2008. szeptember. 16. 14:56 MTI Utolsó frissítés: 2008. szeptember. 16. 14:31 Gazdaság

20 milliós bírság a Vodafone-nak

A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) próbavásárlások, majd piacfelügyeleti eljárás után 20 milliós forintos bírsággal sújtotta a Vodafone-t, mert a cég nem megfelelő tartalmú forgalmazási és számlázási adatokra vonatkozó kimutatásokat adott az előre fizető (pre-paid) ügyfeleinek.

A hatóság egyben kötelezte a céget a hivatalból lefolytatott eljárás 56 ezer forintos költségének megtérítésére is. Az NHH 2008 nyarán ellenőrizte, hogy a Vodafone betartja-e a jogszabályokban és a korábbi határozatokban előírtakat és megállapította, hogy a szolgáltató ugyan ad kimutatást a számlapanasszal élő kártyás ügyfeleknek, de abban a korábbi felszólítás ellenére sem szerepel a hívás díja. A kimutatás annak igazolására szolgál, hogy a szolgáltató az egyes hívások esetében – a hívás időtartamának és a hívás egységdíjának szorzataként – milyen hívásdíjjal számolt. Az NHH ezért nem fogadja el a Vodafone gyakorlatát, hiszen ezzel az előfizető feladatává teszi az egyes hívások díjának kiszámítását. 

A bírság összegének megállapításakor az NHH egyebek mellett azt is figyelembe vette, hogy a vizsgálat idején a Vodafone-nak mintegy 1,3 millió pre-paid kártyás ügyfele volt, illetve azt, hogy a kimutatás jogszabályoknak megfelelő kiállítása az előfizető szempontjából garanciális jelentőségű. A kimutatás segíti a fogyasztót, hogy tényleges kiadásainak ismeretében hozhasson tudatos döntéseket és így a piaci verseny fenntartásának is lényeges eleme. 

Az NHH először 2005-ben szólította fel Vodafone-t, hogy a jogszabályoknak megfelelően, az előre fizető ügyfelek esetében is tegye elérhetővé a forgalmazási és számlázási adatokra vonatkozó kimutatást. Tavaly az NHH megállapította, hogy a szolgáltató ugyan ad kimutatást, de nem a jogszabálynak megfelelő tartalommal. Ekkor az NHH felszólította céget, hogy tegye gyakorlatát minden szempontból jogszerűvé. 
 
Tavaly decemberben a Vodafone közölte, hogy a határozat végrehajtásának csak egy nem részletezett idejű műszaki fejlesztés után tud majd eleget tenni. Az NHH az idén nyáron 12 próbavásárló közreműködésével ellenőrizte határozatainak betartását.  A próbavásárlók pre-paid kártyát vettek, felhasználták a rendelkezésre álló összeget, majd felkeresték a szolgáltatót, számlareklamációt tettek, és egyben forgalmazási és számlázási adatokra vonatkozó kimutatást igényeltek. 
 
A próbavásárlás után lefolytatott piacfelügyeleti eljárás során a Vodafone kifejtette: véleménye szerint jogszerű, hogy külön szerepelteti a hívásegység díját, mivel szerinte a kimutatás így is világosan bemutatja az előfizető számára releváns információkat. 
 
A Vodafone egyben azzal érvelt, hogy az NHH korábbi határozatai alapján költséges fejlesztéseket hajtott végre és a költségek további növelése indokolatlan és aránytalan terhet róna rá. Mindezek alapján kérte, hogy az NHH fogadja el a kimutatást a jelenlegi formában. 
 
Az NHH azonban a választ nem fogadta el, s megállapította, hogy a szolgáltató megsértette a forgalmazási és számlázási adatokra vonatkozó kimutatással kapcsolatos jogszabályi rendelkezéseket és a hatóság határozataiban foglaltakat.
zöldhasú
Hirdetés