Orosz autógyárba vásárolta be magát a Renault
A Renault francia autóipari konszern pénteken megvette az orosz AvtoVAZ autógyár részvényeinek 25 százalékát plusz 1 részvényét a tulajdonosokról, a Trojka Dialog befektető társaságtól és a Roszoboronexport állami cégtől.
A részvényvásárlásról pénteken írták alá a szerződést Moszkvában, s a Renault még aznap ki is fizetett egymilliárd dollárt, amelyet még a gyár 2008-2009-es gazdasági évben elért eredményétől függően további, de 160 millió dollárt meg nem haladó összeg követhet. Az AvtoVAZ részben a Roszoboronexport tulajdonosának, a Rosztehnológia állami korporációnak a birtokában marad, és a két konszern hosszú távú, partneri együttműködésre készül.
A szerződés értelmében az orosz gyár vezetésében négy, 12 tagú igazgató tanácsában három francia menedzser foglal helyet. A vállalat részvényeinek tőzsdei bevezetését a nyilatkozatok szerint szeptemberre-októberre tervezik Oroszországban és külföldi tőzsdéken.
A Togliattiban lévő AvtoVAZ (Volgai Autógyár) a világon az egyik legnagyobb ilyen, a hatvanas években épült a Fiat közreműködésével, legismertebb modelljei a Ladák és a NIVA terepjáró, és érdekessége, hogy a legtöbb alkatrészt "házon belül" gyártják. A gyár jelenleg rentábilis, adósságállománya csekély, de kisebb likviditási problémái vannak. Összértékét mintegy ötmilliárd dollárra becsülik.
Az aláírást követő sajtótájékoztatón elmondták: az első közös autó a Renault Logan alapján készülő, univerzális hétszemélyes, olcsó univerzális modell lesz, amelyből az első Lada névvel jövőre gördül ki a gyárból. A tervek szerint 2011-12-ben évi 1,2 millió, 2014-re 1,5 millió gépkocsi készül az AvtoVAZ-ban.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.