László Csaba: az IMF-hiteltől még nem kell nagy reformokra számítani
Az IMF-hitelekkel kapcsolatban az az általános vélekedés, hogy a megszorult országgal szemben olyan szigorú követelményeket támaszt a szervezet, amelyek ára legtöbbször gazdasági és szociális regresszió. Nem véletlen, hogy ettől a pénzügyi mentőövtől sokan a már régóta szükségessé vált reformok beindítását várják. László Csaba szerint azonban a jelenlegi helyzetnek nincs ekkora kényszerítő hatása. A volt pénzügyminiszter, aki 1996-ban részt vett az utolsó IMF-megállapodásban, kommentálta a jelenlegi helyzetet.
Várhatóan november 6-án hagyja jóvá az Nemzetközi Valutaalap (IMF) a Magyarországnak nyújtandó, 15,7 milliárd dolláros készenléti hitelkeretet. Magyarország összesen 25,1 milliárd dolláros - a magyar IMF-kvóta 1020 százalékára rúgó - gazdasági védőhálót kap 17 hónapig készenlétben, azaz rendelkezésre tartott hitelkeret formájában, segítségként a pénzügyi válság következményeinek kezelésére. Nemzetközi összefogásban a Valutaalap 15,7 milliárd dolláros hitelkeretről állapodott meg Magyarországgal, az Európai Unió további 8,1 milliárd, a Világbank pedig 1,3 milliárd dolláros segítséget nyújt.
László Csaba, volt pénzügyminiszter © Stiller Ákos |
A volt pénzügyminiszter, aki korábban, 1996-ban részt vett az utolsó IMF-megállapodásban, biztosra vette, hogy a hitelkeret döntő többségét nem kell igénybe venni, de véleménye szerint az mindenképpen érdekes lesz, hogy mennyit kell majd lehívnunk ebből az összegből.
Az IMF-et korábban sok támadás érte azért, hogy a bajba jutott országokkal szemben szigorú feltételeket támaszt a segítségnyújtás fejében, és gazdasági és szociális regresszió árán végez tűzoltást. A feltételezett IMF-szigor miatt többen – köztük londoni elemzők - úgy gondolták, hogy ez a mentőcsomag Magyarországon is kikényszerítheti a már régóta szükségszerűvé vált átfogó szerkezeti reformokat. László Csaba szerint azonban a jelen helyzetben nem erről van szó.
Az IMF mentőövének indíttatása most nem a magyar gazdaság és a költségvetés egyensúlyba hozatala volt, hanem egy gyors válasz a kialakult krízisre – mondta. A reformok szempontjából a sietség hátulütője az lehet, hogy bár a pénzügyi segítség kikötése a kiadáscsökkentés, a cselekvéskényszer miatt nem volt idő és mód hosszas tárgyalásokra. Kétségtelen, hogy a 13. havi nyugdíj részleges korlátozása illetve a 13. havi bérek felfüggesztése és a közszférát érintő bérbefagyasztás a kormány számára komoly politikai ár az IMF-csomagért, de László Csaba – londoni elemzői véleményekkel ellentétben – úgy véli, hogy nagy reformok beindítására nem kell számítani. A bejelentett lépésekkel ugyanis a kormány meglépi az IMF által igényelt kiadáscsökkentést és nem kényszerül rá, hogy hozzányúljon a nyugdíjrendszer, a családi pótlék vagy a lakástámogatási rendszer alapjaihoz.
Egy IMF-megállapodásnak a kötelező érvényű, elszámoltatható része csak az, ami belekerül a szerződésbe. Ennél többet nem követelhetnek. Ha a kormány nem kerül ismételten kiszolgáltatott helyzetbe, akkor az IMF már nem igényelhet további lépéseket. Remélhetőleg erre újból nem is kerül sor – jegyezte meg a volt pénzügyminiszter.
A miniszterelnök által szerdán felvetett nullszaldós adórendszer-átalakításról a szakember úgy vélekedett, hogy azzal érdemi változást nehéz lenne elérni, mivel az adórendszeren belül már nincsenek olyan jelentős tartalékok, amivel a versenyképességet segítő adócsökkentést meg lehetne alapozni. Most egyébként sem ez a prioritás, hanem túl kell élni ezt a helyzetet. Utána viszont újból hozzá kell látni a hosszú távú teendőkhöz – tette hozzá.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.