Európai telekompiac: komoly reform előtt
Mérföldkőnek mondható szavazásra készül az Európai Parlament (EP): a telekommunikációs piac reformjáról voksolnak a képviselők kedden. A javaslatcsomag a piac szinte minden szegmensét érinti, és a következő évtizedre határozza meg az ágazat fejlődését. A csomag része a digitális sugárzásra való átállás, ami miatt Magyarországon körülbelül egymillió háztartást érintenek majd a változások.
A telekommunikációs csomag foglalkozik többek között a fogyasztók jogainak erősítésével, a 112-es vészhívó szám elérhetőségének kiterjesztésével, valamint az összehangolt uniós frekvenciakezeléssel is. Ez az elektronikus hírközlésre vonatkozó európai uniós keretszabályozás a lisszaboni stratégia részeként az Európai Bizottság által 2005-ben elindított i2010 kezdeményezés legfontosabb eszközeként tűzte ki célul a nyitott és versenyképes digitális gazdaság kialakítását és egy egységes európai információs tér megteremtését. Az EP előtt lévő reformjavaslatok szinte mindenkit – a piacon működő szolgáltató vállalatokat, a nemzeti felügyeleti szerveket, a jogszabályalkotókat és a fogyasztókat egyaránt – érintenek.
Megerősített fogyasztóvédelem
Egy példa a közelmúltból |
A jogszabálytervezet az olyan eseteket is sikerrel orvosolhatná, amivel szerkesztőségünk tagja szembesült egyik külföldi útja során a közelmúltban. A 3 gigabyte forgalomkorlátos 3G-előfizetését mindössze négy napig tudta használni, mielőtt letiltották volna: 300 megabájtnyi webforgalmára közel 40 ezer forintnyi roamingdíjat számláztak ki a havi előfizetési díjon kívül. A díjszabások megfelelő feltüntetésével az ehhez hasonló kellemetlen esetek teljességgel elkerülhetőek lennének. |
A javaslatcsomag egyik kulcskérdése a fogyasztóvédelem, vagyis a fogyasztói érdekek erősítése – mondta a hvg.hu-nak Márton György, az Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) szóvivője.
A Malcom Harbour (néppárti brit képviselő) nevéhez fűződő jogszabálytervezet a szolgáltatókat például – a szerződéskötés előtt – arra kötelezné, hogy egyértelmű tájékoztatást adjanak a díjakról és az esetleges hozzáférés-korlátozásokról. Továbbá előírná, hogy a fogyasztó figyelmét hívják fel az internet használata során előfordulható veszélyekre, így például a személyes adatokkal való esetleges visszaélések lehetőségére is. A számítógépről való adatgyűjtést (a „sütik”, cookie-k elfogadásának engedélyezését) is a fogyasztó egyértelmű hozzájárulásának kellene megelőznie.
A javaslat szerint a szolgáltatóknak átlátható, összehasonlítható módon kellene közölniük aktuális áraikat, díjaikat, az általános szerződési feltételeket és azt is, hogy milyen feltételekkel lehet felmondani a szerződést. A szabályozás egyik célja, hogy a fogyasztók egyértelműen meg tudják ítélni, melyik szolgáltató nyújt számukra kedvezőbb feltételeket.
A javaslatcsomaggal a képviselők szeretnék elérni, hogy a 2002 óta működő 112-es vészhívó szám minden elektronikus kommunikációs eszközzel elérhető legyen, úgy, hogy az is beazonosítható legyen, honnan kértek segítséget.
Frekvenciaoptimalizálás a szolgáltatások javítására
Az EU versenyképességének javítása szempontjából a képviselők elengedhetetlennek vélik az uniós frekvenciakezelés optimalizálását. Becslések szerint ugyanis az EU-ban a rádióspektrum használatától függő elektronikus hírközlési szolgáltatások összértéke meghaladja a 250 milliárd eurót, ami Európa éves GDP-jének mintegy 2,2 százalékát jelenti.
Catherine Trautmann (szocialista, francia) jelentése szerint ezért a 2012-ig történő digitális átállás során felszabaduló rádiófrekvenciák kiosztását úgy kell megoldani, hogy megfelelően tudják ellátni a vezeték nélküli szolgáltatások, a rádió, a mobiltévé, a szélessávú internet és például az e-kormányzás, e-egészségügy igényeit, úgy, hogy ezek közben ne zavarják egymást.
Az így felszabaduló spektrum – a korábban használt frekvenciasáv mintegy háromnegyede – az uniós jelentés szerint a szolgáltatók számára különösen vonzó lehet, hiszen a 200 MHz és az 1 GHz közötti frekvenciasávot foglalja magába, ami nagyon jó jelterjedési tulajdonságainak köszönhetően különösen alkalmas alacsony költségek mellett az épületeken belüli kommunikáció biztosítására és a nehezen elérhető vidéki települések szolgáltatásainak javítására.
A képviselők 100 MHz nagyságrendű tartományt szánnának a mobil szélessávnak és egyéb, például közbiztonsági, közlekedésbiztonsági szolgáltatásoknak. Ehhez azonban a tagállamok és az Európai Bizottság közötti harmonizációra, közös stratégiai tervezésre van szükség, amihez a módosítandó keretirányelv arra kéri a bizottságot, indítson el egy „rádióspektrum cselekvési programot”.
Az irányelvtervezet szerint a tagállamoknak biztosítaniuk kellene a technológiai semlegességet is, vagyis, hogy bármely technológia, illetve szolgáltatás használhassa az elektronikus hírközlési szolgáltatások számára elérhető bármely frekvenciát, összhangban a nemzet frekvenciakiosztási tervekkel, és a Nemzetközi Hírközlési Unió szabályozásával.
Az átállásban nem állunk rosszul
Az NHH szerint a felszabaduló frekvenciák hatékony felhasználására nálunk is van esély. A digitális átállásra való felkészülésben, amely csak az analóg földfelszíni tévéadások leállítása miatt körülbelül egymillió háztartást fog érinteni, jól állunk – jobban, mint a környező országok többsége – mondta el a hvg.hu kérdésére Márton György. A későbbiekben felszabaduló frekvenciák felhasználására pedig, úgy tűnik, bőven lesz szolgáltatói érdeklődés.
Ami a szélessávú lefedettség javítását illeti, ebben sem állunk rosszul. Az NHH szóvivője szerint az ország körülbelül 94 százaléka lefedettnek számít. A szolgáltatások további fejlesztésére pedig egyebek mellett az is biztosíték, hogy két mobilszolgáltató is vállalta 2007-ben, a koncessziós szerződésének meghosszabbításakor, hogy két évig, évi 10-10 milliárd (összesen 20-20 milliárd) forintos szélessávú infrastruktúra-fejlesztést hajt végre a hátrányos helyzetű régiókban. Mindezt annak fejében természetesen, hogy ennyivel kevesebb díjat fizessen a koncesszió meghosszabbításáért az államnak.
Újabb szabályozó testület az egységes piaci szabályozásokért
Az ipari szakbizottság Pilar del Castillo Vera (néppárti, spanyol) jelentésében egy szabályozó testület létrehozását is javasolta. Ez a 27 nemzeti szabályozó hatóságból álló szervezet, az Európai Hírközlési Szabályozók Testület (BERT) lenne, amely a már meglévő ERG-re (European Regulatory Group) épülne. A nemzeti hatóságoknak szabályozási döntések meghozatala előtt ezzel a testülettel és a Bizottsággal kellene konzultálniuk.
Az NHH szerint ez a felépítés szerencsés lenne, amennyiben megszavazzák a képviselők, hiszen központi szabályozással a nemzeti szabályozások sajátosságait nem igazán lehetett volna egységesíteni. Így viszont a helyi piacok sajátosságaihoz alkalmazkodva alakíthatják ki az adott ország hatóságai a konkrét szabályozásokat. A BERT a nemzeti szabályozó hatóságokat tömörítő ERG (European Regulatory Group) szaktudására támaszkodva és a helyi hatóságok tényleges részvétele mellett egyszerűsítené azok együttműködését is. Ahhoz viszont, hogy európai szinten harmonizáltan működhessen majd a piac, szükség van egy ilyen EU-s véleményező testületre. Az EP szándékai szerint a BERT-et egyharmad részben a Bizottság, kétharmad részben pedig a nemzeti hatóságok finanszíroznák.
A Nemzeti Hírközlési Hatóság szerint a készülő szabályozási csomag mindenképpen jótékony hatással lesz távközlési piaci versenyre. Már az előző, a 2002-ben született keretszabályozás piacliberalizáló hatása is érezhető pozitív változásokat eredményezett itthon. A mostani változtatások végeredményben ennek a további finomhangolását jelentik és a következő évtizedre határoznák meg a telekommunikációs szektor fejlődési irányát az unión belül.
A mobilszolgáltatók közül a Pannon az NHH véleményéhez nagyon hasonlót oszt: a vállalat szerint az EU-s telekommunikációs jogszabálycsomag nem jelent radikális változást a magyar piac számára, annál inkább fejlődést. "A vezetékes szolgáltatásokra vonatkozó funkcionális szétválasztás hasznos lehet Magyarország számára" – mondta el a hvg.hu érdeklődésére Majorosi Emese, a Pannon sajtó- és információs igazgatója.
A Magyar Telekom mint a legnagyobb távközlési szolgáltató vállalat viszont nem kívánt nyilatkozni a tervezett EU-szintű szabályozások lehetséges magyarországi piaci és egyéb hatásaival kapcsolatosan.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.