2008. május. 31. 12:33 Utolsó frissítés: 2008. május. 31. 10:23 Gazdaság

Évente 600 milliószor csenget a magyar csekkes postás

Évente nagyjából 600 millió úgynevezett megszemélyesített küldeményt, vagyis a címzett személyéhez kapcsolódó információt is tartalmazó levelet állítanak elő Magyarországon – áll a Díjbeszedő Zrt. tanulmányában.

Megszemélyesített küldemények.
Kiszervezve
© hvg.hu
E küldemények között a szolgáltatói számlalevél és a pénzintézeti egyenlegközlő aránya a legnagyobb, eléri a kétharmadot. A direkt marketing cégek személyre szóló reklámlevelei nagyjából 20 százalékot tesznek ki, a fennmaradó mintegy 15 százalék pedig az államigazgatási intézmények ügyféllevelei.

Az államigazgatáshoz köthető 70-80 millió küldemény állami nyomdákban készül. Ezen kívül még további 100-110 millió darab küldeményt nyomtatnak "házon belül" különféle vállalatoknál. A fennmaradó kétharmad elkészítésével a feladók külső céget bíznak meg.

A feladat kiszervezését főként az indokolja, hogy a megrendelők nagy része időszakosan, számlalevelek esetében például többnyire havonta egyszer küld ügyfeleinek megszemélyesített küldeményt. Saját nyomdai kapacitást ilyen alacsony kihasználtság mellett ritkán érdemes kialakítani. A Díjbeszedő Zrt. tanulmánya szerint a kiszervezés már alacsony mennyiség mellett is gazdaságos lehet, a nagyobb szolgáltatók esetében pedig minimum 30-35 százalékos költségmegtakarítást eredményez, ugyanakkor komoly adatvédelmi feladatokat jelent: biztosítani kell, hogy az ügyfelek személyes jellegű adataihoz illetéktelenek ne férhessenek hozzá.

A piac viszonylag koncentrált: a külső megbízással nyomtatott mintegy 400 millió megszemélyesített küldemény 95 százalékát öt társaság állítja elő. Évi 110-120 millió darabbal, nagyjából 30 százalékos részesedéssel a Díjbeszedő Zrt. a piacvezető. A csaknem 870 embert foglalkoztató cég a megszemélyesített küldemények előállítására alkalmas kapacitásának 96 százalékát külső partnerek felé értékesíti. A magyar tulajdonban álló társaság mellett a jelentős piaci szereplők közé tartozik még a Xerox Magyarország Kft., a Drescher Magyarországi Kft., az Állami Nyomda Nyrt. és a Magyar Posta Zrt. Elektronikus Posta Központja.

A direkt marketing (DM) küldemények viszonylag alacsony, 20 százalékos aránya a magas postázási költségekkel magyarázható: miközben egy DM-anyag előállítása 12-20 forintba kerülhet, addig a kapcsolódó postaköltség csaknem 60 forint. A hirdetők ezért a marketinganyagokat igyekeznek az ügyfeleknek küldött egyéb anyagokhoz (folyóiratokhoz, partnercégek esetében pedig egyre gyakrabban számlalevelekhez is) csatolni.

A tanulmány szerint az Internet terjedésével és a fogyasztók felhasználói szokásainak változásával a következő években várhatóan egyre nagyobb teret nyernek majd az elektronikusan kiállított és benyújtott számlák. A folyamat egy-két éven belül valószínűleg látványosan felgyorsul, az azonban biztosnak látszik, hogy a megszemélyesített küldemények kategóriájában még hosszú ideig a számlalevelek, egyenlegközlők és ügyféllevelek dominanciája lesz a jellemző - áll a Díjbeszedő Zrt. tanulmányában.

zöldhasú
Hirdetés
Gazdaság Ballai Vince 2025. május. 02. 13:30

A klímaváltozás buszán ülünk, féktávolságon belül van a fal, mindenki előtt van gáz- és fékpedál – ön épp melyiket nyomja?

A címben kissé átdolgozva idézett metaforát Zlinszky János biológus, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem tanára hozta egy minapi beszélgetésen, amin Gelencsér András kémikussal és Ürge-Vorsatz Diána fizikussal beszélte át a klímaválság helyzetét. Szó esett a polikrízisről, a fogyasztás szent tehenéről, a zöld diktátorokról és a nemnövekedésről. Mit tehetnek a politikusok, a társadalom, az egyének és a kutatók? Sokféle kérdésre sokféle válasz jött a keresztény tanításból kiinduló biológustól, a borúlátó levegőkémikustól és az optimista fizikustól.