2008. június. 26. 08:55 MTI Utolsó frissítés: 2008. június. 26. 09:02 Gazdaság

Termékdíj: a VPOP büntetni fog

Az év második felétől a Vám és Pénzügyőrség már nemcsak figyelmezteti, hanem bünteti is azokat a környezetvédelmi termékdíj fizetésre kötelezett gazdálkodókat akik nem tesznek eleget ezen kötelezettségüknek.

Nagy Bálint, a csomagolási hulladékok kezelésére specializálódott ÖKO-KORD Országos Nonprofit Kft. környezetvédelmi szolgáltató cég egyik ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a fizetendő összeg jelentősen csökkenthető ha a gazdálkodó, egy koordináló szervezettel köt megállapodást és termékdíj helyett a szervezetnek úgynevezett licencdíjat fizet. A licencdíj mértéke körülbelül fele a termékdíjnak, de a szervezetek árai között is nagy különbségek lehetnek.

Nagy Bálint elmondta, hogy 22 koordináló szervezet működik Magyarországon, közülük 7 foglalkozik csomagolási hulladékok visszagyűjtésével és kezelésével. A koordináló szervezetek piacát 8 milliárd forintra becsülte az ügyvezető, de számításai szerint ha minden kötelezett cég társulna egy szervezethez ez az összeg akár 20 milliárd forint is lehetne.

A termékdíjjal kapcsolatos ellenőrzési feladatokat a vámhatóság 2008. január 1-én vette át az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivataltól, de az első félévben eltekintettek a mulasztási bírság kiszabásától – közölte a Vám és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága (VPOP). Nem büntettek a határidőn túl teljesített bejelentési, bevallási, adatszolgáltatási vagy akár fizetési kötelezettség esetében sem. Számos esetben fordult elő, hogy egy kötelezett rosszul benyújtott bevallását csak többszöri hiánypótlási felszólítást követően sikerült feldolgozni, de mindeddig a hatóság ezt nem szankcionálta. Ez változik meg július elsejétől.

zöldhasú
Hirdetés
Zhvg hvg.hu 2024. november. 27. 16:00

zCast: Az akkugyárhatalom, ahol a hatóságok és a gyárak együtt állnak szemben a helyi polgárokkal

Megpróbáltuk sok nézőpontból körbejárni az akkugyárhatalommá válás meglévő – és várható – kockázatait és előnyeit, amihez Éltető Andrea közgazdász volt segítségünkre. Hány gyár épült és épülhet még? Mikortól válhat a lakossági energia- és vízigény kárára az víz- és energiazabáló iparág? Mennyire piszkosak a tiszta közlekedéshez szükséges gyárak? Vajon tudnánk jobban csinálni, mint ahogy most megy, és egyáltalán megéri ez az egész? Gyere velünk, és megtudhatod.