Miért kevés a pezsgés a Coca-Colában?
Viharfelhők tornyosulnak a világ legnagyobb üdítőitalgyártó cége felett, hiszen az üdítőitalok piaca egyáltalán nem fejlődik a várt ütemben, a cég részvényei pedig gyorsan esnek. A Coca-Cola Co. így megtette a már régóta várt lépést, s a cég dinamizálása érdekében vezetőt váltott: Neville Isdelltől július elejével Muhtar Kent vette át a vezérigazgatói posztot.
A világ legnagyobb üdítőital-gyártó vállalata tavaly év végén jelentette be, hogy E. Neville Isdell elnök-vezérigazgatót 55 éves pártfogoltja, egy török diplomata fia, Muhtar Kent követi a vezérigazgatói székben. Ekkor még úgy tűnt, hogy az italóriás végre magszabadul az évek óta tartó üzleti kínlódásoktól, ám a cég részvényárfolyama a januári 8 éves csúcsról 21 százalékkal esett.
Az elmúlt hetekben a vállalat két legnagyobb – európai és amerikai – palackozója is profitfigyelmeztetést adott ki. Ez a Wall Street Journal (WSJ) szerint világos jele annak, hogy a romló gazdasági klíma az üdítőitalok értékesítésében is megjelenik. Egyes elemzői vélemények szerint az amerikai piacon még a Glaceau-termékek (vitaminnal dúsított ízesített ásványvíz) eladása is csökkent. A Coca-Cola a termék gyártóját, az Energy Brands Inc.-et 4,1 milliárd dollárért vette meg tavaly és az ügyletet Kent vezényelte le.
A Coca-Cola új vezérigazgatója, Muhtar Kent. Optimistán néz a jövőbe © AP |
Ennek fényében a második negyedéves és az egész éves globális eredményeket illetően is optimista a cég kilátása. A Coke szerint Glaceau-termékeik piaci pozíciója továbbra is erős, és a szóvivőjük szerint a vállalat elégedett az akvizícióval.
Kent ugyanakkor azt is elismerte, hogy erősebb ellenszéllel kell szembenéznie, mint hét hónappal ezelőtt. Kijelentette, hogy vezérigazgatóként is ragaszkodik a jelenlegi stratégiai tervekhez, amelyek szerint erősíteni kívánják kiskereskedői kapcsolataikat, erőteljesebb marketing-tevékenységgel agresszívebb terjeszkedést terveznek a gyümölcslé- és üdítőital-piacon. Megjegyezte ugyanakkor, hogy bár egyelőre senki sem ismeri a következő hat hónap globális makrogazdasági klímájának alakulását, a közeljövőben minden bizonnyal nehéz időszakra kell felkészülnie a cégnek.
Az amerikai piacon a szénsavas üdítők forgalma visszaesett. (Ezen a téren Magyarországon sem túl rózsás a helyzet: az év eleji adatok szerint a szénsavas italok piaca stagnált.) Kent azonban bízik benne, hogy a vállalat képes fellendíteni e termékek eladását az USA-ban. Konkrét adatokat és időintervallumot erre vonatkozóan ugyan nem közölt, de - a WSJ cikke szerint - hangsúlyozta, hogy a legjobb úton haladnak ennek megvalósítása felé. Ugyanakkor az is hozzátette, hogy ha sikerül is növekedést elérniük ebben a szegmensben, az nem lesz nagy.
Kent egyébként Isdell oldalán korábban nagy szerepet játszott abban, hogy az üdítőipari óriást az évek óta tartó zűrzavarból kihozza és visszaállítsa a megfelelő pályára. Egyelőre úgy néz ki, hogy Kent a vezérigazgatói poszt mellett megtartja korábbi tisztét is. A 65 éves Isdell a tervek szerint 2009. áprilisáig marad az igazgatóság elnöki posztján, az viszont még mindig nyitott kérdés, hogy ezután Kent átveszi-e ezt is.
Kent visszatérése némi meglepetést is okozott. Több mint tíz évvel ezelőtt ugyanis bennfentes kereskedelemmel vádolták meg és emiatt az akkori sydney-i központú palackozó üzem, a Coca-Cola Amatil Ltd. felsővezetői pozíciójából kényszerült távozni. Kent erről az esetről úgy nyilatkozott, hogy 1996-ban a pénzügyi tanácsadója az ő tudomása nélkül adott el 100 ezer Amatil részvényt a profitfigyelmeztetés kiadása előtt. Peren kívüli megegyezéssel rendezte az ügyet, visszafizette az ügyletből szerzett hasznát és tagadta a bűnösségét.
Neville Isdell és Muhtar Kent. Nagyot dobtak a Zeróval © AP |
A Coca-Cola a közelmúltban nagy sikert ért el az új diétás kóla, a Zero piacra dobásával, amely Isdell és Kent közös munkájának az eredménye volt. Ennek köszönhetően felgyorsult a cég nemzetközi üdítőital-eladása, és a mostanában döglődő piacokba – Japán, India, Fülöp-szigetek – is sikerült életet lehelni. A szénsavas üdítőitalok amerikai piacán bekövetezett visszaesést azonban nem tudták visszafordítani. A gyengélkedő gazdaság, illetve a műanyag palackok környezetre gyakorolt hatásáról szóló negatív megállapítások sem kedveznek a Coca-Colának: az amerikai vásárlókat elfordították olyan, egykor gyorsan növekvő piacokat teremtő palackozott italoktól is, mint a víz.
További nehézségeket jelez, hogy a Coca-Cola Enterprises Inc., a cég, amely a Coke amerikai eladásaiért felelős, májusban a második negyedéves profit hanyatlására figyelmeztetett. A Coca-Cola Hellenic Bottling Co., a kelet-európai értékesítési területet is felügyelő üzem pedig június elején csökkentette a profitra vonatkozó előrejelzését, visszaeső eladásokat jelezve Olaszországban, Romániában és Ukrajnában.
A profitfigyelmeztetések elbátortalanították az elemzőket és a befektetőket is, ők ugyanis ezidáig azt remélték, hogy a feltörekvő piacok erőteljes fejlődése ellensúlyozhatja az amerikai eladások csökkenését. A Morgan Stanley egyik elemzése viszont arra figyelmeztet, hogy a globálisan tapasztalható fogyasztáscsökkenés az olyan relatíve megengedhetőbb termékeket is elérheti, mint amilyen az üdítőital. A ház egyik elemzője az alkoholmentes italok szegmensében az évtized legalacsonyabb növekedési ütemére számít 2008-ban.
A magyarországi helyzet |
A Coca-Cola Beverages Magyarország Kft. eredményeiben visszaesés egyelőre nem mutatkozik. A vállalat az elmúlt években sorra kétszámjegyű növekedéssel büszkélkedhetett: 2005-ben 51, 2006-ban 63,4 és 2007-ben 77,5 milliárd forintos árbevételt ért el. A magyarországi cég 20 százalék körüli részesedéssel foglalja el az első helyet a teljes hazai üdítőital-ágazatban. A vállalat bővüléséhez alapvetően hozzájárult, hogy tavaly az alkoholmentes italok piaca mintegy 8 százalékkal nőtt (miközben a teljes hazai élelmiszer-kereslet egy-két százalékkal csökkent). Év eleji adatok alapján ásványvizekből és jeges teákból 15-16, gyümölcslevekből és energiaitalokból 5-7 százalékkal fogyott több, míg a szénsavas üdítők piaca stagnált. Az itthoni cég stratégiájában is kiemelt helyen szerepel a termékportfolió bővítése és az értékesítési hálózat – ezen belül is az italautomatás hálózat – szélesítése. A Coca-Cola itthon is új termékekkel szeretne piacra lépni az ásványvíz, illetve a gyümölcslé kategóriában, s a fejlesztésektől vezető pozíciójának megerősítését várja. |
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.