gergő 2025. március. 13. 19:48

A kormány akkor tiltja be, amikor már magától is megdögleni látszik a műhús

Könnyen lehet, hogy végnapjait éli a piaci csodának indult mesterséges húspiac: amíg a műhúsoknál továbbra is várat magára az áttörés, a növényi alapú alternatívát gyártó cégeknél rövid időn belül töredékükre estek a részvényárak. A folyamatnak több oka van, a piaci szereplők ezzel együtt optimisták, és a bátor befektetőknek a mostani szintek akár jó belépési pontot is jelenthetnek, ha épp akad elkölteni való pénzük. Lehet, hogy hazai célpontokat nem találnak, mivel a kormány újonnan bejelentett tervei szerint a teljes szegmenst betiltaná.